Advies over gezondheid

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Advies over gezondheid

Bericht door Leah0710 »

Goedemorgen allemaal!

Na ups en downs heb ik me eindelijk 2 maanden een beetje beter gevoeld.
Ik voelde me weer wat fit, sportte weer fanatiek en ik kon voor mijn gevoel weer wat meer hebben.
(sinds Oktober ben ik bekend met Hashimoto)
Waardes 12/5:
TSH: 3
T4: 10.2

Dokter adviseerde mij om pas in November weer terug te komen voor bloedprikken.
Dit vond ik prima want ik voelde me ook veel beter als een aantal maanden geleden :)

Nu voel ik me sinds twee weken weer echt belabberd.
- Moe als ik net wakker ben
- Zwarte dingentjes voor me ogen (opticieen en oogarts zeggen dat dit door vermoeidheid komt)
- Zere ogen
- Keelpijn
- En zoals vandaag zit gewoon mn hele tong vol met aften waar ik echt niet blij van word.

Herkennen jullie dit soort problemen? Hoort dit gewoon bij Hashimoto zijnde (ups en downs)? Dat je soms gewoon een paar slechte weken hebt en dat het dan ineens weer goed gaat?
Of moet ik toch dokter maar aan zijn jasje trekken dat ik toch weer eerder een bloedonderzoek wil?
Ik vind het wel eens lastig allemaal.. Dus graag ontvang ik jullie advies :D

Groetjes,

Leah
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Advies over gezondheid

Bericht door Teun »

Leah als je pas sinds oktober bezig bent met instellen kan het best zo zijn dat je schildklier af en toe nog rommelt. Ik vind het dan eigenlijk ook wel wat lang tussen de controles. Denk dat het slim is om toch eerder te prikken, 6 weken na dosisverandering is normaal. Maar als je je nu niet goed voelt zou ik zeker eerder bloed laten prikken. Meten is weten.
Ik weet ook niet of je waardes al wel goed zijn. Je ft4 komt wat laag op mij over, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van de normaalwaardes van je lab. Ook is je tsh nog aan de hoge kant. Heb je een hogere dosering gekregen na deze laatste waardes? Dat zou namelijk wel normaal zijn.
Bij gebruik van schildklierhormoon voelen de meeste mensen zich het beste met een tsh rond de 1 en een ft4 hoog in de normaalwaardes, dus je ziet er zit bij jou nog veel ruimte.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Kijk anders ook even in de richtlijnen van de huisartsen m.b.t. Schildklierbehandeling.
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen
Sterkte
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Advies over gezondheid

Bericht door Leah0710 »

Dankjewel voor je berichtje Teun! :)
Ja, ik vind er inderdaad ook een hele lange tijd tussen zitten.. Vond het ook al wat apart eigenlijk.
Mijn vorige waardes in Februari waren:
TSH; 2.8
T4: 9.4

En dan in Mei de waardes die ik in mijn vorige bericht noemde. Ik heb geen ophoging gekregen van mijn medicatie na mijn laatste twee uitslagen en slik nu nog steeds 0,75 Mg Levothyroxine.

Het lab/mijn dokter vind de volgende waardes 'normaal':
Tsh: tussen de 0.3-5.6
T4: Tussen de 7 en 16

Ik vind het soms maar moeilijk en ingewikkeld hoor..

Dankjewel voor de website, ik ga eens even informatie op doen.

Groetjes,

Leah
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies over gezondheid

Bericht door Kiek »

Je dokter heeft ongelijk.
Voor jou zijn deze waarden abnormaal.
Je krijgt te weinig levothyroxine binnen, Leah.
Misschien ben je een tikje te enthousiast geweest in de spreekkamer...

Maar je hebt een FT4 nodig van tussen de 11 en de 12 pmol/l.
Daarbij hoort een TSH van ca. 1.6 mU/l.
Je zit met 10 pmol/l te laag.

Vraag je huisarts een verhoging met 12.5 µg, en laat dan over 6 weken weer je TSH/FT4 prikken.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Advies over gezondheid

Bericht door Leah0710 »

Dankjewel Kiek voor de info.
Ik ga er morgen meteen achter aan.
Ben benieuwd wat hij zegt.
Groetjes,

Leah
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Advies over gezondheid

Bericht door Leah0710 »

Goedemiddag allemaal!

Even een update. Aan de hand van mijn klachten (die ik overigens nog steeds
heb) bloed geprikt.
Waardes:

Tsh: 2.2
T4: 12.7
(Slik nog steeds 0,75 mg levo)
Dokter assistente zegt dat de waardes goed horen te zijn en dat mn dosering hetzelfde blijft. Maar ik heb net gezegd dat ik me zo niet voel en dus een afspraak wil met de HA.

Hoe denken jullie hierover?
Ik heb a.s Woensdag mijn afspraak staan.

Tips/adviezen zijn welkom! :D

Groetjes,

Leah
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Advies over gezondheid

Bericht door Teun »

Duidelijk zeggen dat je je nog niet goed voelt en wilt proberen of het beter gaat met 12,5 erbij. Dat je nu blijft hangen in de klachten die je een paar maanden geleden ook had.
Als hij hierin niet mee wil gaan geef je desnoods aan dat je hebt begrepen dat de tsh het beste tussen 1 en 2 kan zijn en je ft 4 wat hoger.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies over gezondheid

Bericht door Kiek »

Op dezelfde dosering van een FT4 9.4 naar eentje van 12.7 pmol/l?
Dan lijkt er iets niet logisch aan de hand.

Misschien had je je levothyroxine al ingenomen op de dag dat je de laatste keer naar het lab ging?
De ene zonder levothyroxine en de ander met levothyroxine?
Dat zou een wat hogere FT4 verklaren.
Maar toch is nu het verschil ook in die situatie wel heel erg groot.

Foutje van het lab? Deze keer, of de vorige keer?
Of een wat slordiger slikdiscipline?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Advies over gezondheid

Bericht door Leah0710 »

@ Teun. Dat ga ik doen bedankt! Ben benieuwd dat ze gaat zeggen.

@Kiek. Alle twee de uitslagen zijn zonder medicatie. Ik slik altijd direct na het bloedprikken mijn medicatie. En slik het keurig elke ochtend voor mn ontbijt..
Ik vond het ook al een pittig verschil.
Er zitten nu wel 10 weken tussen..
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Advies over gezondheid

Bericht door Leah0710 »

Hoi allemaal!

Van de week weer bloed geprikt. Dit omdat ik me weer vaak vermoeid voelde en ook is mijn weerstand verre van goed (vaak ziek, aften in mijn mond etc.). Ik dacht eigenlijk dat het aan mijn b12 lag.
Dit omdat die de vorige keer wat laag was. Ik slik daar nu netjes elke dag tabletten voor en dat blijkt te helpen want de uitslag vd b12 was goed.

Ik was een beetje verbaast want het waren toch mijn schildklier waardes. De vorige keren waren mijn TSH waardes gelijk gebleven. Dus ik ging er eigenlijk een beetje van uit dat dit wel weer zo was..

Aug :

TSH: 2.2
T4: 12.7

Nov:

TSH: 2.3
T4: onbekend, niet mee geprikt toen die tijd.

Nu zijn mijn uitslagen in Feb:
TSH: 5.1
T4: 9.7

Mijn levothyroxine word opgehoogd van 0,75 mg naar 0,88 mg. Dus ik ben benieuwd.
Over 6 weken moet ik weer bloedprikken.
Hoe denken jullie over die ophoging? En hoe kan het eigenlijk dat zn TSH waarde ineens weer omhoog schiet? :roll:

Groetjes,

Leah
Plaats reactie