Advies w.b.t klachten n.a.v uitslag bloedonderzoek

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Sabrina*
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jul 2017, 21:08

Advies w.b.t klachten n.a.v uitslag bloedonderzoek

Bericht door Sabrina* »

Hi,

Ik loop tegen een aantal dingen aan en ik hoop dat ik hier wat antwoorden en/of tips kan krijgen w.b.t mijn vragen.
Ik kreeg vandaag namelijk te horen dat mijn schildklier traag werkt. Dokter vertelde dat de waarde normaal was, namelijk; 11, maar dat het hormoon wat de schildklier aanvuurt te hard moet werken en daarom te hoog is en die was 7.33. Ik was eigenlijk overdonderd want had sowieso niet gerekend op deze uitslag, maar het vervelende was, is dat de dokter verder ook niets heeft uitgelegd. Hij stelde voor om over 4 tot 6 weken nog eens bloed te laten prikken. Toen ik vroeg wat het inhield, vroeg hij: “hoe bedoeld u, dat de schildklier te traag werkt?” Toen ik dat beaamde zei hij alleen dat ik dan schildklierhormonen zou krijgen. Toen ik vroeg naar de oorzaak, kon hij daar niet echt een antwoord op geven. Hij zei dat ze dat in 85% van de gevallen meestal niet wisten, soms kon het zijn dat mensen een ontsteking gehad hebben maar dat het één van de grote mysteries was. “Andere” zei hij, “is waarom mensen blindedarmontsteking krijgen, dat weten we hélemaal niet” Ik durfde verder ook niet door te vragen want voel mij ook niet serieus genomen als ik daar ben, echt vervelend, maar kan ook tussen mijn oren zitten.

Nadat ik had opgehangen moest ik dus zelf op onderzoek uit. Wist überhaupt niet wat de schildklier allemaal voor functies heeft.

Nou goed, op een gegeven moment bekeek ik de symptomen. Heel veel puzzelstukjes van mijn klachten vielen op zijn plek! Het punt is alleen dat mijn huisarts niet weet dat ik deze klachten heb, behalve vermoeidheid.

Ik heb de volgende klachten:
-vermoeidheid/sufheid
-trillende handen
-oorsuizen
-vergeetachtig
-soms gevoel weg te raken
-soms hele trage hartslag (lijkt ook net af en toe of ie er ineens mee kan stoppen), hartkloppingen en een gevoel van ruis bij mijn hart die op de ademhaling lijkt te gaan
-soms vreemd gevoel in mijn ogen, lijkt of mijn ogen moeite moeten doen om het zicht/beeld goed te krijgen wanneer ik van het één na het ander kijk
-gevoeligheid voor licht is toegenomen
-toegenomen eetlust (ook ’s nachts eet ik) en gewichtstoename
-veranderde stoelgang
-regelmatig schrapen van de keel

Nu gebruik ik ook andere medicatie, natriumvalproaat tegen temporaalkwabepilepsie, citalopram en mirtazapine tegen depressie/angsten. Nu was ik laatst bij de neuroloog i.v.m. de jaarlijkse controle en overhandigde hem het briefje met bovenstaande klachten. Het enige wat hij deed was drie klachten aanvinken van mijn briefje (trillende handen, vergeetachtigheid en de toegenomen eetlust).
Hij heeft mij verder niet onderzocht en dat vond ik écht raar voor een jaarlijkse controle. Ik had op z’n minst wel verwacht dat hij naar mijn ogen en/of oren ging kijken. “Ik zie je volgend jaar weer” en ik kon weer weg.
Het is toch raar dat de neuroloog, gezien mijn klachten, niks onderzoekt, of niet?

Huisarts die zei nog wel dat bij een traag werkende schildklier, het zou betekenen dat ik daar de komende tijd last van zou kunnen krijgen. Maar hij hoort toch te vragen of ik misschien al klachten heb? Ik weet ook wel dat ik mijn mond moet open trekken, maar ik voel mij niet serieus genomen waardoor ik het niet durf.
Wat mij nu het meeste zorgen baart is de sufheid en de enorm trage hartslag die ik ervaar plus het rare gevoel af en toe in mijn hoofd.

Moet ik gezien dit, toch wel eerder aan de bel trekken of kan het geen kwaad dat ik nog 4 tot 6 weekjes wacht?
En ontstaat een trage schildklier ineens of sluimert dat erin? Is die ene waarde (7.33) nog redelijk oké?

Inmiddels heb ik het labformulier opgehaald en daarin staan de aangevraagde bepalingen:
-16SCH2
-TSH,
-Vrij T4
-LG
Wat betekent de eerste en de laatste?

Groetjes,

Sabrina
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Advies w.b.t klachten n.a.v uitslag bloedonderzoek

Bericht door laura »

Sabrina* schreef: 07 jul 2017, 13:04
Dokter vertelde dat de waarde normaal was, namelijk; 11, maar dat het hormoon wat de schildklier aanvuurt te hard moet werken en daarom te hoog is en die was 7.33. Nu gebruik ik ook andere medicatie, natriumvalproaat tegen temporaalkwabepilepsie, citalopram en mirtazapine tegen depressie/angsten.

Nu was ik laatst bij de neuroloog i.v.m. de jaarlijkse controle en overhandigde hem het briefje met bovenstaande klachten. Het enige wat hij deed was drie klachten aanvinken van mijn briefje (trillende handen, vergeetachtigheid en de toegenomen eetlust).
Hallo Sabrina,

Die 11, dat is de vrij T4.
Jouw tsh was 7,33.

Je noemt dat strikt gesproken een subklinische hypothyreoïdie.
Vaak wordt na verloop van tijd nog eens geprikt.

Wat betreft die klachten die je neuroloog noteerde.
Ik slik ook natriumvalproaat (Depakine) en die bijwerkingen heeft de neuroloog ooit genoemd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Advies w.b.t klachten n.a.v uitslag bloedonderzoek

Bericht door Linty »

Hoi Sabrina,

Ik heb zo'n 3 maanden geleden ook bloed laten prikken, omdat ik zo'n spierpijn in mijn armen had. Mijn TSH was toen 6,9 en mijn T4 12
Mijn huisarts zei ook subklinisch en ik moest ook over 6 weken maar eens weer laten prikken.
Ik vond ook dat er zo luchtig over gedaan werd.
Heb het 4 weken volgehouden en werd gek van de spierpijn en tintelingen/prikken in handen. Oog steeds gevoel dat er iets in mijn oog zat.
Dus weer laten prikken.
Tien TSH 10 en T4 nog steeds 12
Toen medicatie gekregen.
Voel me echt stukken beter nu op het wennen van de medicatie na in het begin.
Dat rare gevoel had ik ook in mijn hoofd, maar de apotheker zei dat dat van de vertraagde schildklier kwam.
Ik denk als je aan de medicatie begint je je na verloop van tijd een stuk beter gaat voelen.
Mochten de klachten meevallen, zou ik als ik jou was pas over zes weken weer laten prikken.
Soms is de vertraagde schildklier tijdelijk!

Succes!!
Sabrina*
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jul 2017, 21:08

Re: Advies w.b.t klachten n.a.v uitslag bloedonderzoek

Bericht door Sabrina* »

Hoi Laura,

Ook dat heeft de huisarts dus niet verteld dat het een subklinische hypothyreoïdie wordt genoemd. Als hij dat erbij had gezegd, dan had ik ook meteen geweten dat er voor mij nog een kans inzit dat het goed komt..

Bedankt voor je antwoord. :)

Groetjes Sabrina
Sabrina*
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jul 2017, 21:08

Re: Advies w.b.t klachten n.a.v uitslag bloedonderzoek

Bericht door Sabrina* »

Hoi Linty,

Wow, die TSH is dan in een korte tijd wel flink omhoog geschoten zeg :shock:

Fijn in elk geval dat je je weer een stuk beter voelt!

Ik wacht het maar even af en ga dan of over 4 weken het nog maar eens laten prikken, of anders over 6 weken, afhankelijk van de klachten.

Wat ik mij wel zat te bedenken, mochten de waardes tegen die tijd nog steeds in een stijgende lijn zitten, het ook wel weer iets positiefs kan betekenen zo'n uitslag. Dat de depressie en angsten niet geestelijk zitten maar dat het iets hormonaal is..

Bedankt voor je antwoord :)

Groetjes,

Sabrina
Plaats reactie