Setpoint?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Setpoint?

Bericht door Linty »

Paar maanden geleden ben ik begonnen met het slikken van 25 mcg Eltroxin met een TSH van 10 en T4 van 12
Na ophogen van 50 mcg bij een TSH van 6,7 en een T4 van 12 heb ik afgelopen vrijdag weer geprikt.
Ik kreeg net een mailtje van mijn huisarts dat mijn TSH nu 3,2 was en mijn T4: 16
Zij gaf aan dat dat mooi zo is en dat ik 50 mcg moet blijven slikken.
TSH moet toch tussen de 0,3 en 3 zitten?
En moet er geen setpoint bepaald worden?
Een neuroloog zei een tijdje geleden.
Wat betreft jouw leeftijd (48) zou een TSH van 2 mooi zijn.
Kiek, ik hoop dat jij dit ook leest en jij mij goede raad kan geven!

Gr Linty
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint?

Bericht door Teun »

Welkom. Ik denk dat je best wat meer levo mag hebben bij deze waardes, maar het ligt er ook aan hoe jij je voelt, dat is belangrijker. Een tsh van 3,2 bij een gebruiker van schildklierhormoon is meestal nog te hoog. De meeste gebruikers voelen zich goed bij een tsh rond de 1.
Dau als jij je nog niet goed voelt dan is contact met de huisarts op zijn plaats.

Wat de normaalwaardes betreft is dit wisselend per lab, meestal tussen 0,4 en 4 maar dat geldt bij een gezonde schildklier. Deze normaalwaardes kun je opvragen.

Een setpoint kan door Kiek hier worden bepaald als jij dat wilt, dan heeft ze een rijtje waardes ft4 en bijpassende tsh van je nodig welke altijd onder de zelfde condities zijn geprikt. Liefst nuchter zonde inname van je levo en altijd bij hetzelfde lab. Dit setpoint kan dan voor jou als richtlijn voor je streefwaardes dienen, heeft voor de arts geen enkele waarde. ( althans de meesten besteden daar geen aandacht aan).
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Setpoint?

Bericht door Linty »

Mijn waardes heb ik hierboven genoteerd.
Ik heb altijd geprikt s'ochtends na ontbijt.
Ik slik Eltroxin overigens om 12 uur s'nachts voor het slapen gaan.
Zal ik Kiek nog een priveberichtje sturen? Of leest zij dit ook?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint?

Bericht door Teun »

Normaal leest Kiek dit ook, maar Ik heb al een tijdje niets van haar gelezen, heeft misschien wel vakantie. Je zou het met een privebericht kunnen proberen. Hoop dat het lukt.
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Setpoint?

Bericht door Linty »

Overal lees ik dat een TSH bij mensen die schildklierhormoon slikken het liefst onder de 3 moet liggen.
Ik heb dus nu een TSH van 3,2 en een T4 van 16
De huisarts vindt het nu prima zo en mag niet meer ophogen.
Zit er nu aan te denken om dat toch op eigen houtje te doen.
Met Eltroxin kan ik alleen ophogen met 25 mcg
Wat is wijsheid?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint?

Bericht door Teun »

Zo wie zo noet op je eigen houtje gaan veranderen.
Terug naar huisarts zou ik zeggen en duidelijk aangeven dat jij je nog niet goed voelt en graag wilt proberen om meer te slikken.
Lastig die 25 mcg, je zou eventueel voor kunnen stellen om eerst om de dag te verhogen, dan na 6 weken weer prikken en eventueel verder te verhogen. ineens 25 mcg lijkt me teveel. Laat duidelijk merken dat je mee wilt denken.

Als de huisarts het niet begrijpt zou je hem kunnen wijzen op onderstaande richtlijnen waarin heel duidelijk staat dat de patient zich goed voelt. In het tweede stuk wordt gesproken waar de waarde bij behandeling zou moeten zitten. Desnoods neem je een kopietje mee.

https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen en
http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rmoon.html
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Setpoint?

Bericht door Linty »

Eigenlijk voel ik me best goed. Denk nu alleen dat ik me met iets ophoging misschien nog fitter kan voelen.
Zou dat graag uit willen proberen.
Of moet ik nu tevreden zijn nu ik van mijn klachten (spier- en gewrichtspijn) af ben?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint?

Bericht door Teun »

Als jij je nog niet voelt zoals voorheen zou je iets minder kunnen, bijvoorbeeld om de dag omhoog, maar je kunt natuurlijk ook voorstellen om 2 of 3 keer per week te verhogen. Je waardes kunnen ook nog wat gebruiken, maar iedereen heeft zijn eigen waardes, misschien ligt die van jou wel rond de 3. Jou gevoel is bepalend.
Je merkt zelf het beste wat het doet, als het goed uitvalt en je je beter voelt, en zo langzaam fijn instellen.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint?

Bericht door Kiek »

Hallo Linty,

Met je volgende waarden heb ik de app gevoed:
FT4 - TSH
12 - 10
16 - 3.2
12 - 6.7
13.8- 3

Deze geven de volgende resultaten: setpoint FT4 15.95 pmol/l en een TSH van 1.78 mU/l.
Het lijkt dat je dus nog wat meer levothyroxine nodig hebt.

Vriendelijke groet,
Kiek
LintyAug2017.jpg
LintyAug2017.jpg (39.32 KiB) 814 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Setpoint?

Bericht door Linty »

Heel erg bedankt Kiek!
Nog even een vraagje. Hoe kom je aan de waarde 13,8 en 3?
Ik heb de huisarts nog even een waarde opgevraagd van vroeger toen ik nog geen hypotheoride had
In 2009 was mijn waarde TSH 2,9
Is dat nog van belang? Is dat eigenlijk de waarde die bij mij hoort?
Ik heb po ook een verkeerde waarde aan je doorgegeven. De waarde TSH 6,7 en T4 12 moet zijn TSH 6,5 en T4 12

Groetjes Linty
Plaats reactie