Setpoint?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Setpoint?

Bericht door Patricia31 »

Die 2,9 die je had voordat je klachten kreeg is bijna de 3 die Kiek heeft berekend.
Bij de geboorte krijgt ieder zijn setpoint al mee dus je ziet dat de app die uit jouw labwaarden je setpoint heeft berekend, heel dicht bij je niet zieke waarde zit.

Je vraagt hoe dit berekend wordt: de labwaarden worden in een app gezet en via een wiskundige formule komen daar je setpoint waarden uit.
De app is ontwikkeld door wiskudigen van de TU Delft in samenwerking met wiskundig geinteresserde endocrinologen uit de hele wereld.
Gelukkig, heel gelukkig kunnen wij daar via Kiek van mee profiteren.
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Setpoint?

Bericht door Linty »

Hoi Patricia,


Die TSH van 3 en T4 van 13,8 die waardes heb ik nooit geprikt en die had Kiek wel toegevoegd. Dat snap ik nl niet helemaal hoe ze daar aan komt.
Vroeger had ik een TSH van 2,9 dat was nl in 2007. Toen had ik nog geen hypotheoride
Nu zegt Kiek dat mijn setpoint TSH 1.87
Is en mijn F4 15,95
Dat setpoint wil dus zeggen mijn ideaalwaarden begrijp ik?
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint?

Bericht door Kiek »

Ik heb geen idee waar ik dat setje vandaan fantaseerde.
Slordigheid mijnerzijds. Excuus!

Met je resterende waarden wordt er slechts een vaag idee gegeven van een curve.
In deze situaties geef ik meestal geen curven door, omdat het nog zo onbetrouwbaar is.
Het kan nog alle kanten uit.
Bij de TSH/FT4 heb je te maken met allerlei stofjes, en leef- en zelfs labomstandigheden die invloed hebben op de hoogte van de TSH en FT4.
Dat is de reden dat er meerdere sets TSH's/FT4-tjes nodig zijn om een goed beeld te krijgen van jouw TSH-werking.
Iedere nieuwe 'set' waarden erbij zal een steviger beeld geven.

Dus voor nu slechts een schets, waarvan de oranje ster in deze schets nu staat op een FT4 van 16.3 pmol/l met een TSH van 2.5 mU/l.

Jouw setjes TSH/FT4 geven een beeld van de reactie van jouw TSH op je beschikbare FT4.
In een gezonde schildklierwerking daalt de TSH, als je schildklier voldoende FT4 in je bloed heeft gepompt.
En op een bepaald moment stijgt de TSH als er te weinig FT4 in je bloed zit, om je schildklier tot arbeid aan te zetten.

Het is net zoiets als de thermostaat van de verwarming.
Daar stel je zelf het evenwichtspunt in, b.v. op 19 graden.
Zodra de 19 graden gepasseerd is, slaat de verwarming af. (daalt de TSH)
En zodra de temperatuur onder de 19 graden komt, slaat ie weer aan. (stijgt de TSH)

Op de curve vind je dat punt terug op de plek waar de kromming van de curve het sterkst is.
Die plek wordt berekend door de app.

Dit soort krommingen zijn in de natuur overal te vinden.
Denk aan een ster die de richting van een lichtstraal afbuigt.
Of dichter bij huis, de punt van je elleboog, de plek waar je arm het sterkst gekromd is.

En praktisch, de bocht in de weg waarop je al van te voren moet anticiperen, door op tijd bij te sturen om er ongeschonden door te komen.

Het evenwichtspunt TSH/FT4 is voor ieder mens uniek, net als je vingerafdruk, of net als een ECG van je hart.

Hieronder jouw evenwichtspunt met de waarden die je opgaf.
Dus nog onbetrouwbaar.
LintyschetsAug2017.jpg
LintyschetsAug2017.jpg (39.36 KiB) 638 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Setpoint?

Bericht door Patricia31 »

Aha, ik zie dat Kiek al uitgebreid heeft gereageerd.
En ik ben blindelings met deze waardes aan het uitleggen gegaan ;)
Hoop dat je het nu wel snapt :)
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Setpoint?

Bericht door Linty »

Dank je Kiek, je verhaal is helder.
Mijn setpoint komt nu idd uit op mijn vroegere waarde toen ik nog geen hypotheoride had!
Mijn laatste waarde TSH was 3,2
Ben nu vanaf 2 weken om de dag gaan ophogen met 25 mcg eltroxin.
Ben benieuwd wat mijn volgende bloedwaarden zijn hiermee.
Hoop een beetje rond mijn setpoint uit te komen.
Huisarts vond TSH waarde van 3,2 prima, maar mis nog mijn oude energie
Af en toe weer vermoeide en pijnlijke armspieren en ben s'avonds tegen uurtje of tien behoorlijk opgebrand.
Niets voor de oude mij!!
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Setpoint?

Bericht door Linty »

Misschien beetje ver gezocht, maar slik sinds 2 weken ene dag 50 mcg eltroxin en andere dag 75 mcg eltroxin.
Om en om zeg maar.
Ik zit qua TSH op 3,2 en ik wil graag naar rond de TSH van 2 of iets lager.
Nu begin ik ineens vrij vermoeide armen en benen steeds te krijgen. Kan het zijn dat de schommelingen steeds te groot zijn?
Iedere dag 75 mcg slikken durf ik niet, want ik ben bang dat mijn TSH dan misschien enorm daalt.
Ik kan een half tabletje Eltroxin (25 mcg) niet nog een keer breken. Dan wordt het 1 gruisbende zeg maar.
Of zou 75 mcg iedere dag zo'n vaart niet lopen qua daling van de TSH?
Ik kan dit niet in overleg met de huisarts doen helaas. Zij wil niet dat ik meer slik dan 50 mcg . Zij vindt 3,2 nl een zeer mooie waarde!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint?

Bericht door Teun »

Nee hoor maakt echt niet uit of je elke dag 1,5 slikt of de ene dag 1 van 50 en de andere dag 1 50 en 1 25. Heeft te maken met een lange halfwaardetijd. Korte tijd geleden las ik zelfs ergens dat bij mensen die niet therapietrouw kunnen zijn en vaker de medicatie wordt vergeten zelfs de geheel week dosering ineens gegeven wordt. Zal niet gaan als je net met instellen begint, maar als dat redelijk is geen probleem. Maar begrijp ik goed dat je de verhoging zelf hebt ingevoerd? Is dit wel slim ook m.b.t. je verdere verstandhouding met je huisarts? Je zou toch ook gewoon kunnen bespreken dat jij dit wilt uitproberen om te kijken of je je dan beter voelt? Je moet de komende jaren nog wel met je huisarts verder.
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Setpoint?

Bericht door Linty »

Ik haal liever mijn informatie ban dit forum.
Ik ben geen expert op het gebied van de schildklier, maar begrijp zo langzamerhand wel dat ik er meer verstand van heb dan mijn huisarts.
Ze haalt alles uit de beperkte informatie die ze ooit heeft geleerd en wil zich er niet verder in verdiepen.
Zij zegt dat de waarde die ik nu heb binnen de normaalwaarde valt en dan moet het goed zijn.
Ze vind zo wie zo niet dat ik klachten kan hebben. Ook niet toen mijn TSH hoger was.
Je kan alleen moe zijn als je TSH erg hoog is. Andere klachten horen wa haar betreft niet bij een schildklierprobleem maar bij wat anders.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Setpoint?

Bericht door Patricia31 »

Ik reageer even hier in je eigen draadje op iets dat je bij een ander lid hebt geschreven.
Je vertelt dat je na twee weken om en om 50 en 75 microgram te hebben gebruikt zelfstandig naar iedere dag 75 microgram bent gegaan omdat je weer meer spierpijnen kreeg.
Jammer dat je niet eerst hebt afgewacht wat zes weken om en om met je waardes zouden hebben gedaan.
Je lichaam moet na iedere verandering wennen dus die spierpijnen kunnen daar ook vandaan komen.
Je doet het op eigen houtje en ik weet dat jij jezelf inleest maar ben in hemelsnaam voorzichtig want het is een potent medicament!
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Setpoint?

Bericht door Linty »

Ja, ik twijfel ook nog steeds of ik toch niet eerst tijdje tot volgende prikbeurt om en om 50 en 75 moet blijven slikken.
Maar tot nu toe bevalt het uitstekend.
Blijf zeer allert en zodra ik gevoel heb dat ik ga hyperen neem ik gas terug.
Plaats reactie