Piety wil van medicatie veranderen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Ik heb gisteren geprobeerd bloed te prikken. Maar de prikpost zat om 8.00 uur stikvol met zeker 30 wachtenden. Ik had geen zin nuchter daar te gaan zitten wachten. En daarna nog eens een half uur na mijn pil om te kunnen ontbijten.
Ik ga maandag naar een andere prikpost waar het altijd rustiger is; er zitten minimaal 6 dames die bloed afnemen.

Maar ik heb gisteren mijn medicatie verlaagd met 12,5 mcg en merkte onmiddellijk dat mijn ritmestoornissen veel minder waren. En vandaag, zaterdag, had ik helemaal geen last meer. Dat zegt toch wel voldoende denk ik. Ik moet blijkbaar niet meer dan 25 mcg levothyroxine per dag slikken. Ik hoop dat het nu even zo blijft.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Teun »

Ik wou dat ik zo snel reageerde op verandering van medicatie. Dezelfde dag al resultaat daar droom ik van. Bij mij duurt het meestal een paar weken eer ik iets merk.
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Ik was ook zeer verbaasd dezelfde dag al verbetering te merken.

Mijn zus, die met dezelfde schildklier problemen kampt, merkt wel direct verschil als de medicatie wijzigt. Zij 'experimenteert' daar dus ook mee. Voelt ze zich rot, neemt ze extra en knapt daarna meteen op. Ik heb haar daar wel voor gewaarschuwd. Het is mijn lijf en het helpt me, zegt ze.

Vanmorgen dacht ik even dat ik weer gerommel voelde; mijn hart sloeg weer even over. Maar verder eigenlijk niets meer gemerkt. Maar ja, als je de dag door alles gewoon doet, heb je er niet zoveel erg in. Dan zal het ook wel niet te vaak gebeuren. In ieder geval niet de hele dag door zodat je uitgeput raakt.

Morgen bloedprikken. Ik ben benieuwd welke waardes daar weer komen uitrollen.
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Vandaag de uitslag gekregen:
TSH 4,6 en T4 12
Sinds 4 december zijn beide waardes weer naar beneden. Wat moet ik hier nu van denken?
De ritmestoornissen zijn er af en toe nog wel, maar niet meer de hele dag door. Ik voel me best o.k.
Waarom die ritmestoornissen? Die horen toch bij hyper?
Ik slik sinds 12 januari 25 mcg Levothyroxine. Ik blijf hier maar mee doorgaan, zeker niet ophogen. Denk ik.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Teun »

Ik herken de ritmestoornissen van de periode dat ik nog niet goed ingesteld was, tijdens hypowaardes. Sinds dit beter is minimaal meer.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Kiek »

Piety, je set point is nauwelijks veranderd:
FT4 13.67 (was 13.93 pmol/l)
TSH 0.77 (was idem 0.77 mU/l)

De passingsgraad staat wat laag op 61%
Dat komt vanwege je FT4-labwaarden in hele getallen.

Het lijkt niet dat je teveel levothyroxine binnenkrijgt.
Als je je best voelt, waarom niet halveren?
Hoe minder levothyroxine, hoe meer vrijheid je schildklier krijgt om te produceren.
Bijlagen
PietyJan2018.jpg
PietyJan2018.jpg (38.46 KiB) 1415 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Dank je Kiek dat je weer even hebt gekeken.
Kan het zijn dat wanneer ik de medicatie verlaag, de schildklier het zelf gaat oppakken. En dat de TSH dan nog naar beneden gaat?
Ik laat eind februari weer prikken. Ook voor een reeks andere dingen: suiker, cholesterol, enz.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Kiek »

Ik denk het wel, Piety.
Je hebt in ieder geval een goede kans!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Daar ga ik eens even over nadenken.
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Het is weer een tijd geleden dat ik hier was.
Inmiddels eind maart (!) mijn waardes geprikt. Mijn ha wilde niet eerder i.v.m. prikken in januari.
Maar goed, de TSH was 6,0 en de T$ 12. Ik slik nog steeds 25 mcg levo. Dus niet geminderd maar ook niet verhoogd. Ik voel me verder goed.

Ik heb tussentijds wat last gehad van hartkloppingen en heel veel last van mijn ogen. En dat heb ik nu nog steeds. Veel slijm en knalrode ogen van de irritatie. Daarbij gieren de tranen de hele dag uit mijn ogen. Best gevaarlijk buiten. Moet erg oppassen niet te vallen.

Omdat ik een APK heb laten prikken, is er ook geconstateerd dat mijn leverwaarden te hoog zijn. 2 x zo hoog als het toegestane maximum. Toen ik de ha hierover vroeg zei hij dat ik me niet ongerust moet maken. Het kan door medicatie komen. Door de levo? Pas over drie maanden wordt de leverwaarde weer gecontroleerd en nu zo uitgebreid mogelijk. Eigenlijk ben ik best ongerust als je even googelt....

Kunnen verhoogde leverwaarden iets te maken hebben met de schildklier? Weten jullie dat misschien?
Al vast weer bedankt voor jullie meedenken.
gr. Piety
Plaats reactie