Piety wil van medicatie veranderen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met aandacht voor klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Piety

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety » 21 feb 2019, 20:07

En vandaag lees ik ergens dat je een uur moet wachten met het ontbijt na de inname van je medicatie.
Ook mag je vier uur voor of na je medicatie geen kalkhoudende voedingsstoffen nemen. Dus geen lekker yoghurt ontbijt, een bord brintapap of een glas melk. Het zou de werking van je medicatie erg beïnvloeden.
Luistert dat echt zo nauw?
Groeten, Piety

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 22 feb 2019, 11:29

hallo Piety,

Dat is wel heel drastisch wat je gelezen hebt.
Gelukkig luistert het niet zo nauw.

Belangrijk is dat je ook nog moet kunnen leven.

Met kalk gaat het om calciumtabletten.
Daarbij geldt dat er voldoende tijd moet zitten tussen inname levothyroxine en calciumtablet.
Ik zou niet weten wat ik zonder mijn havermoutpap en koffieverkeerd zou moeten.

Hier geef ik je twee links naar meer antwoorden op jouw vragen:
- https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... rgeet.html
- https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... j-het.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 22 feb 2019, 11:51

https://www.schildklier.nl/images/PDF/s ... p11-12.pdf

Ik ben al een tijdje op zoek naar calcium vrije zuivel, omdat ook ik gewoon van havermout hou in de ochtend.
Yoghurt /kwark /skyr etc heb ik maar opgegeven, dat nuttig ik tijdens een ander deel van de dag.

Helaas zit overal calcium aan toegevoegd. Kiek heeft hier een interessant artikel over geplaatst:
viewtopic.php?f=17&t=3193&p=25028&hilit ... ees#p25028

Kiek

Bericht door Kiek » 22 feb 2019, 15:46

Een halfuurtje is toch best?
En dan lekker wat yoghurt met aardbeien, of koffie verkeerd.

De absorptie van een pilletje levothyroxine verschilt per mens.
De ene slikt een pilletje, en vanaf je tong snoepen je pakkertjes al wat pil weg.
Ook tijdens de afdaling in je slokdarm gebeurt dat, waarna het in je maag nog eens flink tekeergaat.
Vervolgens verdwijnt het restant pilletje je darm in.

Intussen zwermen je T4-tjes allang in je bloed, en zijn de eerste al verbruikt door hongerige cellen.
Want de verspreiding van T4 in je bloed begint direct. Bij de een sneller dan bij de ander. Ook zie je al heel snel de verhoging van de FT4.
Bij de ene mens zie je dat zelfs al na een paar minuten, terwijl de ander er soms wel een half uur of langer overdoet.
Misschien heb je wel eens plaatjes gezien van de verhoging van de FT4 na het slikken van een hoeveelheid. Dan zie je ook het verschil in tijd en hoogte per mens. Hieronder een plaatje voor het idee.

Een lager bergje hoeft niet slecht te zijn, en zou zelfs kunnen wijzen op een zeer effectieve opname en omzetting. Terwijl een hoge berg best het tegendeel zou kunnen betekenen.

Kortom, gewoon je eigen gang gaan. Je dosis is daarop afgestemd.
Ik sudder altijd nog een halfuurtje.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Over bioequivalentie LT4.jpg
Over bioequivalentie LT4.jpg (16.07 KiB) 153 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Piety

Bericht door Piety » 22 feb 2019, 17:24

Dank jullie wel Laura en Kiek. Heb de links gelezen en ben er blij mee.
Ik wacht altijd een half uur na inname voordat ik mijn ontbijt neem. De ene keer met zuivel en de andere keer gewoon brood of iets dergelijks. En veel fruit met een kop groene thee.
Mijn calcium preparaat tegen de botontkalking neem ik voor het slapen gaan.
En verder blijf ik dat gewoon doen. Wat jullie zeggen, je moet wel kunnen leven.

Al is mijn TSH wel 8,2 en klopt mijn hart veel te ongelijk.....Maar mijn FT4 is 13. Daar klopt dus niet veel van.
Groeten, Piety

Plaats reactie