Piety wil van medicatie veranderen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Piety
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Miss E, nee ik heb geen Hashimoto. Mijn schildklier ging eerst te snel. Na jaren medicatie werden mijn waardes steeds beter. Maar hij ging nog wel iets te snel. Ik voelde me goed en had geen medicatie nodig. Wel iedere half jaar terug voor controle.

Ik kreeg een andere endocrinoloog en deze vond dat ik de radioactieve pil moest nemen. Ik zou anders 'grote' problemen krijgen. Ik had daar helemaal geen zin in omdat de kans op een te langzame werking groot was. Dat vond hij dus niet....Pil geslikt en na twee jaar begonnen de problemen.

En toen las ik in mijn medisch dossier dat ik subklinische hypothereoïdie heb. Behoeft geen verdere behandeling. En mijn huisarts vindt daarom dat een TSH van 8 prima is.
Gebruikersavatar
Miss E
Berichten: 855
Lid geworden op: 18 jul 2017, 19:06

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Miss E »

Oef, dat klinkt niet goed.
Ik heb verder weinig verstand van 'de andere kant'
Ik weet niet of je na radio actief jodium sub klinisch kan worden.
Dat er dan een tekort aan hormoon kan ontstaan dat heb ik wel begrepen en dat word dan aangevuld met medicatie.

Zonde dat je schildklier verder kapot is dan nodig zou zijn, nu zit je met de gebakken peren.

Als je wel hashimoto zou hebben zou ik veel van mezelf in je verhaal herkennen.
Maar als dat niet zo is kan ik er geen touw aan vast knopen helaas.

succes!
Piety
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Ik heb ook het gevoel dat ik door die pil er verder op ben achteruit gegaan. Ik voelde me gewoon goed en dat zonder medicatie. Ik heb het nooit gewild en nu is het te laat.
Dank voor je interesse Miss E
Kiek
Berichten: 5391
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Kiek »

Dag Piety,

Je had Graves, je werd behandeld met RAI-pil, en nu is je schildklier doorgeschoten naar een hypothyreoïdie.
Met 37.50 µg levothyroxine is je TSH 8 mU/l.
Dus je hebt nog steeds een hypothyreoïdie.
Want je krijgt te weinig levothyroxine.
Je TSH moet naar ca. 1 mU/l.

Je dosis dus moet flink omhoog.
Vraag je arts een recept voor 75 µg levothyroxine (of zoiets) en na 6 weken lab FT4 en TSH.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Piety
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Dank voor je bericht Kiek.

Ik zal mijn huisarts zeggen dat ik mijn medicatie wil verhogen naar 75 mcg. Denk ja dat ik me daardoor beter ga voelen? De laatste tijd gaat het wel, maar toch merk ik dat het overall een stuk minder is geworden. En daar ga ik eigenlijk aan wennen. Ik word vooral erg vergeetachtig en blijf maar met die hartritmestoornissen tobben.

Wat vind jij ervan dat wanneer je FT4 normaal is en je TSH te hoog, je onder de noemer 'subklinische hypotheriodie' wordt geplaatst? Een behandeling met levotheroxine zou dan niets meer uithalen. Zoals mij huisarts denkt, cq. moet denken.

Groeten, Piety
Kiek
Berichten: 5391
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Kiek »

Hallo Piety,

Natuurlijk voel je je niet lekker met een TSH van 8 mU/l.
En ben je duf, en zijn je hersencellen niet in staat optimaal te werken.

Het accepteren van een subklinische hypothyreoïdie als resultaat van een RAI-pil na Graves is een slechte behandeling.
Alsof het gaat over 2 niet-gerelateerde diagnoses.

De huisarts kan blijkbaar niet omgaan met het resultaat van een behandeling na Graves.

Zorg dat je TSH weer snel in normaal vaarwater komt!

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Piety
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Blijkt dat mijn huisarts sinds 10 augustus met vakantie is. Ik moet wachten tot 31 augustus. Jammer. Maar ik ga het zeker doen. De verhoging op eigen houtje doorzetten doe ik maar even niet.
Piety
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Ik ben toch maar begonnen met het ophogen van mijn medicatie. Sinds zondag 23 augustus slik ik dus 75 mcg levo.

Ik voelde me als een zombie. En eigenlijk nog steeds..... Het gaat wel op en neer. Een paar uur beroerd en dan weer een paar uur een stuk beter. Gevolgd door weer een paar uur minder. Hierdoor heb ik totaal geen fut ook maar iets te ondernemen. En ben ik een warhoofd in denken en bijv. een mail opstellen.
Ik begrijp dat ik na twee dagen nog niet veel kan verwachten van de ophoging.

En toch moet ik er steeds aan denken: misschien moet ik wel helemaal niets meer slikken. Mijn FT4 is toch goed. Wat naar mijn idee inhoudt dat mijn schildklier het toch best zelf kan. En word ik juist door de medicatie 'ziek'.

Ik word hier erg onzeker van. Ook omdat mijn huisarts en eigenlijk ook de internisten/endocrinologen voorstander zijn van het niet behandelen van subklinische hypothyreoidie.

Groeten, Piety
Plaats reactie