Even voorstellen en meteen een paar vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
AVG
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2017, 20:11

Even voorstellen en meteen een paar vragen

Bericht door AVG »

Hoi allemaal

Ik ben Angela 28 jaar oud en in juli ben ik er achtergekomen d.m.v. een bloedtest dat ik een traag werkende schildklier heb. Mijn klachten kwamen na het stoppen met roken. Ik had enorm veel klachten en ben er zelf achtergekomen dat dit waarschijnlijk mijn schildklier was.
Mijn klachten waren: depressieve gevoelens, extreme stemmingswisselingen, struma, broos uitvallend haar, broze nagels, geen eetlust, aankomen, niet zweten, krakende stem, pofferig gezicht, droge huid, vocht vasthouden en extreem moe.
Ook heb ik vanaf mijn 16de door de jaren heen veel klachten gehad zoals vermoeidheid, onzeker, dikke gezwollen oogleden, maagklachten, darmproblemen, benauwdheid, zanderige ogen, bolle buik, menstruatie stoornissen, gewrichtspijnen (aantal ontstekingen gehad), paniekaanvallen, angsten, extreem koud hebben etc.
Door de bloeduitslag (vraag me niet naar de waardes daar heb ik tot nu toe geen verstand van) was ik enorm opgelucht dat de depressieve gevoelens waarschijnlijk daar aan hadden gelegen.
Ik ben begonnen met thyrax in te nemen en nu na 5 weken heb ik weer de uitslag van mijn bloedtest. Nu blijkt dat mijn waardes weer goed zijn maar ik voel me nog zeer slecht. Volgens de dokter liggen veel van de depressieve klachten aan mijzelf. Maar ik twijfel hier erg aan. Door de stress ben ik helaas (wel minder) weer begonnen met af en toe een sigaret te roken.
Weet iemand of ik mijn lichaam en de medicijnen nog even de tijd moet geven?
En of sigaretten de opname van het medicijn kunnen verslechteren?

Liefs
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Even voorstellen en meteen een paar vragen

Bericht door Leah0710 »

Goedemorgen!

Vervelend dat je nog steeds klachten hebt. De tijd geven is sowieso nodig. Maar als ik jou was zou ik wel je waardes opvragen (of een uitdraai vragen aan de huisarts). Zo kan je voor jezelf gaan bij houden wat de uitslagen zijn en hoe je je voelt.
Ik ben sinds Oktober bekend met een trage schildklier. Ik was 3 maanden ook erg down en emotioneel (en vooral heeeel ongeduldig!). Daar ben ik nu gelukkig van af maar ik ben nu wel weer/ nog steeds erg vermoeid.
Ik ga Woensdag hiervoor weer naar de huisarts maar blijf wel goed mijn waardes bijhouden.
Zij kunnen zeggen dat het goed is maar jij weer het beste hoe je je voelt.
Wanneer je je waardes weet, kan je ze hier vermelden en zijn er veel mensen die je kunnen adviseren!

Succes

Gr,

Leah
AVG
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2017, 20:11

Re: Even voorstellen en meteen een paar vragen

Bericht door AVG »

Bedankt voor je reactie. Heb net de huisarts gebeld en mijn tsh was in juni 68 en nu 2.6. Heb er zelf helaas weinig verstand van maar ben me er wel in aan het verdiepen maar kan er weinig wijs uit.
Ik hoop dat ik me door de tijd heen beter ga voelen want nu zit ik met mn handen in het haar.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Even voorstellen en meteen een paar vragen

Bericht door Patricia31 »

Zo dat is in een korte tijd een heel groot verschil en je TSH zit in de normaalwaarden.
Of deze waarde bij jou hoort zal blijken, het lichaam heeft eerst een poos nodig om te wennen aan de nieuwe situatie.
Weet je ook de bijbehorende FT4.
Het is goed dat jij jezelf verdiept en vooral de samenwerking TSH en FT4 is belangrijk om te leren begrijpen.
Kijk maar eens bij Algemeen en dan het stukje diagnose en onderzoek
AVG
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2017, 20:11

Re: Even voorstellen en meteen een paar vragen

Bericht door AVG »

Nee die ft4 waardes weet ik niet die zal ik ook eens opvragen. Ben me nu aan het verdiepen maar vind het moeilijk om te begrijpen. Ik heb wel vlak voor het bloedprikken mijn medicatie ingenomen kan dit invloed hebben? Heb namelijk nog veel lichamelijke en psychische klachten waarvan ik weet dat het niet tussen mijn oren zit.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Even voorstellen en meteen een paar vragen

Bericht door Teun »

Jee zeg wat ben jij snel gezakt in je waardes. Persoonlijk denk ik dat je tsh nog iets aan de hoge kant is. Maar je hebt ook nog maar 5 weken geslikt. Hoeveel medicatie slik je nu en is er nog wat aangepast?
Wanneer wordt er opnieuw gecontroleerd? Het kan zomaar zijn dat ze dan totaal anders zijn.

Meestal is het het meest optimaal als je na 6 weken laat controleren. Dat je tevoren je medicatie hebt ingenomen heeft zeker invloed op de waardes. Ik zou je adviseren vanaf nu te laten prikken zonder medicatie, dan is de uitslag reeeler.

Als ik jou was zou ik inderdaad ook de waarde van ft4 opvragen, zij zijn aan elkaar gelinkt. Als je de waardes hier plaatst kunnen wij je misschien ondersteunen en advies geven waarmee je naar de arts kan.

Dat jij je nog niet oke voelt is normaal hoor, je labwaardes zijn reuze snel naar beneden gegaan, maar dat lukt met je lichaamsprocessen echt niet. Dat moet de tijd hebben. Je huisarts kan wel zeggen dat de depressieve klachten aan je zelf ligt(rare uitspraak overigens, kan nooit aan jezelf liggen) maar ik denk dat hij niet helemaal weet wat voor klachten een hypothyreoidie kan veroorzaken. Houdt moed.

Probeer je goed in te lezen in alles, dan kun je zelf een beetje sturen bij de huisarts.
Ik zal je een paar linken sturen waar je waarschijnlijk wel wat aan hebt.
http://schildkliertje.blogspot.nl/
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Even voorstellen en meteen een paar vragen

Bericht door Bloem17 »

Hi,

Vraag zeker je waarden goed op.
Hoeveel thyrax heb je geslikt?
Ik vraag me af of de 68 wel klopt of dat dit 6.8 moet zijn?

Klopt het wel dan ben je wel heel snel naar beneden gegaan en dat is moeilijk voor je lichaam om te verwerken. Mijn lichaam zou daar flink van op zijn kop staan.

Sterkte!
AVG
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2017, 20:11

Re: Even voorstellen en meteen een paar vragen

Bericht door AVG »

Bedankt voor jullie reacties helpt me enorm. Ik slik de thyrax duo tab 0.1mg en moet deze ook blijven slikken en over 3 maanden weer bloed laten prikken. Ik denk zelf dat ze 0.68 bedoelen maar ga ma het weekend ff een uitdraai vragen zodat ik het op papier heb.

Dan zal ik het denk ik meer tijd moeten gunnen.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Even voorstellen en meteen een paar vragen

Bericht door Patricia31 »

0,68 zal niet want dat is laag, Je was dan nooit gestart met medicatie.
6,8 zou inderdaad heel goed kunnen.
Ben benieuwd!
Plaats reactie