Jodium en havermout

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Jodium en havermout

Bericht door Piety »

Ik heb een vraag over jodium dat aan veel voedingsmiddelen is toegevoegd.
Bijvoorbeeld aan havermout.Lees ik dat het in het algemeen o zo gezond is om de dag mee te beginnen. Maar schildklierpatiënten moeten daar mee oppassen.
Nog zoiets, calcium na het innemen van je medicijn. Bijvoorbeeld je bakje yoghurt of je bordje melk met brinta, havermout of andere vezels. Moet je daarmee langer wachten dan het half uur na de medicatie?
Broccoli en spruitjes niet rauw eten en in geen geval in een smoothy verwerken.
Ik heb er natuurlijk wel over gelezen maar ik hecht meer waarde aan jullie mening en/of kennis.
Groeten van Piety
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Jodium en havermout

Bericht door laura »

Jodium toegevoegd aan havermout?
Waar lees je dat?

Jodium zit in bakkerszout. Daaraan is het toegevoegd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Jodium en havermout

Bericht door rosan »

Het mag en kan in ontbijtgranen zitten. Maar dit is meestal niet het geval. Als het zo is, staat het op het etiket apart aangegeven.

(ik zoek juist ontbijtgranen met jodium omdat ik brood niet heel lekker vind)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Jodium en havermout

Bericht door laura »

Rosan,

Waarom zoek jij ontbijtgranen met jodium?
Heb jij een tekort?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Jodium en havermout

Bericht door Piety »

Het Voedingscentrum schrijft hierover:
Sinds 1999 mag er ook jodium worden toegevoegd aan andere graanproducten dan brood, zoals aan cornflakes en havermout. Als er jodium aan ontbijtgranen is toegevoegd, staat dat op het etiket.
Ook las ik het op een voedingssite:
Schildklier
Havermout bevat jodium en dit zorgt voor een goede werking van de schildklier. Deze zorgt er weer voor dat de productie van eiwitten in je lichaam goed geregeld wordt.

Maar misschien gaat dit over minimale toevoegingen die geen kwaad kunnen. Ik gebruik bijv. ook jozozout Losalt (70% minder natrium). Ik stond nooit zo erg stil bij extra jodium in voedingsmiddelen. Maar ga nu overal op letten...
Ben wel benieuwd naar de calciuminname (yoghurt, melk) na het halve uur na de levothyroxine pil.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Jodium en havermout

Bericht door rosan »

@ Laura: omdat ik weinig brood eet. Ik eet vaak pasta/rijst etc ook tussen de middag, en ik ontbijt ook niet met brood.
dus als een soort vervanger van het jodium in brood. Tot nu toe nog niet gevonden dus ik eet zo af en toe nog brood.


@ Piety: Ik denk niet dat je je daar druk om hoeft te maken. Het enige wat ik niet zou doen is elke dag zeewiersalades in grote hoeveelheden eten. verder hoef je er volgens mij niet zo op te letten.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Jodium en havermout

Bericht door Kiek »

Je levothyroxine bevat ook jodium.
Dat is vast voldoende om nog onbekende overige jodiumslurpcelletjes te vriend te houden.

Met een dood ordinaire hypothyreoïdie zoals ik heb, let ik er niet op.
Mijn functieloze schildklier kan geen jodium opnemen.

Ik denk dat het iets anders is voor mensen met een hyperthyreoïdie.
Die ga je niet voorzien van grondstof als je toch al teveel hormoon produceert.

http://www.btf-thyroid.org/projects/iod ... upplements
http://www.thyroidmanager.org/question/ ... yroiditis/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Jodium en havermout

Bericht door laura »

hallo Rosan, met jouw hyperthyreoïdie heb je helemaal geen extra jodium nodig.

Hallo Piety, in de goedkoopste havermout van AH zit geen zout en dus ook geen jodium.
Met mijn schildklier die niets meer doet heb ik het niet nodig.
Sowieso eet ik weinig zout, want dat vind ik niet lekker.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Jodium en havermout

Bericht door Piety »

Dank voor jullie antwoorden. Ik sta er dus verder maar niet bij stil.

Wel hééél benieuwd naar het eten van yoghurt of melk na de levo pil. Mag je die gewoon eten na het half uurtje wachten?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Jodium en havermout

Bericht door Kiek »

Dat doe ik wel.
Een beker melk bij het ontbijt, nà de levothyroxine; soms na een half uur, meestal na een uur of twee.
Als je a l t i j d hetzelfde regime gebruikt, dan is je dosis op dat vaste regime aangepast.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie