Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Ja, inderdaad zit je met de levothyroxine (=T4) hoger dan verwacht in je FT4.
Soms komt dat door andere medicatie die erbij geslikt wordt.
Of soms is het toeval.
Dat kan onverwachte waarden geven.
Je TSH is mooi volgens plan.

Je kunt de levothyroxine zeker verlagen, Florence.
Misschien is ca. 36 µg een idee.
Zo bouw je de levothyroxine rustig af.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Met dat zinnetje bedoel ik dat je met je hoeveelheid levothyroxine van 50 à 43.75 µg met een veronderstelde hypothyreoïdie niet zo'n hoge FT4 verwacht van 19 pmol/l. En je TSH staat redelijk op set point niveau. Die heeft blijkbaar niet de neiging zo te dalen, zoals je zou verwachten bij een stijgende FT4.

Er zijn redenen te bedenken waarom je deze uitslag hebt.
Misschien gebruikte je voorheen een combinatie van levothyroxine en liothyronine (T3).
In Duitsland lijken deze combi's meer ingevoerd. In Arnhem trouwens ook.
Misschien gebruik je nu slechts levothyroxine.
Dit past bij het beloop van je waarden: stijgende FT4 met een min of meer gelijkblijvende TSH.

Radicaal stoppen met levothyroxine past momenteel niet in je leven.
Daarom lijkt het nu het beste dat je de levothyroxine langzaam afbouwt, zoals je al doet in overleg met Arnhem.

En ja, eigen schildklierhormonen zijn de allerbeste ter wereld, vind ik.
Vele malen beter dan levothyroxine al dan niet in combinatie met een snufje liothyronine.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Ik vind het een goed teken, Florence.
Misschien heeft toevoeging van jodium ook eenzelfde soort effect op je waarden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Zo frusterend als artsen zeggen dat de klachten niet van de schildklier komen. Zijn ze tenminste van je af.
Je kent je eigen lijf toch het beste. Ik kan me voorstellen dat zowel op- als afbouwen gepaard gaan met de nodige ongemakken. Ik had zelf ook al geschreven dat er geen peil op te tekken valt hoe hoog of laag die schildklierwaardes zijn vwb de hartritmestoornissen.

Wat mij nog wel eens wil helpen als ik hartritmestoornissen heb is boeren. Vaak komt het dan weer in zijn ritme. Dus flink gaan boeren. Of vuist maken en flink blazen op de bovenkant van je hand wil ook nog wel eens helpen.

Gr. Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Nee, ik geloof niet in hyperventilatie, althans ik heb/voel geen spanning.
En wist ik maar waar het allemaal vandaan komt. Schildklierhormonen hebben o.a. invloed op het hartritme dus blijf ik het daar maar op gooien.
Tintelingen in handen en voeten kunnen ook een symptoom zijn. Spanning in je lijf ook en soms lopen hyper- en hypoklachten door elkaar. Het is gewoon een hele vervelende klier.

Gr. Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Volgens mij horen tintelingen toch echt wel bij klachten van de schildklier.
De symptomen herken ik niet echt dus hier kan ik je níet in bijstaan. Ik hoop dat iemand anders hier nog op reageert.
Dat je je uitgewoont voel snap ik wel.
Ik hoop voor je dat de 4 weken snel voorbij zijn zodat je kan gaan prikken, meten is weten.
Heel veel sterkte en ik hoop dat je je snel toch weer wat beter wordt.

Gr. Knoffie
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Patricia31 »

Ik vind het heel vervelend voor je dat je jezelf zo voelt maar ik weet echt niet of dat het met het afbouwen te maken heeft.
Zou je willen geruststellen maar weet het niet :(
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Ik weet niet wat polineuropathie is.
Is dat eigenlijk 'van alles en nog wat'?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Bella »

Polyneuropathie is een verzamelbegrip, zie hieronder.
Het kan talloze achtergronden/oorzaken hebben.
Wat mij verontrust, is dat als eerste groep oorzaken ‘metabolisme/stofwisseling’ wordt genoemd, waaronder - je raadt het al - ‘ziekten van de schildkier’...

Florence, als de ‘polyneuropathie’ is komen opzetten nadat je schildkierhormoon begon af te bouwen, dan moet daar nog eens heel goed naar gekeken worden. Het kan zijn dat de conclusie dat je geen schildkierhormoon nodig hebt, toch te kort door de bocht is.

Sterkte!
Bella

https://www.spierziekten.nl/overzicht/p ... hijnselen/

Wat is een polyneuropathie?

Een neuropathie is een aandoening van de zenuwen van armen en benen, de ’bedrading’. Polyneuropathie betekent dat op meerdere plaatsen in het lichaam de zenuwen zijn aangedaan. Spieren en gevoel functioneren dan niet meer naar behoren.

Bij een polyneuropathie is er een stoornis met name bij de uiteinden van de zenuwen en zijn óf alleen de sensorische (gevoels)zenuwen, óf alleen de motorische (bewegings)zenuwen, óf beide aangedaan.

De sensorische zenuwen koppelen gevoelsinformatie terug naar het centrale zenuwstelsel, waardoor wij kunnen voelen. De motorische zenuwen geven signalen door aan de spieren waardoor wij ons kunnen bewegen.

De klachten die ontstaan door een polyneuropathie kunnen dus zowel sensorisch als motorisch zijn.
Klachten van het sensorisch systeem bij polyneuropathie zijn: doof gevoel, prikkelingen, tintelingen, veranderd gevoel, pijn, evenwichtsstoornissen. Klachten van het motorisch systeem zijn: kramp, dunner worden van spieren en zwakte.

Verschillende oorzaken
Er zijn veel oorzaken voor het ontstaan van een polyneuropathie, in te delen in de volgende categorieën.

1. Metabolisme/stofwisseling
Polyneuropathieën die veroorzaakt worden door problemen in de stofwisseling. De polyneuropathie is dan secundair. Voorbeelden zijn diabetes mellitus (suikerziekte), ziekten van de schildklier en van de nieren.

Enz. ...
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Patricia31 »

Kiek, je hoort wel eens dat mensen met diabetes een hartinfarct doormaken maar daar niets van hebben gevoeld. Dit is vaak te danken aan de polyneuropthie die ze hebben.
Gesloten