Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Een soort manual, bedoel je? 't Zou best handig zijn.
Maar ik moet er niet aan denken om zoiets te moeten schrijven.
Om met M van 'Margriet' te spreken: ik heb de gave van het woord niet.

Er wordt wel steeds meer bekend over het onderwerp.
Groepen van verschillende disciplines zijn er nieuwsgierig naar.
Het rolt door.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

De voorraad bestaat uit een zeer grote lading TT4. Totale T4.
Die TT4 bevindt zich als beschikbare voorraad overal verspreid in je lijf. Tot in je kleine teen.
Daaruit wordt een priegeltje FT4 geput, free T4, op aanvraag van een groepje cellen.
Dat is slechts 0.03% FT4 uit die enorme zee aan TT4.
Die 0.03% is ook weer arbitrair. Soms lees je 0.02 of 0.04. Ach, het gaat om het idee.

Van deze uit de TT4 geputte FT4 (met een minuscuul emmertje uit die grote TT4-zee) wordt grofweg 1/3 deel T3 geproduceerd - 1/3 deel rT3 (dit is een inactieve vorm van T3) - 1/3 deel gaat richting riolering.

En wat daar omheen gebeurt, zijn de noodzakelijke activiteiten van de schildklierhuishouding.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Zo te zien lijkt het me niet gek om zulke waarden te hebben, vrijwel zonder LT4.
Mooi gepresteerd!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Welke outlier bedoel je, Florence?
Of, wat bedoel je in dit verband met het begrip "outlier"?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Een outlier is een waarde die niet aan het verwachte patroon voldoet.
Dan wordt zo'n waarde er automatisch uitgemieterd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Een outlier is een meetfout, een wijzertje dat tever doorschiet, of juist blijft hangen.
Zoiets kan zomaar gebeuren in het lab.

Mijn waarden zijn allemaal in feit artificieel.
Omdat ik levothyroxine slik.
Dus door niet te slikken maak ik de variatie duidelijker.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Natalie stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Florence schrijft:
[a.] Uit deze FT4 putten alle cellen naar behoefte de voor hen benodigde hoeveelheid T3.

[b.] Bij teveel krijgen de cellen voer opgedrongen, en bij te weinig smachten ze naar meer.

Lees ik in bovenstaande misschien een tegenstrijdigheid?


Ook denk ik nu uit jouw verhaal , dat de referentie waarden een idioot grote ruimte biedt in voor menigeen negatieve zin.
Er is geen tegenstrijdigheid.
[a.] is de feitelijke optimale situatie.
[b.] beschrijft de situatie in hyperstaat, en in hypostaat.

De ruimte die de referentiegebieden omvatten is inderdaad belachelijk groot.
Maar ze zijn zoals ze zijn omdat ze zo zijn aangetroffen door degenen die deze labwaarden hebben geproduceerd.
En dat als stip in het FT4/TSH-vlak hebben gezet.

Die ruimte wordt, zoals die zich voordoet en op het forum vaak te lezen is, verkeerd geïnterpreteerd door onze behandelaars.
Het kleine gebiedje van het set point maakt nu juist die hele grote referentieruimte in één klap overbodig.
En dat hebben onze behandelaars nog steeds niet geleerd.

Het referentiegebied is dus een instrument voor het laboratorium zelf.
En de behandelaars denken dan dat alle waarden die zij daar aantreffen in orde zijn.
Dan vinden ze het ook nog gek dat 15% aan de levothyroxine zich nimmer lekker voelt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

En nou ga ik toch even verder, want gister was ik dit verhuisde draadje ook kwijt.
Waar ik bv. Moeite mee heb is dat waarden die buiten de schatting , ver buiten de curve liggen, de outliers, zonder pardon eruit gemikt worden.
Dit snap ik dan weer niet, want dat zijn toch gemeten waarden.
Nog snel op deze plaats:
Een meetmachine kan dus niet goed meten.
Een wijzertje dat even blijft plakken, of zoiets.
Dat is dan een onverwachte gebeurtenis.
Of het electriciteitsnet geeft onregelmatige storingen door, door de nieuwbouw van je buurman. De meter piekt zo nu en dan. En alles daartussen.
En zo zijn er nog meer storingen te verzinnen.
Dat heeft niets te maken met de normale werking van een meetmachine.

Ook kan de levothyroxinegebruiker z'n waarden negatief beïnvloeden, door op het meest dynamische moment bloed te laten prikken. Dan weet je ook niet meer wat boven en onder is.
Kortom die gooi je maar weg.
Niet omdat het je niet aanstaat, maar het geeft geen informatie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Het best lijkt het om te mikken op 0.5 pmol/l lager dan FT4-set point waarde als laagste FT4.
Als je de levothyroxine vervolgens slikt, dan kom je eventjes ruim boven je set point waarde uit.
Maar die zakt binnen een paar uur volgens de halfwaardetijd weer downwaarts.
Zo mik ik zo'n beetje mijn waarden.

's Ochtends slikken, om overdag de hoogste FT4-waarde te bereiken.
Misschien een voordeeltje voor een hogere FT3?
Ik vind het logisch. Maar ik hoorde ook dat de FT3 tamelijk stabiel blijft over 24 uur, ook bij levothyroxinegebruikers.
Zou dat verschil al onderzocht zijn tussen ochtend- en avondslikkers?

Zojuist even gekeken in PubMed, naar levothyroxine-nuchter geprikte mensen, die switchten van ochtend naar avond. Of andersom. Het probleem is dat in de onderzoeken die ik tot nu toe gelezen heb geen rekening is gehouden met de verandering als je niet levothyroxine-nuchter prikt, conform het idee van de dokters dat het niets uitmaakt, nuchter of niet.
Pech.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Grut, Florence, je hebt toch meer fantasie dan dit!
Wat is ruim?
Het gaat erom dat je goed ingesteld bent, en dat je vervolgens pillen slikt.
Als je niet meet, dan kan je alleen antwoorden met 'iets'-'beetje'-'ruim'- 'ongeveer'- etc.
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gesloten