Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Even wachten, je start met 25 µg, en over 6 weken lab.
Maar nu verhoog je al na 2 weken.
Wordt je lab dan uitgesteld?

Als je het resultaat wilt zien van wat de hoeveelheid die je dan slikt in je lijf doet, dan moet je echt op z'n minst 6 weken wachten (zo niet langer). Pas dan zie je het resultaat op die dosis.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door elizabeth27 »

Hoi florence,

Na jaren gekwakkel, gun ik jou dat t weer iets beter met je gaat. Of de levothyroxine het antwoord is op die vraag, weet ik niet. Maar wat zou t fijn zijn als t wel wat voor je gaat doen!

Succes en sterkte!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Het enige dat ik kan verzinnen is het overhoop halen van je schildklierhuishouding door steeds dat gniepige beetje van 25 µg. Dit beetje versjteert je te kalme schildklier.

Dat (die 25 µg) komt 'ploink' binnen je rustige schildklierhuishouding, die zich direct in allerlei bochten moet wringen om de nieuwkomer plaats te geven.
-> Binnen een uur of twee zie je een klein halfbakken FT4-verhoginkje, en de TSH reageert prompt met een verlaginkje, waardoor je schildklier minder gestimuleerd wordt.
En dus een paar uur minder produceert.

Kortom, een zonderlinge toestand.
En 24 uur later vliegt de volgende 25 µg weer binnen, om hetzelfde proces te veroorzaken.
Met als resultaat dat het niveau van je FT4 in principe niet verhoogt, omdat je luie schildklier door de lagere TSH minder produceert.

Geen opbouwklachten. Want het schildklierevenwicht blijft netto hetzelfde.
De 25 µg veroorzaakt wel heel wat rumoer, iedere dag turbulentie, zonder resultaat.
Zou je daar last van hebben?

Een beetje levothyroxine bouwt niet op.
En het is te verzinnen (zie hierboven) dat je er eerder last van hebt, dan profijt.

Ooit komt het heus in orde. Maar niet met 25 µg.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Bedoel je je bijnieren?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Laatst las ik over bijnierziekten <-> in een ouder artikel van de NTvG.

Een mevrouw werd gesubstitueerd vanwege een hypothyreoïdie, waarop mevrouw doodziek werd.
Bij onderzoek bleken haar bijnieren slecht te werken.
Die konden het niet aan.
"Door de te hoge begindosis [van de levothyroxine] is de primaire bijnierschorsinsufficiëntie van patiënte waarschijnlijk extra snel en ernstig manifest geworden."
https://www.ntvg.nl/artikelen/addison-c ... e/volledig
In het artikel staat dat mensen met een Addison een bruinige tint hebben, net als bij zonnebaden.
Misschien herken je er wat in.

Afijn, deze uitwijding omdat mensen soms niet lekker worden van LT4. Dat geldt natuurlijk ook voor T4+T3.


Zal ik proberen het schema van de huisarts te volgen. Lijkt je dat wat?

Het voorzichtige schema past vast beter bij je in verband met je klachten.
Je huisarts weet dat het allerbeste, vermoed ik.

Hartelijke groet,
Kiek

PS: En nog een zeer grote hartelijke dank!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Nee joh, niet zomaar 75 µg, Florence!
Volg gewoon het voorgestelde patroon van die (nieuwsgierige?) jongeman.
Ik heb werkelijk geen idee over je niet-lekker-gevoelens.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Denk je aan afwisselende hyperklachten?
Door wisselende niveaus van oestrogeen, onregelmatige binding van de FT4?

Meer vrouwen dan mannen hebben een hypothyreoïdie. Een op vijf, geloof ik.
Met, gok ik, een diagnosepiek tussen de 45-60 jaar.
Overeenkomstige periode van overgang.

Welke ideeën heb je hierbij?

Nieuwsgierige groeten,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Dokters in het verleden meestal jongetjes.
Dus lang geen interesse in oes en prog.
Nog steeds een achtergebleven gebied.

Net als cardio en vrouw.
Vanaf 1992 equivalent van polypil (stat-asp-milde RR verlager).
Tussendoor jaren minus asp vanwege zuur.
Nu belachelijk opgehoogd en bijgevoegd en weer die asp waardoor misselijk en appelflauwtes.

Hoelang houden dalinkjes stand?
Buiten is het 28 graden, binnen 25. (Gute Nacht Freunde)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Vroeger, heel lang geleden, schreef de Thyroidmanager wel over gemiddelde hoeveelheden, maar dat transparante pad is jaren geleden verlaten.

Het is moeilijk zoiets te vertalen in doseringen.
Het hangt af van zoveel factoren, o.a. een chronisch wijzigende bindingsfactor.
Daarnaast zijn in het huidige tijdperk de pillen 'sterker' geworden.
Een pil van 100 µg vroeger kan nu zomaar 90 µg T4 inhouden.

Als ik een experiment zou moeten doen over mijn hoeveelheid waarbij de schildklierwerking wordt overgenomen, dan zou ik beginnen met 75µg.
Naar gelang de FT4/TSH na 6 weken verhogen of verlagen.
Wat vind je?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Tamarakim »

Hallo Florence
Ik las net je stukje over klachten en vrouwen in de overgang. Ik ben er ook zo een. Ben nu 58.En dacht er redelijk doorheen te zijn maar veel klachten zijn er weer. Mijn huisarts denkt dat het zeker ook een rol speelt qua klachten en dan met ophoogklachten erbij ook mentaal klachten veroorzaakt.
Sorry dat ik even in breek op je draadje.
Maar ik bracht het toevallig ter sprake toen ik bij de huisarts was.
Groetjes
Gesloten