Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

In bijsluiters staan vaak vreemde dingen, omdat de tekst niet zomaar gewijzigd mag worden.

Zo'n pilletje heeft geen of nauwelijks effect.
Het werkt in dit stadium hooguit nog wat verstorend.

Maar je bent verslingerd aan het idee dat het pilletje helpt.
Dan dus vertraag je het stoppen, en behoud het idee van afhankelijkheid.
Blijkbaar heb je dit voor je gevoel nodig.

De volgende keer weer halveren, en weer halveren, totdat je niets meer te slikken hebt.
Misschien is dit de manier.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Omdat je schildklier normaal werkt.

Wat je aan pilletjes meer slikt, maakt je schildklier minder.
Je schildklierproductie past zich aan aan de hoeveelheid die binnenkomt.

Dat wordt geregeld door de TSH.

Mensen met een hypothyreoïdie hebben geen dosering van 25 µg.
Zoiets helpt dan niet.
Vroeger verhoogden of verlaagden mensen met 25 µg.
Nu weten we dat fijn-afstellen niet met 25 µg moet gebeuren.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Bella »

Hoi Florence,

Kiek zei het al eerder, stop met schildklierhormoon.
Dat is heus de snelste weg naar je beter voelen.

Laat over een week nuchter TSH en FT4 prikken bij de huisarts, de week daarop nog eens.
Je waarden zullen dan een duidelijk beeld geven: goed of niet.

Breek je niet meer de kop over overgang of andere denkrichtingen, zoek rust.

Sterkte en houd moed!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Bella »

Hoi Florence,

Misschien helpt het om de boel om te draaien: erger dan nu kan het niet worden.

Op je vraag of de 25 mcg levothyroxine zulke heftige paniekaanvallen kan uitlokken: dat is mogelijk. Als je schildklier z’n werk weer heeft opgevat, en daar lijkt het verdacht veel op, verstoor je steeds de normale werking met zo’n pil.

Hyper-effecten kunnen inderdaad overweldigend zijn: heftige angst en paniek, terwijl je normaalgesproken heel evenwichtig bent.

Mij gaat het vooral om duidelijkheid voor jou: als de klachten blijven zonder schildklierhormoon, weet je dat er elders gezocht moet worden naar een verklaring.

Dat is de volgende stap. Nu eerst kalmpjes en beslist levothyroxine staken.

Oxazepam is een prima noodoplossing. Als je er echt niet uitkomt, zou ik even met de huisarts overleggen: soms kan een bètablokker tijdelijk heel goed helpen.

Hou je taai,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Hoi Florence,

Ik moest nog aan je denken hoe het je zou vergaan met die 25mcg. Nou, voor geen meter dus.
Elke keer als je een klein stapje terugzet ga je je hondsberoerd voelen, daarbij ook een nerveus gevoel en die paniekaanvallen.
Ik voel het niet....maar ik zou net zoals Kiek en Bella al aangeven radicaal stoppen met medicatie.
Je waarden zijn heel mooi en blijven ook heel mooi. Als je nu radicaal stopt duurt het eventjes eer de medicatie uit je bloed is verdwenen, dat gaat langzaam. Maar dat je hier heel erg huiverig voor bent snap ik ook wel.

Sterkte, Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Florence,

Zelf slik ik metoprolol, dat is een betablokker tegen hartritmestoornissen.
Je hebt ook bv Atenolol. Artsen schrijven dit medicijn ook voor bij angina pectoris (hartkramp), hartritmestoornissen, hartinfarct, hoge bloeddruk,migraine, een te snelle schildklierwerking, angstgevoelens, gespannenheid en essentiële tremor (trillen).

Of dit voor jou beter werkt dan een oxazepam weet ik niet. Ik denk eerder dat je hiervoor bij je huisarts moet zijn. Die kent je en zal je hierin het beste advies kunnen geven.
Sterkte en veel wijsheid.

Groetjes Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Hoi Florence,

Kennelijk heb je ze in huis en als er tegen je gezegd werd "zo nodig kan je het gebruiken" dan zou ik het gewoon proberen. Wie weet helpt het je. Alhoewel ik niet het idee heb dat het tegen de angst is.
Een arts of apotheker hebben hier tenminste verstand van.
Als je de taal goed beheerst zou je ook een apotheek kunnen bellen voor advies.

Groetjes
Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Klopt, maar je hebt diverse soorten betablokkers. Wat metoprolol betreft kan ik in de bijsluiter niks vinden dat het ook tegen angst voorgeschreven wordt. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet tegen angst werkt. Er staat alleen niets over in in de bijsluiter.

Atenolol (een andere betablokker) wordt daar wel voor voorgeschreven. Maar nogmaals ik ben hier heel voorzichtig in, ik haal dat gewoon van internet af. Google maar eens op verschillende betablokkers.

Groetjes Knoffie
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Bella »

Hoi Florence,

Waarom zou je nu opeens extreme overgangsklachten hebben? Dat is echt een schot in het duister. Ik begrijp goed dat angst moeilijk te mannen is. Maar of de huisarts je nu goed kent of niet, als jij hem zegt dat je de bocht uitgiert door paniek en angst, dan helpt hij ongetwijfeld. Pak die hulp!

Ophouden met googelen, zorgen dat je goed eet, veel water drinken en bewegen (wandelen met je man?) kan de scherpe kantjes wat afvlakken. Laat je niet doen, zoals ze in België zeggen, door wat je leest en door angst in de kop haalt.

Eens houdt het op.
Sterkte!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Bella »

Dat ziet er pico bello uit, Florence: geen bijschildklier-probleem.
Is je vitamine D-waarde ook bekend?
Gebruik je meer medicijnen?

Groet,
Bella

PS Levothyroxine laten staan? Duim enorm dat dat rust brengt!
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Gesloten