Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met aandacht voor klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tamarakim

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Tamarakim »

Hallo Florence
Ik las net je stukje over klachten en vrouwen in de overgang. Ik ben er ook zo een. Ben nu 58.En dacht er redelijk doorheen te zijn maar veel klachten zijn er weer. Mijn huisarts denkt dat het zeker ook een rol speelt qua klachten en dan met ophoogklachten erbij ook mentaal klachten veroorzaakt.
Sorry dat ik even in breek op je draadje.
Maar ik bracht het toevallig ter sprake toen ik bij de huisarts was.
Groetjes

Teun

Bericht door Teun »

Tamarakim, lekker makkelijk van de huisarts, ik had er ook zo een, was al 12 jaar niet meer ongesteld en al wel 10 jaar geen klachten meer van de overgang. Toen ik net de diagnose had en aan de behandeling begonnen was had ik veelvuldig erg warm en transpireerde enorm en had hartkloppingen. Voor mij toen en dat denk ik ook nu nog een reactie op de behandeling, nee zegt die beste man dat zal wel met de overgang te maken hebben.
Kom op zeg. Inderdaad het kan zo zijn, maar niet als je allang door die periode heen bent, dan heeft het echt met de behandeling te maken waar je doorheen moet.

Florence

Bericht door Florence »

Hoi Kiek,

Ik ben op zoek ,Kiek. En van daaruit stel ik me zelf vragen. of beter komen in mijn brein omhoog borrelen.

Waaraan, of hoe merk je dat je schildklier door de levothyroxine dosis - in zijn geheel- is overgenomen? Enkel doordat je je simpelweg weer goed voelt???

Want aan goede waarden, lezen we hier vaak, kleven nog steeds veel klachten. Ook als men reeds dicht op het setpoint bivakkeert.

Met medicatie ,zou je kunnen redeneren dat in het gebied tussen Hypo en hyper zich ergens het setpoint bevindt. Met de fijn afstelling hoop je in de buurt te komen. Aangezien het van allerlei factoren (leefwijze o.a.)afhankelijk is, kun je dus heel gemakkelijk uit koers geraken richting hyper of hypo.
Het blijft dus "altijd" een vorm van "bij benadering van". Een richtlijn.
Het setpoint, klinkt simpel, maar lijkt me een flinterdun moment ( lastig) om te bereiken. Te veel, te weinig. Omstandigheden. welke pil? etc.

Naast het gegeven van het setpoint, waar ik in geloof, zou het nu welkom zijn om zelf de waarden te kunnen bepalen, zoals ik hier ook af en toe mijn "suiker" prik. ( kun je dit regelen Kiek :) )

Inmiddels ervaar ik het ook als een "last", zoals artsen kunnen reageren. " Je "behoort" je bijna goed te voelen, anders ligt het aan iets anders.

Dag Tamara,

je mag gerust in mijn draadje inbreken, heb ik geen enkel probleem mee. Inmiddels heb ik er zo veel over gelezen, en het blijft een raadsel.
hormonen doen rare dingen, en waar komt de opvlieger vandaan.??
Het bestaat dat vrouwen de menopauze klacht vrij doorlopen , en in de postmenopauze de volle mep krijgen. Ik ken er een paar.
ook op dit gebied heb je met extremen te maken. Zul je maar net bijhoren!

Hoi Teun,

" nee zegt die beste man dat zal wel met de overgang te maken hebben".
Ik heb inmiddels een bloedhekel aan artsen die dit gedrag, deze uitvlucht hanteren. Dan ben je als een pingpongballetje, wat je alle kanten opkan meppen! Vooral richting de deur naar de uitgang, en daar sta je dan op het parkeerterrein, met je brain fog.

Er zijn vrouwen die nog menstrueren op hun 65e. .....
Als vroeg je baarmoeder is verwijderd, weet je niet wanneer je laatste menstruatie is geweest. Het uitgangspunt.
Dan zou het, zoals in mijn geval, net zo goed de overgang kunnen zijn, maar ook de schildklier, of alle 2.
Kortom, de extremen. Voor die groep het altijd lastig. Die doen niet mee in het gemiddelde.

Hartelijke groet, Florence

Tamarakim

Bericht door Tamarakim »

Idd .zo verwarrend. Heb ook al 10 jaar geen baarmoeder meer. Dus dat maakt het nog lastiger.
Zelf denk ik dat beide een rol spelen.
Opstart klachten en misschien toch ook nog postmenopauze klachten.
Ook veel transpireren s'nachts. Ook nu het niet meer zo warm is. Ik drijf mijn bed uit. Onrustig gevoel in mijn buik.
Stemmingswisselingen. Tja wat is wat.

Tamarakim

Bericht door Tamarakim »

Deze keer wil ik iets positiefs plaatsen

Omdat ik momenteel maar 10 tot 15 minuten kan wandelen en soms helemaal niet heb ik een dansmeditatie gevonden die heel fijn is .
Hij staat op you tube en is van sheer lev.
Of van Jolanda hoogkamer . Dat kun je op je eigen manier en tempo doen en krijgt je lichaam toch beweging.
Wie weet vind iemand anders dit ook fijn.
Groetjes

Florence

Bericht door Florence »

Dag Tamarakim,

dit is nu iets wat je beter in jouw draadje kan plaatsen.
Wel lief van je hoor! Als het jou helpt, vooral doen.

Hartelijke groet, Florence

Tamarakim

Bericht door Tamarakim »

Sorry Florence
Ik was in de veronderstelling dat Ik het bij mezelf had geplaatst.

Kiek

Bericht door Kiek »

Hoi Florence,

'Waaraan, of hoe merk je dat je schildklier door de levothyroxine dosis - in zijn geheel- is overgenomen? Enkel doordat je je simpelweg weer goed voelt???'

Op het moment dat je TSH echt duidelijk begint af te nemen, dan merk je pas het effect van de toegevoegde levothyroxine. Want die afnemende TSH zorgt dus ook voor een afnemende stimulans van de rest-schildklierwerking.
En dat m o e t je blijven aanvullen/compenseren.
Net zolang tot je TSH goed zit. En je schildklier overgenomen.

De waarden van TSH en FT4 die je tijdens deze periode laat bepalen geven je meteen richting voor de curve.
Dan heb je een mikpunt.

Ik geloof er overigens niet in dat je je met levothyroxine net zo goed voelt als met een gezonde schildklierwerking.
Als je gesubstitueerd wordt met levothyroxine, dan heb je gewoon een achterstand.
In het algemeen nét wat minder energie, nét wat suffer, nét wat sneller spierpijn.
Afgewisseld met betere momenten.
Dat accepteer ik dan maar.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Florence

Bericht door Florence »

Hallo Kiek,

Dan is het in mijn geval van subklinisch echt heel lastig. Het zou dus kunnen dat ik niet aan die totaalovername van de schildklier toekom?

Ik zit nu bijna 5 weken op 50, maar mijn hoofd is alsmaar zwaarder voller en steeds meer druk wederom. Het voelt waardeloos.

Ergens is er iets fout gegaan in de kop. De tintelingen zijn wel vrijwel weg.

Hellup? Roep ik hier alsmaar tegen de muren!

Florence

Bericht door Florence »

Binnenkort krijg ik een CT scan van de urinewegen en wordt er een jodiumhoudend contrastmiddel toegediend via infuus.

Kan dit zomaar als je het aan de schildklier hebt en of levothyroxine gebruikt?

Ik heb zelf geen flauw idee.

Florence

Plaats reactie