Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Florence

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Florence »

Miste je wel.
En fijn dat het je nu beter gaat.

Fijne avond Kiek,

Flo
Florence

Bericht door Florence »

De laatste tijd ( al ruim voor de coranatijd) heb ik vele uren op een dag het behoorlijk benauwd.
Ik vraag me af of dit nu van teveel of juist te weinig Levo komt. Prikken zit er voorlopig niet meer in. Helaas.
Herkent iemand dit verschijnsel en de remedie ertegen?

Hartelijke groet, Florence
Knoffie

Bericht door Knoffie »

Hoi Florence,

Dit komt mij heel erg bekend voor maar een remedie heb ik helaas niet.
Als ik te weinig levo slik kan ik het benauwd hebben maar ook als ik teveel levo slik. Dat is het lastige. Alleen als ik een beetje goed ingesteld ben heb ik er geen last van. Hoop voor je dat er meerdere reacties komen waar je wat aan hebt.

Groetjes Knoffie
Florence

Bericht door Florence »

Hoi Knoffie,

dank,
merkwaardige klacht is het. Het is een combinatie van benauwd voelen en een bepaalde druk/spanning in het borstgebied.
Het zou dus iets met de ademhalingsspieren te maken kunnen hebben.
Het komt opzetten, soms voor uren en dan kan het ook zo weer even weg zijn. Heel vreemd.
Wel naar, juist in deze tijd. Lastig dat we niet meer kunnen laten prikken.
Gaat het met jou een beetje?

Groetjes, Florence
Knoffie

Bericht door Knoffie »

Die bepaalde druk/spanning in het borstgebied heb ik als ik teveel Thyrax slik. Het voelt inderdaad als een spierenkwestie maar als ik minder Thyrax slik dan gaat dat weg. Als het heel erg vervelend voor je is dan zou je wellicht kunnen proberen iets minder (je kan ook van een kwartje thyrax iets afschrapen zodat je op ong.3.25mcg zit) te nemen. Als dat niet het gewenste resultaat oplevert ga je weer terug. Ik ben bang dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en de komende weken/maanden op ons gevoel moeten vertrouwen met meer/minder nemen. En dan maar hopen dat we de juiste beslissingen nemen, gelukkig is dit forum er.

Sinds 20 maart slik ik een snufje meer omdat het níet meer goed voelde. Als leidraad hou ik het op watten lopen maar aan.
Ben nu bijna 3 weken ontzettend verkouden en zit dus al ruim 3 weken binnen. Ben haast nooit verkouden en als ik het ben dan duurt het nooit zolang, dit keer erg hardnekkig dus ben ik extra voorzichtig.

Ik doe wel elke ochtend mee met Nederland in beweging, het ziet er misschien wat eenvoudig en simpel uit maar vind het best zwaar. Iets is beter dan niets.

Groetjes Knoffie
Florence

Bericht door Florence »

de afgelopen 2 weken heb ik om en om 43.75 en 50 geslikt. Dat is 3.25 gemiddeld minder.
Heeft geen verschil gemaakt. Ik heb mijn dagboek erop nagekeken en de afgelopen jaren heb ik het bij wisselende doseringen benauwd gehad. Ook in het jaar zonder levo. Weliswaar minder toen.
En in 2017 bij 87.50 was ik behoorlijk benauwd. Het heeft ermee te maken, maar er is geen peil op te trekken.

ik slik al weinig 50 levo de laatste paar maanden. En zit bijna op mijn setpoint.

Mijn man denkt dat het er niet mee te maken heeft, Tja, zou kunnen. Ik weet het weer eens niet!

Ja, we moeten allemaal voorzichtig zijn. Ik zou zeggen extreem voorzichtig. Was zojuist in Albert Hein, en sommige hebben het nog niet begrepen. Doodeng.

Beterschap Knoffie, groet Florence
Florence

Bericht door Florence »

Voor wie mijn draadje volgt;

Zoals de huisarts zegt; "aan geduld ontbreekt het jou niet."

Volgende week kan ik weer prikken. ik slik nu 53 levo. De hyperwaarden in durf ik niet aan Kiek. ik ga met priegeltjes omhoog in de hoop dat mijn lijf geleidelijk aan toch meer levo binnenkrijgt. En de waarde in de buurt van het setpoint blijven.
Het gaat beter met mijn hoofd, maar het nare gevoel ligt wel op de loer. Voor de rest in hele lijf alsmaar de meest vreemde sensaties.
Waar het mee te maken heeft?
Ook momenteel minder benauwd, ook zo iets wat wisselt. En het is code rood wat de pollen betreft, dus dat zal het niet zijn.
Maar moe mensen, allemachtig. Ik kan s, middags gaan liggen en slaap gelijk.
Mijn stem is regelmatig idioot schor, iets waar de kleinkinderen wel lol om hebben, en het nadoen. Lijkt me toch echt hypo allemaal.
Ook de thermostaat van mij lijf lijkt kaduuk. Hoort dit er ook bij?

hartelijke groet , Florence
Kiek

Bericht door Kiek »

Hoi Flo,

Hoe onderscheid je klachten die te maken hebben met een hypothyreoïdie of wat is gewoon een dagelijks dipje?
Dit is zo persoonlijk dat het nauwelijks in algemene termen te vatten is.
Daarom heb ik de pest aan questionnairs over quality of life bij een thyroid disease.
Zoiets wordt verkocht onder het mom van serieus onderzoek.
Hele groepen oudere mensen worden uitgezonderd van behandeling, dankzij het geloof in deze 'kwallen'!

Jij hebt een hypothyreoïdie.
En ik ook.
Ik link een schorre stem niet aan een tekort aan levothyroxine.
Wel aan een verkoudheid, of aan langdurige praterijen.
Ieder mens voelt kou of warmte, gelukkig! en past aan met vest of trui en dikke sokken.
Bij ouder worden is de gevoeligheid bij mij wel wat groter voor kou.

En heus, ik ben een doorsnee mens met een doorsnee hypothyreoïdie.
Klachten daarvan gaan hier niet verder dan een (veel)meer dan gemiddelde slaapbehoefte.
Traag wandelen kan ik niet. Dat is slaapverwekkend. Lopen met flinke pas. Misschien is dat iets hypo-achtigs?

Waarom heb je een kleinere dan doorsnee dosis?
Misschien ben jij een kleine en zeer slanke vrouw?
Zoals de dokters voorheen op gewicht doseerde, zou jij in deze situatie ook niet hoog uitkomen.

Kortom, vragen blijven. Het worden er zelfs meer.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Florence

Bericht door Florence »

Hoi Kiek,

misschien niet zozeer een tekort aan levo, waardoor de stem verandert. Maar wel de/een schildkliermalheur op zich.
Ik heb daar even een nieuw draadje voor geopend.

Hartelijke groet, Flo

(Morgen weer prikken na 7 weken. En nee, ik ben geen kleine vrouw, 175 cm ongeveer, 68 kg, ook gewoon gemiddeld.)
*anna*

Bericht door *anna* »

Flo en Kiek,
Ik ben een fervent koorlid en door de hypojaren heen ben ik van sopraan alt geworden, gebeurt vaker op mijn leeftijd is de ervaring. Maar mijn zangstem is onbetrouwbaar geworden met soms een 'kraakje'. Ik ben goed ingesteld, scherp zelfs, dus dat is het niet. Ik denk dat Flo gelijk heeft: het kan heel goed verband houden met schildkliergedoe in het algemeen. Al heeft niet iedereen daar blijkbaar last van. ;)
Groet, Anna
Plaats reactie