Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

(Maar dan spreek je van een gezonde schildklier , en zonder de levothyroxine.)

Nee, daar heeft de schildklier weer niets mee te maken.
Je kan dan wel spreken over een gezonde hypofyse

Hypothalamus/hypofyse vormen de directie van de schildklier.
De schildklier zelf heeft niets in te brengen.

De directie van hypothalamus/hypofyse bepaalt dus wat er gebeurt.
Bij onwilligheid van de schildklier wordt deze via heftige berichtgeving extra aangevuurd.

De directie van hypothalamus/hypofyse weet precies wat de schildklier moet doen.
Niet meer en niet minder.
Dat is het set point.

Maar zodra de schildklier zich onafhankelijk verklaart (b.v. T3-nodus of Graves), kan de productie van schildklierhormoon alle kanten opgaan.
Hypothalamus/hypofyse heeft daar dan geen grip meer op.

Van een hypertoestand kan praktisch geen set point worden bepaald: te lage TSH.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Florence

Bericht door Florence »

.
Maar zodra de schildklier zich onafhankelijk verklaart (b.v. T3-nodus of Graves), kan de productie van schildklierhormoon alle kanten opgaan.
Hypothalamus/hypofyse heeft daar dan geen grip meer op.
Dit onafhankelijke geldt ook voor een trage ,onder presterende , schildklier, neem ik aan.?

( het lijkt wel een online les in deze tijd)
Kiek

Bericht door Kiek »

Ja.

Uit m'n vorig bericht:

De directie van hypothalamus/hypofyse bepaalt dus wat er gebeurt.
Bij onwilligheid van de schildklier wordt deze via heftige berichtgeving extra aangevuurd.
=
Bij te lage activiteit van de schildklier stijgt de TSH.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Florence

Bericht door Florence »

Dank!

Kiek, ik doe maar weer eens een gooi. Is het misschien een idee om jouw kennis , veelal over het setpoint en de werking van de schildklierfabriek die nu over het forum verstrooid ligt te bundelen. Of een beknopte versie . Hier en daar leg je zaken uit en dan is het weer niet terug te vinden.
De uitleg over setpoint hebben we al.

Zoiets waar men alsmaar weer naar terug kan grijpen, als de stof weer eens klontert in de bovenkamer-s.
Of is dit onbegonnen werk?
Kiek

Bericht door Kiek »

Een soort manual, bedoel je? 't Zou best handig zijn.
Maar ik moet er niet aan denken om zoiets te moeten schrijven.
Om met M van 'Margriet' te spreken: ik heb de gave van het woord niet.

Er wordt wel steeds meer bekend over het onderwerp.
Groepen van verschillende disciplines zijn er nieuwsgierig naar.
Het rolt door.
Florence

Bericht door Florence »

Misschien niet de gave van het woord, wel de kennis.
Ik geloof echt dat het menigeen duizelt van alles wat er te weten valt, en mensen afhaken omdat het zeer gecompliceerd is.
Jouw kennis ligt nu verknipt op het forum. Dat is jammer.

Het lijkt me zeer handig, en gewenst. Maar is natuurlijk een wel een klus. Een duo klus?
Florence

Bericht door Florence »

Kiek , ga door hier in eigen draadje om het makkelijker terug te vinden.
. De voorraad in je lijf , daarvan zijn je waarden die je nuchter prikt, de Ft4 en de TSH , een afspiegeling.?
Florence, je vraag betreft de vrije fractie van je T4-voorraad die wordt gebruikt.
Ongeveer 0.03% van alle voorraad T4 bestaat uit de vrije fractie: FT4.
Je kunt je wel voorstellen dat die voorraad enorm groot moet zijn, om veilig en effectief overal in je lijf te kunnen werken.
Uit die 0.03%-fractie FT4 wordt een minuscuul priegeltje T3 gehaald.
En uit die T3 worden een paar moleculen FT3 afgepeld, die hun activiteitswerk mogen doen in die cellen die er om vragen.

Dus deze reeks van stappen zijn allemaal op elkaar afgestemd. Veiligheid staat voorop.
En bij verstoring van dit proces, zal het veiligheidsmechanisme de boel op de rails proberen te houden.
Dit laatste gebeurt ook als iemand plots een lading Cytomel (begint als FT3!) naar binnen werkt.
Deze oproerkraaiers moeten zo snel mogelijk worden vastgezet.

Je begrijpt dat het weefsel bij zo'n Cytomelinvasie wordt overdonderd door al dat gratis activiteitsspulletje.
Het weefsel zal dan geen moeite meer doen om uit de schaarse FT4 het nodige aan T3 te delven.
En vervolgens downgrade de TRH de grondstof FT4.

Je begrijpt dat het me duizelt, sowieso is mijn lijf in de oudejaarsstemming? het tintelt en prikkelt, als het licht zou geven zou het een pracht vertoning zijn.
Maar ik vind dit zo,n moeilijke materie.
En jij spuugt het eruit alsof het niks is.

Wat er geprikt wordt aan Ft4 is dus niet de totale voorraad?
Kiek

Bericht door Kiek »

De voorraad bestaat uit een zeer grote lading TT4. Totale T4.
Die TT4 bevindt zich als beschikbare voorraad overal verspreid in je lijf. Tot in je kleine teen.
Daaruit wordt een priegeltje FT4 geput, free T4, op aanvraag van een groepje cellen.
Dat is slechts 0.03% FT4 uit die enorme zee aan TT4.
Die 0.03% is ook weer arbitrair. Soms lees je 0.02 of 0.04. Ach, het gaat om het idee.

Van deze uit de TT4 geputte FT4 (met een minuscuul emmertje uit die grote TT4-zee) wordt grofweg 1/3 deel T3 geproduceerd - 1/3 deel rT3 (dit is een inactieve vorm van T3) - 1/3 deel gaat richting riolering.

En wat daar omheen gebeurt, zijn de noodzakelijke activiteiten van de schildklierhuishouding.
Florence

Bericht door Florence »

Vandaag nieuwe waarden binnen: Zonder levo.
TSH 2.6 FT4 16.3

Ben zeer langzaam aan het afbouwen, gezien historie!
Zit nu 8 en 1/2 week op 37,50.

Het lijken me mooie waarden?
Kiek

Bericht door Kiek »

Zo te zien lijkt het me niet gek om zulke waarden te hebben, vrijwel zonder LT4.
Mooi gepresteerd!
Plaats reactie