Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Florence

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Florence »

Zijn er voorbeelden of mensen met een subklinisch hypothyreoïdie , die een totale overname van de schildklier hebben bereikt?
Florence

Bericht door Florence »

Kiek schrijft;
. Mijn' lab heeft ander meetapparatuur aangeschaft.
Om weer snel een curve te kunnen maken met de nieuwe labmethode, heb ik dit weekend 2 dagen geen levothyroxine ingenomen. Dus 48 uur zonder levothyroxine. Dat viel me best mee. Misschien doe ik het over een halfjaar met 4 T4-loze dagen. Zo krijg ik een curve met wat meer variatie in waarden.
Wat maakt het verschil Kiek met B.v een outlier?
Kiek

Bericht door Kiek »

Welke outlier bedoel je, Florence?
Of, wat bedoel je in dit verband met het begrip "outlier"?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Florence

Bericht door Florence »

Ik dacht dat “outliers” afwijkende waarden waren, die er nu juist door de app soms uitgekieperd worden.
Kiek

Bericht door Kiek »

Een outlier is een waarde die niet aan het verwachte patroon voldoet.
Dan wordt zo'n waarde er automatisch uitgemieterd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Florence

Bericht door Florence »

Dat is dan blijkbaar iets anders dan dat jij bewust een lagere Ft4 en hogere TSH creëert, door tijdelijk geen levothyroxine te slikken.
Kiek

Bericht door Kiek »

Een outlier is een meetfout, een wijzertje dat tever doorschiet, of juist blijft hangen.
Zoiets kan zomaar gebeuren in het lab.

Mijn waarden zijn allemaal in feit artificieel.
Omdat ik levothyroxine slik.
Dus door niet te slikken maak ik de variatie duidelijker.
Florence

Re: setpoint

Bericht door Florence »

Kiek, ik leer even mee!
. Uit deze FT4 putten alle cellen naar behoefte de voor hen benodigde hoeveelheid T3.
.
. Bij teveel krijgen de cellen voer opgedrongen, en bij te weinig smachten ze naar meer.
Lees ik in bovenstaande misschien een tegenstrijdigheid ?

Ook denk ik nu uit jouw verhaal , dat de referentie waarden een idioot grote ruimte biedt in voor menigeen negatieve zin.

Groet, Florence
Kiek

Re: Natalie stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Florence schrijft:
[a.] Uit deze FT4 putten alle cellen naar behoefte de voor hen benodigde hoeveelheid T3.

[b.] Bij teveel krijgen de cellen voer opgedrongen, en bij te weinig smachten ze naar meer.

Lees ik in bovenstaande misschien een tegenstrijdigheid?

Ook denk ik nu uit jouw verhaal , dat de referentie waarden een idioot grote ruimte biedt in voor menigeen negatieve zin.
Er is geen tegenstrijdigheid.
[a.] is de feitelijke optimale situatie.
[b.] beschrijft de situatie in hyperstaat, en in hypostaat.

De ruimte die de referentiegebieden omvatten is inderdaad belachelijk groot.
Maar ze zijn zoals ze zijn omdat ze zo zijn aangetroffen door degenen die deze labwaarden hebben geproduceerd.
En dat als stip in het FT4/TSH-vlak hebben gezet.

Die ruimte wordt, zoals die zich voordoet en op het forum vaak te lezen is, verkeerd geïnterpreteerd door onze behandelaars.
Het kleine gebiedje van het set point maakt nu juist die hele grote referentieruimte in één klap overbodig.
En dat hebben onze behandelaars nog steeds niet geleerd.

Het referentiegebied is dus een instrument voor het laboratorium zelf.
En de behandelaars denken dan dat alle waarden die zij daar aantreffen in orde zijn.
Dan vinden ze het ook nog gek dat 15% aan de levothyroxine zich nimmer lekker voelt.
Florence

Re: Natalie stelt zich voor

Bericht door Florence »

A. Naar behoefte suggereert iets van “regulering “ en dit geldt voor de “gezonde situatie”. Dit noem jij de feitelijke situatie, begrijp ik het zo goed?

B. Levo toedienen van buitenaf , is zonder dit regulerende Mechanisme, bijna een onmogelijke opgave. En dat het setpoint daarbij een richtlijn is , kan zijn, is werkelijk een vondst.

Waar ik bv. Moeite mee heb is dat waarden die buiten de schatting , ver buiten de curve liggen, de outliers, zonder pardon eruit gemikt worden.
Dit snap ik dan weer niet, want dat zijn toch gemeten waarden.

Tja, dat huisartsen nog niet zover zijn zijn, dat snap ik dan weer wel.
Plaats reactie