1e keer gebruik Levothyroxine, dosering te hoog?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Sabrina*
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jul 2017, 21:08

1e keer gebruik Levothyroxine, dosering te hoog?

Bericht door Sabrina* »

Ik moest vandaag op het spreekuur van de dokter komen i.v.m mijn 2e uitslag van het lab onderzoek.
De waardes nu zijn: Tsh; 4.22 en Ft4; 9.
De vorige waardes waren: Tsh; 7.44 en Ft4: 11.

De huisarts stelde voor om schildklierhormonen te gaan slikken, Levothyroxine natrium, en moest over 6 weken weer bloed prikken. Hij wil starten met 112½ mg, maar vraag mij af, nu ik de bijsluiter heb gelezen, of dat niet veels te hoog is voor het begin. Weet iemand dit? Hij heeft het uitgerekend aan de hand van mijn gewicht. Maar lees in de bijsluiter over het gewicht dat dat alleen bij baby's bepaald wordt waarbij de aandoening is aangeboren.

Ook lees ik veel negatieve ervaringen over dit hormoon waardoor ik bang ben om het in te nemen. Gezien mijn waardes van deze keer, vraag ik mij ook af of het wel echt nodig is. Ik zit tegen het randje aan maar wat zijn nou de ideale waardes? En als ik besluit om het niet te slikken, heb ik dan nog een kans dat het goed komt met mijn waardes? Of is het zo dat je na 2 keer prikken echt de diagnose hypothyreoïde hebt?

Ik moet wel zeggen dat ik veel klachten heb, met name extreme vermoeidheid.

Kan iemand mij even op weg helpen? :oops:
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: 1e keer gebruik Levothyroxine, dosering te hoog?

Bericht door Teun »

Je tsh is in ieder geval te hoog. Ik weet niet de normaalwaardes van ft4 bij jou lab, maar waarschijnlijk zal de onderwarde ergens rond de 9 liggen denk ik. Dan zit je hiermee nog net binnen de norm, maar wel aan de lage kant.

Omdat je toch wel klachten hebt is het waarschijnlijk wel slim om nu na twee keer licht afwijkende waardes te hebben te starten met levo omdat er bij jou warschijnlijk sprake is van een subklinische hypothyreoidie.

Wat de dosering betrefd, als je bij de jingeren hoort, benden de 60 jaar is het over het algemeen normaal om bij een hypothyreoidie te staten met de dosering welke je waarschijnlijk nodig hebt. Dit wordt dan berekent op je lichaamsgewicht. Over het algemeen gaat men dan uit van 1,6 mcg per kilo lichaamsgewicht. Dus de dosering zou best wel kunnen kloppen. Het voordeel is dat je sneller op de goede dosering komt.
Als je over 6 weken opnieuw bloed laat te prikken, dan kan er al een beeld zijn van wat de levothyroxine met je doet, je tsh zal dan gedaald moeten zijn en je ft4 omhoog zijn gegaan.

Wat de angst voor de levo betrefd zou ik dat opzij zetten, er zijn mensen die op dit merk niet helemaal lekker reageert, maar dat geldt ook voor Euthyrox, Thyrax of wat voor merk dan ook.

Of je schildklier wel of niet weer normaal gaat werken kun je met een subklinische hypothyreoidie niet vooraf zeggen, kan wel misschien heb je wat aan deze link.
https://www.schildklier.nl/hypothyreoid ... thyreoïdie

Op basis hiervan kun je zelf besluiten of je nu wel of niet gaat slikken of nog een keer je bloeduitslag af wacht. Wat is slim? Geen idee, ik denk dat ik de behandeling wel zou beginnen en dan afwacht welk resultaat er over 6 weken is.
Succes met alles.
Sabrina*
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jul 2017, 21:08

Re: 1e keer gebruik Levothyroxine, dosering te hoog?

Bericht door Sabrina* »

Beste Teun,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dat stelt mij al wel wat gerust. En wat betreft de angst heb je ook gelijk in, ik las alleen zo ontzettend veel negatieve reacties over dit hormoon, dat ik zoiets had van brrrr, zeker omdat ik nog eens 3 andere medicaties slik.

De dokter zei dat de ft4 waardes tussen de 10 en 25 moeten liggen.

Fijn ook om te weten dat het toch wel klopt met de berekening van het lichaamsgewicht. Vind het gênant dat ik aan de huisarts ga twijfelen, maar kon zijn berekening van de dosering niet terug vinden in de bijsluiter.

Maar volgens jou is het dus nog steeds een subklinische hypothyreoïde als ik het goed begrijp maar wanneer niet meer? Want de dokter vertelde dat wanneer ik met het hormoon zou starten, ik dit mijn hele leven moet blijven slikken.

Ik slaap er in elk geval nog even een nachtje over :lol:

Groetjes, Sabrina
Sabrina*
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jul 2017, 21:08

Re: 1e keer gebruik Levothyroxine, dosering te hoog?

Bericht door Sabrina* »

Beste Florence,

Bedankt voor je berichtje.

Mijn gevoel zegt ook dat ik het nog even moet aankijken, net wat je zegt, de waarde van mijn tsh is al verbeterd t.o.v de vorige keer.

Vitamine B weet ik niet maar weet wel dat bij de eerste keer ook geprikt is op mijn vitamine D en die was goed.
De klachten heb ik al ruim 3 maanden en dan vind ik die vermoeidheid toch echt het naarste. Maar, gezien ik ook een vreemd gevoel in mijn ogen had, heb ik voor een week terug mijn ogen laten testen. Daaruit bleek dat ik bijziend ben. Dus wellicht dat de vermoeidheidsklachten ook deels van mijn ogen afkomen. Heb gisteren de bril gekregen dus het is even afwachten..

Er is trouwens bij mij ook een lampje gaan branden gezien ik destijds veel info las over een trage schildklier... De eerste keer dat ik bloed liet prikken, dronk ik in die voorafgaande periode best wel veel sojamelk. De reden hiervoor was omdat ik graag wilde afvallen. De tweede keer dat ik bloed liet prikken, heb ik in de voorafgaande periode maar één a twee pakken sojamelk gedronken omdat ik toen al het vermoeden had dat het misschien daaraan zou kunnen liggen. Frappant dat de waarde wel is verbeterd, maar weet natuurlijk niet zeker of het daaraan ligt. Ik heb in elk geval besloten om nog niet te starten met de medicatie, geen sojamelk meer te drinken en afwachten wat de volgende uitslag is. Mocht het dan niet goed zijn en mijn klachten zijn er nog steeds dan zal ik overwegen om het hormoon te gaan gebruiken.

Groetjes, Sabrina
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: 1e keer gebruik Levothyroxine, dosering te hoog?

Bericht door Teun »

Ik heb mijn twijfels bij de soja, ik krijg wel stellig de indruk dat het wel een effect heeft op de werking van verschillende organen en ben dus heel benieuwd hoe het met de waardes is als je de soja laat staan.
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: 1e keer gebruik Levothyroxine, dosering te hoog?

Bericht door *anna* »

Sabrina,
Je angst voor schildklierhormoon is onnodig, tenzij je het (nog) niet echt nodig hebt. Heel veel mensen zijn afhankelijk van levothyroxine en worden er oud mee. Maar er gaat niets boven je eigen schildklierfabriekje. ;)
Ik zou het in jouw positie nog even aanzien, temeer daar je waardes niet verslechterd zijn, zelfs wat beter geworden.

Als je googelt op 'soja en schildklier' kom je allemaal info tegen op sites van zelfbenoemde 'wetenschappers' die elkaar allemaal schaamteloos napapegaaien… :roll:
Bij een lactoseprobleem kan ik het me voorstellen, maar waarom zou je eigenlijk sojamelk drinken? Omdat het gezonder is, natuurlijker, plantaardig of glutenvrij? Gewone melk is ook glutenvrij, zonder toegevoegde suikers, conserveermiddelen en kunstmatige kleur- of smaakstoffen.

Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid zegt dat sojaproducten altijd binnen een gevarieerd dieet gebruikt moeten worden. Bij een normale inname van soja zijn nauwelijks effecten op de gezondheid aangetoond, dit geldt voor de negatieve maar ook voor de positieve claims over soja.
Groet, Anna
Plaats reactie