Vraag over hartritmestoornis en Hypotheroïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Jaap
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 aug 2017, 08:12
Locatie: Muiderberg

Re: Vraag over hartritmestoornis en Hypotheroïdie

Bericht door Jaap »

Hallo Florence, ik heb geen idee om welke ritmestoornis het gaat. Ik heb nog geen contact hierover gehad met een cardioloog.
Jaap
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 aug 2017, 08:12
Locatie: Muiderberg

hartritmestoornis en hypotheroide

Bericht door Jaap »

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over mijn hartritmestoornis in relatie met m'n hypotheroide.
Heel in 't kort: sinds 1995, hypo geconstateerd en gebruik ik Thyrax, 100 micgr.
Sinds 2015 gebruik ik 0,5 micgr Levothyroxine in combinatie met 2x daags 45 mgr Thyreoidum.
Vanaf 2 augustus 2017 krijg ik last van hartritmestoornis.
Op advies van Kiek stop ik op 16 augustus met Thyreoidum en verhoog ik de dosis levothyroxine naar 1,0 micgr per dag.
Gevolg: totaal geen klachten/hartritmestoornis meer!!
Echter: na 2 weken (op 29 augustus) beginnen de haratritmestoornissen weer. Momenteel heb ik daar elke dag last van en heb ik een verwijsbrief voor de cardioloog.
Maar ik heb nog steeds het idee dat er een relatie is met mijn schildklier medicatie! Is mijn dosis niet te hoog?
Daarom de vraag: Is het een idee om,voordat ik aan de medactie ga beginnen vanwege m'n hartritme stoornis, de dosis levothyroxine te verlagen??

alvast bedankt voor jullie meedenken en advies!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: hartritmestoornis en hypotheroide

Bericht door Teun »

Heel vervelend die hartritme stoornissen, ik herken het en je wordt er heel onzeker van. Bij mij over gegaan nadat ik goed ingesteld raakte. Was wel een hele geruststelling dat de cardioloog geen bijzonderheden aan het hart constateerde en de oorzaak bij het instellen legde.
Maar als ik jou was zou ik de cardioloog eerst afwachten voor je gaat rommelen met je schildkliermedicatie. Wie zegt dat je medicatie moet hebben? De cardioloog zal eerst uitgebreid onderzoek plaats willen laten vinden.
Hoe zit het met je waardes van de schildklier, als deze goed zijn zou ik daar in ieder geval niet aan zitten knoeien. Je weet nu even nog niet waar het probleem vandaan komt.
Jaap
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 aug 2017, 08:12
Locatie: Muiderberg

Re: Vraag over hartritmestoornis en Hypotheroïdie

Bericht door Jaap »

Bedankt Teun, ik ga de cardioloog afwachten. ( eoensdag zie ik hem). Maar ik heb mijn dosis Levothyroxine toch even verlaagd sinds afgelopen vrijdag, en heb nu heb ik geen last meer van hartritmestoornis. Het blijft een puzzel toch.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over hartritmestoornis en Hypotheroïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Jaap,

Hopelijk heb je in Frankrijk de wandeltocht kunnen voortzetten, met een rustig hartritme.
Heb je inmiddels in Nederland al je TSH/FT4 laten bepalen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jaap
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 aug 2017, 08:12
Locatie: Muiderberg

Re: Vraag over hartritmestoornis en Hypotheroïdie

Bericht door Jaap »

Hallo Kiek, ik heb gelukkig mijn vakantie zonder hartritmestoornissen kunnen voortzetten, maar ik was net een pasr dagen thuis of daar begon het weer, op 29 augustus, van 167 naar 80 en 120 enz. Ik heb sinds afgelopen zaterdag m'n dosis 'op eigen houtje' verlaagd naar 0,5 en heb nu geen last meer. Morgen naar cardioloog en daarna weer bloedprikken. Groet Jaap
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Vraag over hartritmestoornis en Hypotheroïdie

Bericht door Rick »

Dag Jaap,

Je verhaal klinkt bekend; dat had/heeft bij mij te maken gehad met niet goed ingesteld staan.
Het was is bij mij vooral de hartslag in rust die veel hoger was, dan waar ik me lekker bij voelde.
Voor mij een indicator dat ik teveel T4 binnenkreeg en dus kon minderen.

De referentiewaardes zijn een marge waarbinnen je kunt variëren. Ik heb zelf altijd de vrijheid genomen binnen die waardes wat meer of minder te slikken tot ik een optimale instelling had bereikt.

In het verleden heb ik ook de nodige hartfilmpjes laten maken, en ook 2x een sportmedische keuring op Papendal gehad.
Daar leverde ook geen afwijkingen (gelukkig)
Plaats reactie