Setpoint Ana?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Ana?

Bericht door Kiek »

Dank je voor de mooie figuren!
De bewegingen van figuur 2 links heeft een prachtige sterke koppeling met de TSH.
Daar gaat hem om.

De verbinding van jouw FT4 met je TSH is een stuk losser.
Misschien is het zo dat op momenten dat je een hogere FT4 nodig hebt, je schildklier niet aan die vraag kan voldoen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ana
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:43

Re: Setpoint Ana?

Bericht door Ana »

Hoi!
Ik ben inmiddels weer wat maanden verder en hier een kleine update incl vraag voor een geupdate curve...ik vermoed dat er een outlier bijzit:
Sep: TSH 3.3 - FT4 17.7 (nuchter, 4 wkn op 62.5 mcg)
Nov: TSH 0.7 - FT4 17.3 (nuchter, 6 wkn 75 mcg).
Ik ben naar 75 gegaan ivm zwangerschapswens en daarmee insteek van TSH onder 2.5 ivm zw.sch. risico's (maar had waarschijnlijk toch beter naar jouw setpoint kunnen luisteren!!)
Ik zeg er ook bij dat ik me de laatste 3-4 weken vreselijk voel. Heb enorme migraine-achtige hoofdpijnen, verhoogde hartslag (was al hoog), angsten en zo nog wat dingen.
Vandaag de internist gesproken; die had nog nooit gehoord van de link levothyroxine & hoofdpijn (bizar in mijn ogen)!
Ik kon eerder al de klachten niet verdragen en ben weer gaan zakken in dosering na het prikken.
Het gekke vind ik in dit verhaal dat mijn FT4 juist lager ligt dan vorige keer. Hoe kan dit dan zulke hevige klachten geven? Of is er iets anders aan de hand wellicht...

Ben benieuwd of het setpoint nog verandert door de laatste waarden.
Groet en dank! Ana
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Ana?

Bericht door Kiek »

Hallo Ana,

Ja, je laatste waarden van november passen niet.
Die is tegengesteld aan de werking van je schildklierhormoonhuishouding:
bij verlaging van FT4 hoort een verhoging van de TSH.
Je laatste waarden toont een iets verlaagde FT4 met een fors verlaagde TSH.
Die heb ik er dus uit gelaten.

Je set point is vrijwel niet gewijzigd:
FT4 17.57 (was 17.44)
TSH 3.59 (was 3.78)
Passingsgraad van 89 naar 95%.
Je phi blijft wat slapjes: 0.19, was 0.18.

Heb je je laatste waarde in een ander lab laten bepalen?
Dat zou een verklaring kunnen zijn.

Wie weet zakt je hoofdpijn snel.

Dag!
Kiek
Bijlagen
AnaNov2017.jpg
AnaNov2017.jpg (40.42 KiB) 243 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ana
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:43

Re: Setpoint Ana?

Bericht door Ana »

Hoi Kiek,
Ja dat dacht ik al te zien...;-)
Dank voor je supersnelle reactie!
Ik test atijd heel braaf in hetzelfde lab & onder precies dezelfde omstandigheden, dus geen gekke dingen daar voor zover ik weet. Maf dus.
En vooral ook; dat de waarden op papier helemaal oke lijken, maar ik me zo belabberd voel (of is het toch klier-onafhankelijk?).
Een beetje spagaat dus: voor de wens is deze combi (op 75 mcg) goed (want wordt een TSH boven 3 te hoog bevonden), maar voor mijzelf (& setpoint?) zit ik nu volgens mij te hoog in dosering....lastig hoor!
Groet Ana
Plaats reactie