Hallotjes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Iloon
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2017, 16:19

Hallotjes

Bericht door Iloon »

Hallo allemaal.

Via facebook ben ik hier terecht gekomen.
Ik heb ongeveer 5 a 6 jaar een traag werkende schildklier en ben in al die jaren 1x 3 maanden stabiel geweest. Verder dus alleen maar bezig met instellen. Medicatie verhogen en toch wil die Tsh gewoon niet onder de 3 komen. Hij is nu ook weer iets omhoog gegaan maar de huisarts wil niet verder ophogen omdat ik al zoveel slik. Ik slikte het afgelopen jaar 's avonds omdat ik me door ochtend slikken zo beroerd voelde. Ik moet nu wel weer de ochtend slikken en proberen te stoppen met omeprazol. Ik ben 28 jaar jong weeg 80 kilo (15 kilo aangekomen helaas) en slik 237.5 levo van teva.
Ik merk dat ik elke x weer verdrietig ben als mijn waarde weer niet goed zijn. De huisarts snapt het ook niet meer. Ik ben eind vorig jaar bij de internist geweest en volgens haar mankeer ik niks aan mijn schildklier. Dus daar wil ik ook niet meer heen. OP facebook kreeg ik de tip om me hier aan te melden en mijn setpoint te laten berekenen. Hoeveel waardes heb je hiervoor nodig? Dan zal ik ze even op gaan graven.

Groetjes Ilona
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Hallotjes

Bericht door Patricia31 »

Welkom!
Zo,dat is ook kort door de bocht door de internist.
Je kunt je hier in ieder geval goed inlezen over het wat en waarom dus dat raad ik zeker aan.
Wat je misschien ook al jebt gelezen is dat er een combinatie is van TSH en FT4 die specifiek bij jou hoort en dit noemen we het setpoint.
Om dit te kunnen berekenen ( kan alleen door Kiek gedaan worden) kun je je huisarts vragen om de waarden van de afgelopen jaren.
Belangrijk bij het bloedprikken is dat je dit vanaf nu laat doen ieder keer op hetzelfde tijdstip, zonder inname van je schildkliermedicatie en bij hetzelfde laboratorium.
Hierdoor zijn de waarden beter te interpreteren.
Heel veel succes en stel vragen en lees jezelf in :idea:
Iloon
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2017, 16:19

Re: Hallotjes

Bericht door Iloon »

Ik heb de waardes altijd wel opgeschreven in mijn agenda maar dat is dus even zoeken op de datum. Ik heb altijd rond 11 uur sochtend laten prikken. Laatste jaar dus met savonds slikken. Daarvoor wel met inname van medicatie ik mocht van huisarts niet nuchter laten prikken. Dan zou de waarde hoger lijken dan hij is en kon ik gaan hyperen. Ik zal zoveel mogelijk waardes verzamelen.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Hallotjes

Bericht door Patricia31 »

Zoals hij het heeft benaderd zit er een stuk veiligheid in maar die vlieger gaat niet helemaal op als je je medicatie de avond ervoor hebt ingenomen. Je FT4 is dan alweer zo richting nuchtere waarde aan het gaan dat je het mi eigenlijk kunt beschouwen als een nuchtere waarde.
Vandaar is het fijn om je setpoint te weten want dan vaar je daar op.
Ik denk dat Laura je item naar het subforum hypothyreoidie zal gaan verhuizen en dan is het het fijnste als je steeds in je eigen draadje je vragen stelt over het instellen etc. Dan staat alles lekker bij elkaar
Laatst gewijzigd door Patricia31 op 24 aug 2017, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Iloon
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2017, 16:19

Re: Hallotjes

Bericht door Iloon »

Dit zijn de waardes die ik nu heb.
Ik zal binnenkort een uitdraai proberen te krijgen want hier zitten nogal wat gaten in waar ik wel bloed heb geprikt maar geen waarde van kan vinden.

Datum TSH T4
17-8-17 3,7 18,1
31-5-17 3,4 15
13-4-17 5,31 15
11-8-16 3,18 17,8
21-6-16 1,69 16,6
3-5-16 1,79 15,8
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Hallotjes

Bericht door Patricia31 »

Kun je er misschien nog achter zetten wat de priktijd was en of je de medicatie direct ervoor heb ingenomen of de avond ervoor en de dosering?
Iloon
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2017, 16:19

Re: Hallotjes

Bericht door Iloon »

Dat weet ik echt niet meer helaas. Had toen niet verwacht dat dat zo belangrijk kon zijn weet alleen dat ik meestal rond 11 uur liet prikken. van 10 november 2016 tm afgelopen dinsdag heb ik savonds medicatie geslikt. Daarvoor altijd de ochtend en liet daarna pas prikken, niet nuchter dus. Vanaf nu zal ik het bij gaan houden. Moet over een maand weer prikken.

Mijn laatste waarde heb ik savonds rond 22 uur medicatie genomen en smorgens om 9.30 nuchter bloed laten prikken omdat ook glucose erbij getest werd. Ik slikte trouwens wel altijd bij ontbijt omeprazol.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Hallotjes

Bericht door Patricia31 »

Omeprazol is alleen een probleem als je ze samen inneemt. Enkele uren erna is geen probleem.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hallotjes

Bericht door laura »

hallo Iloon,

Ik verhuis je onderwerp inderdaad naar het subforum Hypothyreoïdie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie