Nieuw, paar vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
AMvD
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2017, 23:38

Nieuw, paar vragen

Bericht door AMvD »

Dag,
Ik ben nieuw hier, vrouw 51. Bij bloedonderzoek bleek dat mijn schildklier te traag is. Volgensa mijn HA een beetje, volgens een vriendin die ook HA is best behoorlijk. Waardes: T410,3 en Tsh 9,77.
Waar ik tot nu toe dacht dat veel klachten met de overgang te maken hadden vraag ik mij nu af wat er bij de overgang hoort en wat bij schildklierproblemen. Ik heb 'last' van
- behoorlijk aangekomen in gewicht en ondanks gezond eten en 3x per week sporten niet afvallen
- stijfheid van mijn spieren, vooral als ik opsta, maar ook als ik wat langer zit, en vooral bij mijn enkels
- hyperpigmentatie op mijn armen en in mijn gezicht
- droge huid
- hartkloppingen
- slechter horen
Hoort dit allemaal bij een traag werkende schildklier??

En de HA heeft mij op 25 mg levo gezet, maar als ik dat hier zo lees is dat te weinig? Komende week opnieuw bloedprikken, dus wil even voorbereid zijn als het weinig doet om hem richting een veel hogere dosis te bewegen....

Dank alvast voor jullie reactie.
(nuchter geprikt, zelfde lab, zelfde tijd)
12-07-18 TSH 5,88 en T4 14,2 (Anti TPO 427)
20-02-18 TSH 1,11 en T4 14,7
13-10-17 TSH 3,34 en T4 12,9
29-08-17 TSH 7,23 en T4 11,0 (Anti TPO 190)
11-11-16 TSH 9,77 en T4 10,3
AMvD
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2017, 23:38

Re: Nieuw, paar vragen

Bericht door AMvD »

O ja, en sinds twee jaar heb ik ook opeens hooikoorts en een allergie voor muggen. Omdat dat ook iets met je auto-immuunsysteem te maken heeft vraag ik me af of dat ook hiermee te maken heeft?
(nuchter geprikt, zelfde lab, zelfde tijd)
12-07-18 TSH 5,88 en T4 14,2 (Anti TPO 427)
20-02-18 TSH 1,11 en T4 14,7
13-10-17 TSH 3,34 en T4 12,9
29-08-17 TSH 7,23 en T4 11,0 (Anti TPO 190)
11-11-16 TSH 9,77 en T4 10,3
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Nieuw, paar vragen

Bericht door Teun »

Je huisarts heeft wel gelijk hoor, je schildklier is te traag, vooral te zien aan je tsh. Je ft 4 zit nog net in de normaalwaardes, deze zijn meestal van vanaf 8-9 als onderwaarde. Als niet beide waardes afwijkend zijn spreekt men van subklinische hyperthyreoidie en begint met over het algemeen met behandelen als de waardes vaker zo zijn geweest. Maar omdat bij jou de tsh toch wel hoog is en de ft4 naar laag neigt denk ik dat het goed is geweest om gelijk te beginnen.
Veel klachten die je noemt kunnen bij een traag werkende schildklier horen, wel lastig om het onderscheid te maken tussen wat hoort bij wat.

Is er ook geprikt op anti tpo? Dat zo aan kunnen geven of er bij jou sprake is van een auto immuunaandoening. Anders bij de volgende prikbeurt eens vragen. Voor de behandeling maakt het niet uit, maar dan weet je voor jezelf wel dat je medicatie door moet blijven slikken.
Waarom hij zo'n lage dosis is gestart is natuurlijk niet te zeggen, wordt wel gedaan met mensen die hartklachten hebben en boven de 60 jaar.

Hoelang heb je nu 25 mcg geslikt? Het heeft pas zin om weer bloed te prikken om te zien wat deze doet als je minimaal 6 weken dezelfde dosis prikt.
Wat wel vaak gebeurd als er met een lage dosis wordt begonnen de dosis verhogen na 2 weken zonder tussendoor te prikken. Ga er maar vanuit dat de dosis van 25 mcg niet genoeg is en dat deze op gehoogd gaat worden. Voor een globale berekening wordt er vanuit gegaan dat er 1,6 mcg per kg lichaamsgewicht nodig is bij een niet meer functionerende schildklier. Bij de meeste mensen met de auto immuunaandoening stopt de schildklier er zelf uiteindelijk mee, dus alles moet toegevoegd worden.

Goed ingesteld geraken kan tijd kosten, wat handig is om voor jezelf steeds de waardes en dosering bij te houden en hoe je je erbij voelt, dan krijg je inzicht in je dosering en je reactie op verhoging etc. Dan is het ook handig om de normaalwaardes van je laboratorium te weten, deze verschillen nogal eens van de verschillende laboratoria.
Bij de een verloopt dat beter dan bij de ander, sommige mensen reageren al op de kleinste aanpassing.
Als je waardes over een tijdje binnen de normaalwaardes van je lab vallen zul je de fijninstellig in gaan, hierbij gaat het er om dat je dosering net zo lang aangepast moeten worden totdat jij je goed voelt. Je waardes van de tsh zullen dan waarschijlijk in de laagnormaal waardes vallen en je ft 4 hoger.

Met betrekking tot je behandeling is het belangrijk dat je elke dag ongeveer rond dezelfde tijd nuchter en een half uur voor je ontbijt je medicatie inneemt. Doe dit dan ook niet samen met andere medicatie maar laat er tijd tussen zitten zodat de opname goed verloopt. Over het algemeen wordt er ook geadviseerd om bloed te laten prikken voordat je je medicatie in hebt genomen, dan zijn de waardes namelijk het best te interpreteren.
Succes met in stellen. Ik geef je nog een paar linken waarmee je wat informatie tot je kunt nemen.
http://schildkliertje.blogspot.nl/
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen
AMvD
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2017, 23:38

Re: Nieuw, paar vragen

Bericht door AMvD »

Dank je Teun. Ik slik nu zes weken. Ga dinsdag laten prikken. Morgen het formulier ophalen dus dan zal ik vragen of hij anti-tpo ook wil aankruisen.
(nuchter geprikt, zelfde lab, zelfde tijd)
12-07-18 TSH 5,88 en T4 14,2 (Anti TPO 427)
20-02-18 TSH 1,11 en T4 14,7
13-10-17 TSH 3,34 en T4 12,9
29-08-17 TSH 7,23 en T4 11,0 (Anti TPO 190)
11-11-16 TSH 9,77 en T4 10,3
Plaats reactie