Schildkliercentrum Arnhem, graag advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildkliercentrum Arnhem, graag advies

Bericht door Kiek »

Hé ja, dat is ook een interessante, Teun.
Maar dat gaat dan toch tegen de natuur in?
Diabetes 2 ontstaat doordat het lichaam zich verzet tegen het opnemen van meer voedingsstoffen.
Het lichaam probeert te temperen door het rustiger aan te doen.

Met levothyroxine jaag je juist de boel op.
Je eet meer met meer levothyroxine.
Net als veel hypers vaak honger hebben en dooreten, gebeurt dat dus ook als je teveel levothyroxine inneemt.

Ik wist niet dat vetweefsel LT4 opneemt.
En dus invloed heeft.
Dan begrijp ik ook dat men die 1.6 µg x kg voor alle groepen laat gelden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Schildkliercentrum Arnhem, graag advies

Bericht door Mireille_5 »

Klinkt allemaal ingewikkeld :)
De vorige endocrinoloog gaf aan dat per 5kg gewichtstoename er wel méér van het medicijn genomen moest worden. Dan zou de hyper-doorschiet met een afname van ruim 4kg logischer zijn en nu bij gewichtstoename de sterker hypo klachten. Neem ik mee de 22e.

Overigens, Kiek, zou ik dan met 0,08 en 22 niet veel meer honger moeten hebben? Is juist minder nu. Voor de laatste doseringsverandering had ik wel een half uur tot een uur eerder honger (rommelende maag ook echt) voor het avondeten. Verder geen echte toename van hongergevoel noch dat ik meer at.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildkliercentrum Arnhem, graag advies

Bericht door Kiek »

Zo blijkt maar dat ik er gewoon niets van afweet.
'k Ben maar wat aan het fantaseren, terwijl jij met de problemen zit.

Het observeren van je eigen ervaringen (waarden, µg levothyroxine, voeding, kg,) geeft je misschien een duidelijker beeld over de factoren die voor jou van belang zijn.
Pas dan krijg je grip op je waarden, en de oorzaken.
En kun je rationele beslissingen nemen over je schildklierzorgen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Schildkliercentrum Arnhem, graag advies

Bericht door Teun »

Best ingewikkeld dat lichaam van ons, moeilijk te begrijpen wanneer welke processen werken, versnellen of vertragen. Ik probeer het altijd te beredeneren waarom iets wanneer gebeurd, maar weet niet of het dan klopt, het is dan meer de logica welke ik erin zie.
Ik weet ook niet of vetweefsel t4 opneemt, maar ook daar zitten cellen in, dus ??????
Mijn eigen lichaam en reacties zijn vaak het uitgangspunt, die lijk ik een beetje te begrijpen.
Zoals Kiek ook zegt, leer je eigen reacties kennen, dan kun je daar naar handelen.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Schildkliercentrum Arnhem, graag advies

Bericht door Mireille_5 »

Ik vind dat jij er heel veel van af weet, Kiek. Misschien is het meer de pech dat het zo persoonlijk is en afhankelijk van iemands situatie en verdere medische problemen?
Goede tip die ik ook al heb aangenomen, om naar je klachten en reacties te kijken.

Moet wel zeggen dat mijn klomp gebroken is: ik had gisteren in het bekende lab, nuchter en 1u later (maar slaap de laatste tijd ook veel later) geprikt. Nu uitslag: TSH 0,2 en FT4 19,3. Mooi van de TSH maar de FT4 snap ik dus helemaal niet meer. Dat klopt wel meer met mijn hypo-gevoel.
Maar kan het zijn dat de hypo klachten van de ft4 komen en de hyper klachten van de TSH? Vreeeeeemd!
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Schildkliercentrum Arnhem, graag advies

Bericht door Patricia31 »

Even voortborduren over het gewicht en dosering:

Onderstaand stukje legt iets uit over wat er met het medicament gebeurd in het lichaam en dit heb ik uit het faramaceutisch kompas gehaald.


In de farmacokinetiek wordt als maat voor de verdeling van de stof in het lichaam het (schijnbaar of fictief) verdelingsvolume (Vd) gebruikt. Het verdelingsvolume relateert de hoeveelheid geneesmiddel in het lichaam aan de plasmaconcentratie.
Bij een hoge weefselbinding kan de Vd een waarde hebben van 20–40 l/kg

Een lipofiele stof zal geneigd zijn zich te binden aan vet- en hersenweefsel.
Bindt een stof zich sterk aan één of meer weefsels buiten de bloedbaan, dan zal een groot deel van de toegediende dosis zich uiteindelijk dáár ophouden en de hoeveelheid in het bloed relatief klein zijn: de plasmaconcentratie is dan laag ten opzichte van de totale hoeveelheid in het lichaam. Het Vd is dan hoog!
Bij een hoge eiwitbinding zal juist het merendeel van de dosis in het plasma verblijven en is het Vd laag te noemen

Kinetische gegevens van Levothyroxine

Resorptie tot 80% in het bovenste deel van de dunne darm. Vasten verhoogt de resorptie.
T max 2–6 uur.
V d ca. 0,14–0,17 l/kg.
Eiwitbinding vrijwel volledig aan specifieke transporteiwitten.
Metabolisering voornamelijk in lever, nieren, hersenen en spieren. Er is een enterohepatische kringloop.
T 1/2 ca. 7 dagen, bij hyperthyreoïdie 3–4 dagen, bij hypothyreoïdie en ouderen 9–10 dagen. De lever bevat 1/3 van het gehele extrathyreoïdale levothyroxine; dit is snel uitwisselbaar met het levothyroxine in het serum.
Eliminatie de metabolieten worden uitgescheiden in de urine en feces.




Aan het lage Vd van Levothyroxine kun je dus zien dat Levothyroxine geen lipofiele stof is maar juist een stof met een hoge eiwitbinding en dus met name in het plasma voorkomt.

Mijn conclusie is dan ook dat een hoog gewicht door een hoog percentage vet niet heel veel uit zal maken.
Maar of deze conclusie juist is....zal het eens navragen aan mijn apotheker.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Schildkliercentrum Arnhem, graag advies

Bericht door Patricia31 »

even een antwoord op je vraag Mireille:
Ik denk niet dat je hyperklachetn van de TSH komen en je hypoklachten van de FT4.
Je FT4 is gedaald tov de vorige keer en daarop is je TSH gestegen.
Als je een half uur eerder had geprikt was er misschien uitgekomen een FT4 van 19,8 en een TSH van 1,8
Kiek heeft wel eens uitgelegd dat je TSH na inname van je tablet kan dalen van bijv 2,5 naar 0.03 omdat je hypofyse het gehalte FT4 ziet stijgen en dus zegt....ik hoef even minder TSH uit te stoten.
Misschien ben je voor jouw doen nu iets te ver doorgezakt.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Schildkliercentrum Arnhem, graag advies

Bericht door Mireille_5 »

Dank voor je reactie, Patricia. :)
Patricia31 schreef: 12 sep 2017, 17:16 dat je TSH na inname van je tablet kan dalen
Ik prik op aanraden van Kiek nu nuchter (hooguit een slokje water) en binnen half uur a 3/4u na wakker worden.
Ik slaap de laatste tijd wel later, later op ook, dus ik dacht dan is dat uurtje niet erg omdat alles verschoven is.

Alleen vrijdag in Arnhem moest ik meteen laten prikken. Wel voor de lunch en zo'n 5u na ontbijt. Maar waarom kan dat dan wel en wat kan ik qua uitslag verwachten? Dit moet toch anders zijn dan 's ochtends voor inname en ontbijt?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildkliercentrum Arnhem, graag advies

Bericht door Kiek »

Teun, ja, leer je eigen reacties kennen!
Of wees nieuwsgierig naar je reacties. Ik vind dat dat al zoveel scheelt.

Patricia, dank je voor het stuk uit het farmaceutisch kompas.
En je uitleg daarbij over het verdelingsvolume.
Het helpt me een beter beeld te krijgen hoe die FT4-tjes door ons lijf zwalken...

Mireille, je schrijft al over het persoonlijke element van de schildklier.

Daar horen ook de kinetische eigenschappen bij uit het Farmaceutisch Kompas, die tegenwoordig vast wat ruimer genomen (kunnen) worden.
Zoveel mensen, zoveel waarden, zoveel zinnen.
En varieert de bindingsfactor van hot naar her.
En zal de T-max wat ruimer zijn.
En varieert de halfwaardetijd ook van mens tot mens.

Afijn, deze en andere eigenschappen bijeen zorgen wel voor het resultaat van FT4 op naam op papier op een bepaald moment.
Daar worden de meeste bezoekers van dit forum op afgerekend.
Een fascinerende wereld!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Schildkliercentrum Arnhem, graag advies

Bericht door Patricia31 »

Graag gedaan!
Als je 5 uur na inname van je medicatie laat prikken dan is je FT4 weer over het hoogste punt heen en dus weer dalende richting de waarde net voor inname van je medicatie. Je kunt dit dus een beetje als nuchter prikken zien.
Na inname stijgt je FT4 met 10 % om na, ik geloof 2 a 3 uur, weer te gaan zakken.
Maar om waardes te vergelijken is het beter om dit steeds op hetzelfde tijdstip en nuchter te doen.
Plaats reactie