Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Remkje »

Hallo,

Ik ben vorige week gediagnosticeerd met een een te traag werkende schildklier (TSH 15 en T4 7). Ik ben erg sportief en kreeg last van hartritmestoornissen (hart slaat over) en bij inspanning pijn op de borst met uitstraling naar armen. Cardioloog wees me op mijn schildklier waarden. Huisarts vond mijn waardes blijkbaar niet erg genoeg. Toen ik de andere huisarts aan de telefoon kreeg, gaf hij toe dat ik al lang behandeld had moeten worden. Vier jaar geleden was mijn TSH namelijk al 11! Veel vage klachten die ik had, herken ik nu in die te traag werkende schildklier.
Ik ben nu net begonnen met Levothyrox 25 mg en krijg alleen maar meer klachten: heel erg moe en nog meer last van mijn hart en druk op de borst. Volgens de huisarts moet ik geduld hebben en gaat het allemaal over. Maar ik maak me toch bezorgd.
Ik werk en studeer en heb twee kinderen, een druk leven dus.
Vraag me een paar dingen af:
- is dit wel huisartsenwerk of moet ik me laten doorverwijzen?
- gaan die hartklachten over?
- hoe kan je zelf zorgen dat je je beter gaat voelen? Voeding? Sport? Wel of niet werken?

groetjes, Remkje
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Patricia31 »

Zo zeg, wat een naar verhaal en wat vreselijk dat je zo lang onbehandeld hebt rond gelopen.
Een huisarts kan zeker veel voor je betekenen maar dan moet je wel een huisarts hebben die weet wat hij zegt. Je tweede huisarts is in ieder geval zo eerlijk om te zeggen dat er een fout is gemaakt.
Daar je ook bij de cardioloog bekend bent zal bij jou het rustige opbouwschema worden gevolgd dus dit zal allemaal langer gaan duren.

Bij een hypothyreoidie wekt je hartspier ook net wat minder krachtig dus dit alleen kan al de reden zijn voor je pijn op de borst klachten.
Als je waardes verbeteren heb je goed kans dat dit beter gaat.

Waar doe je goed aan:
Probeer jezelf in te lezen want dit maakt ook dat je in gesprek met je huisarts wat sterker staat.
Laat na dosisverandering pas na 6 weken bloed prikken.
Als je gaat prikken doe dit dan steeds op hetzelfde moment, bij hetzelfde laboratorium en zonder dat je je medicatie ophebt.

Heel veel sterkte en stel,gerust de vragen die je hebt.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Teun »

Welkom Remke,
De klachten die je hebt zijn heel normaal. Je had inderdaad allang moeten beginnen met deze waardes. Je bent nu pas gestart met 25 mcg en dat is echt nog erg weinig. Is er voorgesteld om snel op te hogen want meestal is dat het geval. De komende tijd zul jij je echt nog verre van goed voelen, mijn ervaring is dat ik na de start pas echt in het diepe viel. Bij sommige mensen duurt instellen langer dan bij de ander, ieder op zijn eigen tempo. (Bij moj heeft het twee jaar geduurd voordat ik de juiste waardes gevonden had en ik weer op mijn vroegere energielevel zat, gelukkig niet bij iedereen het geval, maar dit zeg ik om je een beeld te geven dat het tijd kan kosten)
Eerst zullen de waardes moeten komen in het normaalgebied( referentiewaardes van jou lab) waarna er verder ingesteld moet worden op waardes waarop jij je beter voelt.
Helaas betekent dat voor veel mensen dat alles wat ze normaal konden en doen soms een tijdje op een laag pitje moet om toch de dag zo goed mogelijk door te komen. Jij hebt nogal niet wat op je programma staan, en sturderen, en kindjes en werken, ik weet niet of dit op dit moment wel past. Accepteer het voor een tijdje dat je toch wat minder kunt. Als je goed ingesteld bent veranderd dat echt weer.
Voor nu doe ik hier een link bij waarin de normale behandeling staat welke door een huisarts echt kan plaats vinden, als de huisarts tenminste zich daar een beetje in verdiept. Als jezelf van deze richtlijn op de hoogte bent kun je een beetje meedenken met hem en zelfs in die richting sturen. Als blijkt dat hij hier erg van af gaat wijken of je bemerkt dat hij er echt geen kaas van gegeten heeft zou je eventueel kunnen voorstellen om doorverwezen te kunnen worden naar een endocrinoloog. Maar ook dan duurt het nog lang en wil het niet altijd zeggen dat het dan vlekkeloos verloopt.
Lees je goed in zodat je weet waar je het over hebt. Ook een duidelijke link over de schildklieraandoening zal ik toevoegen. Hier vind je heel veel tabladen met informatie.
Sterkte.

https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen
https://schildkliertje.blogspot.nl/
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Remkje »

Bedankt voor de reacties.
Dosis:
Ik moet nu eerst 2 weken 25 mg Levothyrox slikken en dan verhogen tot 50 mg en na 4 weken bloedprikken. Dus dat is tegenstrijdig met jullie advies dat je pas moet prikken als je 6 weken op een dosis zit.

Ik loop ook veel hard (46 min op de 10 km als pr maar dat is nu niet haalbaar), maar merk dat dit allemaal trager, zwaarder gaat en ik ben bang van die hartkloppingen geworden. Ook al zegt de cardioloog dat mijn hart goed is.
Kan je blijvende schade opgelopen hebben aan je hart door te lang door te lopen met een traag werkende schildklier?

Ik heb nu anderhalf uur nadat ik mijn medicijnen heb ingenomen heel erg last van mijn hart, hij slaat over, druk op de borst, heel angstig gevoel. Ik ben docent en sta dus vier dagen per week voor de klas op een middelbare school, moeilijk om te beslissen naar het werk te gaan. Afleiding helpt soms ook wel.
Wat is jullie ervaring? Moeten jullie je ziek melden hierdoor?

groetjes, Remkje
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Teun »

Die hartklachten herken ik wel. En ik denk niet dat je blijven schade hebt opgelopen anders had de cardioloog dat ook gediagnostiseerd behalve dat hij je op de schildklier heeft gewezen.
Bij mij is er aan het begin van het instellen net zo gegaan als nu bij jou, toen ook na 4 weken slikken opnieuw geprikt, is inderdaad anders al wat de richtlijnen aangeeft, maar de huisarts heeft dan wel een idee hoe je ervoor staat en kan dan eventueel verhogen of afwachten naar gelang je gezakt bent met de tsh.
Tja wat werken of ziek melden betreft, dat is bij iedereen anders, ik weet wel dat ik in het begin van de behandeling absoluut geen concentratie vermogen had, wazig en duizelig was en beslist niet in staat om te werken, pas toen ik redelijk gezakt was (van 40 naar 5 in 2 maanden) kon ik weer wat simpel werk doen, dus ik zou me heel goed voor kunnen stellen dat voor de klas staan nu geen optie is en dat je je tijdelijk ziek moet melden en je afleiding ergens anders moet zoeken waar je niet hoeft te presteren.
Ik denk dat op het moment dat jij twijfelt of je kunt werken terwijl je anders goed gemotiveerd en probleemloos aan het werk gaat het vrij duidelijk is dat het even niet gaat, anders zou je niet twijfelen.
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Remkje »

Beste Teun,
Bedankt voor je reactie. Vandaag ging het wat beter. Ik denk dat ik per dag moet zien hoe het gaat. Heb met de teamleider gesproken en mag in elk geval later komen en eerder naar huis. Dus alleen mijn lessen en a die extra dingen maar even niet.
Maar als dat ook niet gaat, moet ik me gewoon ziekmelden.
Ik hoef niet van zo ver te komen als jij (ik heb nu TSH van 15) misschien scheelt dat ook?
Probeer zoveel mogelijk rust te nemen en goed naar mijn lichaam te luisteren.
groetjes, Remkje
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Moet prikken nuchter ???

Bericht door Remkje »

Hallo,
Ik moet morgen voor het eerst bloedprikken voor mijn TSH waarde.
Begreep ik nu goed dat ik dan beter NIET mijn medicijnen kan slikken smorgens? En elke keer op dezelfde tijd moet prikken?

Enne nog een andere vraag....ik ben enorm bitchie de laatste tijd en normaal ben ik echt hartstikke lief. Nu flap ik er allemaal kattige dingen uit 😱
Ik dat iets van die medicijnen of komt mijn ware aard nu naar boven ofzo....

Groetjes Remkje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Moet prikken nuchter ???

Bericht door Kiek »

Ja, niet je pillen slikken als je 's ochtends vroeg je bloed laat prikken.
Neem die pil mee, om direct na prikken te slikken.
Een half uurtje later je boterham.

Dat komt omdat je TSH en je FT4 zwieren over de dag en nacht. Ze blijven niet op één niveau staan.
Zo verhoogt je FT4 prompt als jij je pillen hebt ingenomen. En je TSH daalt.
De verhoging bereikt gemiddeld na 2.5 uur de top, en daalt daarna tot de volgende ochtend.
Je TSH zwiert om je FT4 heen.

Daarnaast laten waarden zich erg makkelijk beïnvloeden door je activiteiten.
Daarom is het best om altijd 's ochtends vroeg naar het lab te gaan. Zelfde tijd, zelfde condities.
Dan krijg je waarden die je met elkaar kunt vergelijken.
En ook altijd hetzelfde lab.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Robekuiken63
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 sep 2017, 08:35

Re: Moet prikken nuchter ???

Bericht door Robekuiken63 »

Hoi Remkje

Over je gedrag dat komt mij heel bekend voor normaal ben ik ook altijd heel rustig ,maar nu moet echt niemand iets verkeerd zeggen of ze krijgen de wind van voren, ben erg snel geïrriteerd, was bij mij al 1van de symptomen dat mijn schildklier niet goed werkte.

En ik heb er vooral last van als de medicatie wordt verhoogd met name de eerste week, dus het kan bij jou ook goed door de medicatie komen hoor succes nog,

Gr Rob
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Re: Moet prikken nuchter ???

Bericht door Remkje »

Bedankt voor jullie antwoorden,
Ben vanmorgen wezen prikken en daar wisten ze er niks van dat het nuchter moet en zonder medicatie. Maar ze wist sowieso niet zo veel want ze moest alles vragen en het prikken deed ook pijn... echt naar.
Het is zeker wel verstandig om steeds zelf ook alle uitslagen op te vragen en te bewaren he?
Groetjes Remkje
Plaats reactie