Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Remkje »

Ik slik nu al een paar weken 100 mcg Thyrax. Eerst waren dat 4 pilletjes van 25 mcg en nu sinds kort slik ik 1 pil van 100 mcg en ik heb weer meer hartkloppingen, druk op de borst en heel erg moe. Het ging eerst best wel goed, ik was zeer hoopvol en nu ineens weer veel slechter. Iemand enig idee hoe dat kan?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Kiek »

Remkje, als je je plotseling zo slecht voelt met levothyroxine, dan kunnen alleen TSH/FT4 waarden iets vertellen over een mogelijke schildklier-oorzaak.
Misschien slik je teveel.
En vraag je je huisarts om een extra TSH/FT4.

Ik verbaas me over je 2 waarden:
FT4 7 TSH 15
FT4 9 TSH 21.3
Het lijken wel twee verschillende labs.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Remkje »

Hoi Kiek,

Ik slik Thyrax en nu al drie weken 100 mcg. Dus ik ben niet in dosis veranderd, alleen van 4 pilletjes van 25 mcg naar 1 pilletje van 100 mcg.
Over 3 weken mag ik pas bloedprikken, want dan slik ik 6 weken 100 mcg. Dat wilde de huisarts zo.

Ik heb nu nog te weinig waardes om mijn setpoint te bepalen zeker?

Ja gek hè die waarde van 15, toch bij hetzelfde lab geprikt.

Mijn waardes
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Patricia31 »

Als je klachten hebt en het zou kunnen liggen aan het doorschieten van de waardes dan hoef je echt niet te wachten met prikken.
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Remkje »

Huisarts denkt dat het ligt aan het verschil tussen 4 pilletjes en 1 pil en stelt voor dat ik de pil niet nuchter neem, maar na het eten. Hij wil nog niet bloedprikken, nog 3 weken wachten.

Moet je eigenlijk elke keer uitgebreid prikken of volstaat THS en FT4?

Hoeveel waardes moet ik hebben voordat Kiek die ideale dosis kan berekenen?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Teun »

Alleen tsh en ft4 is normaal en geeft je voor de behandeling voldoende informatie.

( Nu ga ik even hardop denken(op schrift dan)
Eerlijk gezegd vind ik het advies van je huisarts om het na het eten te slikken een beetje vreemd. Lijkt me dat opname van de ft4 dan echt anders wordt en je uitslag daarop gebaseerd is. Kan wel, maar dan zou je altijd zo moeten slikken en niet straks weer voor het eten.
Persoonlijk zou ik het niet doen en voorlopig gewoon nuchter blijven slikken, de 3 weken afwachten, het kan zomaar zo zijn dat je je binnenkort wel beter voelt op deze dosis.
Ik kan even niet zien hoe je waardes waren voor je naar de 100 bent gegaan, maar ik neem aan gezien de berichten die ik nog wel,kan lezen dat deze nog erg hypo waren.
Ik weet wel dat ik zelf af en toe mijn tanden op elkaar moest zetten na dosisaanpassing en er uiteindelijk goed aan heb gedaan om door te zetten. Ben benieuwd wat je gaat doen en hoe het verloopt.
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Remkje »

Beste Teun,
Ik blijf inderdaad gewoon nuchter slikken, voor mij voelt het ook niet goed dat te veranderen. Het heeft er ook niet mee te maken volgens mij. Aangezien ik juist eind van de middag veel last heb en dat heeft niks te maken met die ochtenddosis.
Ik ben gewoon ook heel erg druk en werk nog steeds 4 dagen, heb nog steeds mijn studie dus geen wonder dat ik op alles heftig reageer en dan erg moe ben en hartkloppingen heb.
Inderdaad kiezen op elkaar en zoveel mogelijk rust pakken waar het kan.

Over 3 weken prikken zoals jullie allemaal adviseren: zelfde lab, zelfde tijd, nuchter zonder medicijnen. Ik kan het op mijn vrij dag doen en kan daarna rustig ontbijten en zien hoe de dag verder verloopt.
Als ik daar de waardes van heb, zal ik een overzichtje plaatsen van mijn waardes tot nu toe en misschien dat Kiek dan iets kan berekenen voor me.
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Remkje »

Beste Kiek,

Kan je met mijn waardes een setpoint berekenen?
Ik zit nu wel in de normaalwaardes maar voel me nog niet goed (hartrimtestoornissen, gewrichtspijnen, vermoeid).

21feb17 TSH 16,26 / FT4 8 / zonder medicijnen
31aug17 TSH 15 / FT4 7,4 /zonder medicijnen
27sep17 TSH 21,3 / FT4 9 / 50 mcg Levothyroxine
22okot17 TSH 3,6 / FT4 12,4 / 100 mcg Thyrax

groetjes, Remkje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Kiek »

Remkje, met je laatste 2 waarden heb ik wel wat kunnen doen.
FT4 9 ......TSH 21.30
FT4 12.4...TSH 3.60
Het set point staat met die waarden op een FT4 van 14.2 pmol/l met een TSH van 1.35 mU/l.
Ervaring leert dat de FT4 niet meer zo dramatisch zal wijzigen, terwijl de TSH misschien nog iets lager zal worden als er meer waarden toegevoegd zijn.

Het betekent in ieder geval dat je nog steeds te weinig levothyroxine gebruikt.
Een tikje erbij van 6.25 µg is misschien al genoeg.
Succes!
Kiek
Bijlagen
RemkjeNov2017.jpg
RemkjeNov2017.jpg (39.75 KiB) 3059 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Remkje
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2017, 09:32

Re: Ik ben nieuw en zit met een paar vragen

Bericht door Remkje »

Beste Kiek,

Ik was een paar dagen uit de lucht, sorry dat ik niet reageerde.
Bedankt voor de berekening. Ik ben op advies van de huisarts naar 125 mcg Thyrax gegaan, dat zou in jouw beleving dan teveel zijn toch? Ik zou dan 106,25 moeten gaan slikken?
Bestaan die pillen in zulke nauwkeurige hoeveelheden?

Ik ben trouwens nu wel doorverwezen naar de internist, omdat de huisarts wil uitsluiten dat ik niet nog iets anders heb, een andere auto-imuunziekte ofzo, omdat ik nog klachten blijf houden. iemand daar ervaring mee? Dat je naast Hashimoto nog iets anders hebt?
En wat ik me ook afvraag: bij Hashimoto maak je dus anti-stoffen aan (anti-TPO), ik slik nu medicijnen om hormonen aan te vullen maar het blijft dus symptoombestrijding. Mijn lichaam blijft anti-TPO aanmaken, dus mijn lichaam blijft in gevecht met zichzelf?

groetjes, Remkje
Plaats reactie