Hulpvraag... vermoeden voor trage schildklier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Sassy20
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2017, 14:17

Hulpvraag... vermoeden voor trage schildklier

Bericht door Sassy20 »

EHoi allemaal,

Ik zou me graag even voorstellen, krijg moeilijk een bericht geplaatst dus plaats hem maar even als reactie op deze!

Ik ben een vrouw van 26 jaar welke sinds een tijdje kampt met allerlei vervelende klachten als; evenwichtsproblemen, duizeligheid, koude handen en voeten, oneindige vermoeidheid, elke keer ontstekingen (vooral keel en blaasontsteking), een onverklaarbaar gejaagd en zenuwachtig gevoel, zweverig, zo nu en dan een raar hartritme en ga zo maar door...

Eigenlijk ben ik altijd een flinke doorzetter, maar een halfjaar geleden kreeg ik een dusdanige evenwichtsstoornis dat ik hiervoor 4 weken alleen maar in bed heb kunnen liggen omdat ik alles scheef zag. Vreselijk benauwend, daarna bleven de vage (bovengenoemde) klachten zich maar opstapelen!

Neurologisch ben ik compleet onderzocht, hier kunnen artsen weinig vinden. De huisarts heeft mijn bloed meerdere malen getest omdat ik zelf het vermoeden dat er iets niet in orde was met mijn schildklier!

Hij vond mijn waarden voldoende, maar ik heb hier helemaal geen goed gevoel over. Op internet lees je van alles over referenties, en ik kom er niet zo gemakkelijk uit of ik nu mijn verdenkingen naar een trage schildklier moet loslaten of niet.

Zouden jullie wellicht met mij mee willen kijken? :)

Mijn TSH Waarde is 2,60 mU/L
Mijn vrije T4 waarde is 18,28 pmol/L
Mijn T3 totaal waadde is 2,05 nmol/L

Daarnaast zijn mijn Ureum en Urinezuur waarden beiden te laag en mijn ijzer en Vitamine D beiden net aan de ondergrens....

Zou het kunnen zijn dat ik ondanks ik niet compleet hoge of lage waarden heb ik mij hierdoor toch rot kan voelen?

Ik dank jullie alvast enorm voor het een blik werpen op dit verhaal!

Groetjes!
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Hulpvraag... vermoeden voor trage schildklier

Bericht door Suffy »

Dag Saskia,

Wat een vervelend verhaal met dito klachten.

Ik zal je uit de droom helpen: je hebt geen trage schildklier.
Weet je de referentiewaarden van jouw lab? Staan meestal achter de uitslag.

Ik denk eerder aan iets waar artsen nooit goed naar kijken: een vitamine B12 tekort.
Heeft jouw arts hierop geprikt?
Vraag het alsjeblieft na want de beschreven klachten lijken hier heel erg op.

Zijner auto-immuunziekten in je familie en wat? Laat je arts daarop prikken.

Sterkte met alles,

Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Sassy20
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2017, 14:17

Re: Hulpvraag... vermoeden voor trage schildklier

Bericht door Sassy20 »

Hoi Suffy,

Bedankt voor je reactie! De normaal waarden die erachterstaan zijn;

T3 totaal: 1.23 - 3.08
Vrije T4: 11.60 - 21.90
TSH: 0.24 - 4.20

Mijn vitamine B12 is ook getest, uitslag was 247pmol/L met een referentie van 148 -584.. valt dus ook binnen de waarden!

Er zitten wel schildkierproblemen in de familie, over auto immuunziekten is mij weinig bekend. Wel kampt mijn zus al langer met vrij veel soortgelijke klachten en ook bijna gelijke bloedwaarden (weinig ijzer, vitamine D, lage Ureum en urinezuur waarden)

Beiden hebben we ook weinig leucocyten in het bloed, geen idee waar ik dan aan zou moeten kunnen denken?

Groet
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Hulpvraag... vermoeden voor trage schildklier

Bericht door Suffy »

Hallo Saskia/Sassy,

Je schildklierwaarden liggen keurig op referentie.
De FT4 ligt in het hoog-normale gebied, de TSH in het midden, evenals de tottaal T3.

Een verlaagde ureumwaarde in het bloed kan wijzen op een slechtere leverfunctie of en ijwitarme voeding.
Is daar bij jouw sprake van?
Een verlaagd urinezuur kan wijzen op de aanwezigheid van een degeneratieve ziekte zoals MS.
Gezien het feit dat jouw zus dergelijke klachten heeft zou ik aanraden je te laten doorverwijzen naar een internist die hier verstand van heeft, zeker als de neuroloog niets heeft kunnen vinden.

Je B12 zit in het zogenaamde grijze gebied en behoeft aandacht. Je bent nog jong en met deze waarde kun je al klachten hebben.

De meeste schildklieraandoeningen zijn auto-immuun van aard. Dit wil zeggen dat het lichaam zelf de schildklier aanvalt door antistoffen ertegen te produceren.
De ziekte van Graves en de ziekte van Hashimoto zijn auto-immune schildklierziekten.

Geen idee wat een verlaagde leukocytenwaarde in je bloed betekent.
Feit is dat je breed naar je klachten moet kijken en je niet moet focussen op de schildklier.
Laat je dus verwijzen naar een arts die verstand heeft van de hematologie want daar moet je het denk ik zoeken.

Opnieuw sterkte.

Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hulpvraag... vermoeden voor trage schildklier

Bericht door pga »

Sassy20 schreef: 24 sep 2017, 22:41 Mijn vitamine B12 is ook getest, uitslag was 247pmol/L met een referentie van 148 -584.. valt dus ook binnen de waarden!

Groet
Valt te bezien ,is inderdaad zoals hiervoor al vermeld grijs gebied.300 is een ondergrens die onderstaande witte jassen wel gebruiken.Misschien herken je ook de klachten uit de 3 voorbeelden die de artsen aandragen.
http://home.kpn.nl/koudum-2/B12/B12mrt2011.pdf

Heb mezelf jaren geleden ook behandeld met 1000 B12 oraal ,gedurende 3 mnd. Knapte er flink en snel van op ,had al jouw klachten op de evenwichtsproblemen na.Vooral continu luchtweginfecties en zomers liggen onder 2 dekbedden .Toen dacht ik en nu is het klaar ,ben zelf op onderzoek uitgegaan met dank aan Google eea toen kunnen oplossen :) En mijn waarde was 300 pmol/l.....
Zou willen dat ik jouw schildklierwaardes had :D

Nu jaren later tijdens het instellen van mijn hypothyreoidie begonnen na 1,5 jaar instellen de klachten weer, zij het in verzwakte vorm ,versnelde hartslag onafhankelijk van dosis thyroxine en last spieren kuiten/moeheid ,B12 herstart ,knapte flink op .B12 tekort komt sowieso vaker voor bij schildklierpatiënten overigens.Ook nu zit mijn B12 in de 300+ range.
Amethist
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 dec 2017, 12:10

Re: Hulpvraag... vermoeden voor trage schildklier

Bericht door Amethist »

Heb je je al laten testen op ceuliakie (glutenintolerantie)? Heeft ongeveer dezelfde symptomen.
Plaats reactie