Verhoging medicatie duidelijk merkbaar

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Robekuiken63
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 sep 2017, 08:35

Verhoging medicatie duidelijk merkbaar

Bericht door Robekuiken63 »

Hallo Allemaal,

Al sinds een maand of 4 aan de levothyrox begonnen met 12,5 mcgr na 5 weken verhoogd naar 50 mcgr, dat werkte niet bij mij kreeg hartkloppingen voelde me weer doodmoe en ellendig ,dus langzaam opbouwen, dan maar 25 mcgr weer 2 weken later 37,5 .THE was van 9 naar 4 gezakt en de t4 was 11 .

Toen naar 50 mcgr 6 weken geslikt bloed geprikt en TSH gestegen naar 6 t4 nog steeds 11 nu medicatie verhoogd naar 75 mcgr moet iedere keer zo wennen aan de nieuwe dosering voel me de eerste week dan zo moe is dit normaal of bij iedereen anders. En hoe komt het dat die t4 zo rond 11 blijft hangen.

Gr Robekuiken63
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhoging medicatie duidelijk merkbaar

Bericht door Kiek »

Welkom, Rob!

Een lab met alleen hele getallen neemt het niet zo nauw met de precieze waarden van je FT4.
Terwijl dat wel het getal is waar het allemaal om draait.
Lastig hoor, zo'n lab.

Sommige mensen met een ziekte doen het wat kalmer aan met de opbouw.
Het lijkt dat jij ook in deze groep valt?
Heb je misschien een hartziekte of zoiets?
Het heeft voordelen om wat vlotter op het juiste niveau van FT4 te zitten.

Ik denk dat je schildklier nog gedeeltelijk werkt.
Toch lijkt het in de praktijk beter deze onbetrouwbare werking over te nemen door de levothyroxine.
Een gemiddelde dosis is ca. 100 - 125 µg, afhankelijk van je gewicht enzo.
Ik hoop dat het je nu wel lukt om je levothyroxine op te bouwen, zodat je je snel weer wat beter voelt.
Op naar hogere FT4-waarden!

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Robekuiken63
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 sep 2017, 08:35

Re: Verhoging medicatie duidelijk merkbaar

Bericht door Robekuiken63 »

Hallo kiek

Voor zover ik weet ben ik geen hartpatiënt, maar mijn lichaam reageert onmiddellijk als de medicatie omhoog gaat , na 2 weken voel ik me dan weer beter en ben ik eraan gewent schijnbaar , over 5 weken ga ik weer bloedprikken ben benieuwd hoe het dan weer is .

Bedankt voor je reactie gr Rob
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhoging medicatie duidelijk merkbaar

Bericht door Kiek »

Het is een apart spulletje, de levothyroxine (=T4).
Het vult je FT4 aan.
Je hebt er ongeveer 1100 µg van in je bloed zitten.
Die voorraad moet bij jou broodnodig aangevuld worden.

T4 heeft relatief lange halfwaardetijd van een week. Ter vergelijk doet een aspirientje het met ca.2.5 uur.
Daarom is het resultaat van je T4-dosis pas na een week of 5 à 6 te meten.

Zorg dat je iedere dag dezelfde hoeveelheid pillen op dezelfde tijd slikt.
Niet zo nu en dan vergeten, en een inhaalslag maken.

Dit is ook belangrijk om een betrouwbaar labresultaat te krijgen.
Dat wil zeggen dat je je waarden kunt vergelijken met je vorige waarden.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Verhoging medicatie duidelijk merkbaar

Bericht door Patricia31 »

Welkom Rob. Op je vraag of het normaal is dat je net na een dosisverhoging jezelf zo naar voelt zullen de meeste lotgenoten bevestigend antwoorden.
Heel je lichaam moet weer wennen aan een hogere waarde van de FT4 en dan is het ook nog eens zo dat het gevoel achter een betere waarde aanloopt.
Een hypothyreoidie heeft veel invloed op aale processen in het lichaam waardoor ook echt heel het lichaam van slag kan zijn.
Geduld is in deze een schone zaak.
Robekuiken63
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 sep 2017, 08:35

Re: Verhoging medicatie duidelijk merkbaar

Bericht door Robekuiken63 »

Hoi Patricia

Bedankt voor je reactie ,ik zal dus veel geduld moeten hebben tot ik goed ben ingesteld.
De arts wilde eigenlijk dat ik van 50 mcgr gelijk naar 100 mcgr zou gaan maar dat gaat echt niet dus nog een verhoging zit er dus zeker wel in, ben erg benieuwd eind oktober ga ik weer prikken het is altijd weer een verrassing wat de uitslag betreft . ( Ben trouwens een vrouw van 45 jaar 🙄)

Gr Rob
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Verhoging medicatie duidelijk merkbaar

Bericht door Patricia31 »

Oke een vrouw......hoop niet dat ik mezelf vergis ;)
Weet je dat je het bloed prikken het beste iedere keer op dezelfde tijd en zonder inname van je medicatie kunt doen. Je hebt dat de meest zuivere waarde die dus niet is beinvloed door je medicatie.
Als je de volgende keer bij de huisarts bent vraag dan de waardes eens op (TSH en FT4) want dan kan Kiek voor jou de combinatie van FT4 en TSH = setpoint bepalen die specifiek bij jou hoort. Mogelijk zijn er nog verdere waardes nodig maar dan weet je waar je naartoe kunt werken.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhoging medicatie duidelijk merkbaar

Bericht door Kiek »

En nu een pleidooi om toch te overwegen gewoon 100 µg te slikken.

Het doel is om vlot zoveel levothyroxine te gebruiken, zodat alle cellen in je lijf de kans hebben weer optimaal te werken.
Zolang je met een tekort zit, lukt dat niet.
Dat ene pilletje van 25 µg in je benodigde voorraad van 1000 µg doet nauwelijks iets.
Het is als een druppeltje in een lekkende emmer water. Het rimpelt op een fout niveau.
Je wisselende hoeveelheden levothyroxine van de afgelopen weken zouden je klachten weleens kunnen versterken.

Lang niet iedereen ervaart de verhogingen van levothyroxine alleen als vervelend en lastig.
Integendeel.
Zo vond ik het een fantastische ervaring om de variaties en nuances weer te zien van de groene kleuren van bladeren, in plaats van de grauwe tinten. En ik viel niet meer op verkeerde momenten in slaap.
Ik voelde wel m'n spieren. Nu, na 20 jaar nog, en meer. Het hoort erbij.

Misschien dat een kwart van de mensen met een nog duidelijk bestaand tekort in het bloed een verhoging of een verlaging van de levothyroxine sterk ervaart? Met wisselende spierpijn, je voelt je hartslag, en je hersencellen zijn zich na een langdurige sluimertijd weer bewuster van de omgeving.

Het is een positieve verandering in je cellen. Op weg naar een nieuw, beter en gezond niveau.
Je hongerige en gulzige cellen slurpen dat goedje lekker op, om zich in die betere omgeving weer evenwichtig neer te zetten. Je merkt dat het werkt.
Zorg dus vlot voor het juiste niveau. Niet die vruchteloze trage ministapjes van niks.

Pas daarna begint het levenslange passen en meten met je dosis.
Soms om de paar maanden.
Vrijwel altijd iedere paar jaar.
Een tikje teveel, en je schiet uit je stoel.
Een tikje te weinig, en je bent zo duf als een ik weet niet wat.

Succes!
Kiek

(Ik heb vanochtend m'n dosis naar beneden bijgesteld.)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Verhoging medicatie duidelijk merkbaar

Bericht door Patricia31 »

Wat een mooi pleidooi en inderdaad ik begin het nu ook als een sport te zien om, met de aandoening die we nu eenmaal hebben, een spelletje te spelen en te winnen :mrgreen:
Robekuiken63
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 sep 2017, 08:35

Re: Verhoging medicatie duidelijk merkbaar

Bericht door Robekuiken63 »

Dank voor jullie reactie 's ik ga zeker ophogen naar 100 mcgr we zullen zien hoe dat zal gaan ,
Wordt vervolgd !!!!!!
Plaats reactie