Aafgos stelt zich voor

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door Aafgos »

Ja vorig jaar ben ik geprikt (sept) geloof ik toen was het goed.Dat zijn die waardes die ik opgaf.
Maar het is steeds zo verlaging,moe zijn ,daardoor niet kunnen sporten.Ik zou uren kunnen slapen.Ik zit al jaren op de 0,01 en de t4 rond de 20-24.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door Teun »

Als je je zo moe en niet fit voelt zou je misschien toch moeten streven naar een hogere tsh en een lagere ft4 ook al voelde je voorheen wel goed. Bij deze waardes zit ik tegen het plafond. Dus misschien nog een keertje laten prikken en eventueel met kleine stapjes verlagen totdat je je wel goed voelt. Je bent echt niet hypo.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door Patricia31 »

Ik heb ook heel sterk het gevoel dat je waardes behoorlijk hyper zijn.
Blijkbaar hanteren de huisartsen een range van de TSH die beslist lager ligt dan hier op het forum wordt gezegd.
En natuurlijk ben je na iedere dosisverandering akelig en moe en misschien horen deze waardes echt bij jou maar het is de moeite waard om dit te laten berekenen.

Ik voel mezelf bij een FT4 van 15 moe en akelig en bij een FT4 van 17 moe met hyperklachten. Op een FT4 van 16 voel ik mijzelf het beste.
Mijn huisarts gaat helemaal mee in de meting van het setpoint en voor hem was het ook een openbaring dat alhoewel alle waardes van FT4 goed te noemen zijn ze voor mij een wereld van verschil betekenen.
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door Aafgos »

Wil Kiek dan voor mij mijn setpoint berekenen.Wat/welke stappen zijn hiervoor nodig?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Dag Aafgos,

Het is handig als je ongeveer weet op welke waarde van FT4 je je het best kunt richten.
De app onderzoekt de gemeenschappelijke factor van een reeks waarden van FT4 en TSH, die je in het verleden hebt laten bepalen.
Het gaat dus alleen over de FT4 en de bijbehorende TSH.
Je hebt vast een heleboel van die 'setjes' al laten prikken.
Zet ze eens op het forum.
Dan kan ik ze in de app tikken.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door Aafgos »

Hoi Kiek
Hier mijn ft4 en tsh waarde van de afgelopen jaren.
10-11-2013:tsh 0,00 ft4 :24 (thyrax)225 mcg
10-12-2014: tsh 0,00 ft4: 23 (thyrax) 225 mcg
10-12-2015:tsh 0,00 ft4 :24 (thyrax) 225 mcg
1-3-2016: tsh 0,01 ft4 :20 (euthyrox ) 200 mcg
Ik hoop dat je hier wat mee kan voor de app van de setpoint.
Groetjes Aafgos
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door Patricia31 »

Oei oei oei, als ik je TSH's zie dan denk ik dat je al heel lang veel teveel hebt gebruikt.
Ben benieuwd wat de app ervan zal maken.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door Kiek »

De app kan er dus niets over vertellen...

Want het lukt niet met deze waarden.
Hoe reageert jouw TSH op je FT4? Wat is jouw evenwichtspunt van de TSH/FT4?
Daar zit een vast individueel patroon in.
Als je iets meer wilt weten over dit patroon, dan heb ik waarden nodig met wat meer variatie.

Jij hebt ook een eigen vast evenwichtspunt van je TSH met je FT4.
De wisselwerking tussen deze hormonen is uiterst individueel. Net als een vingerafdruk.
Je bent er mee geboren.
Niemand heeft precies dezelfde hypofyse, en niemand heeft dezelfde hypothalamus.
Dit zijn twee belangrijke werkers in het productieveld van de schildklierhormonen.

Als ik een FT4 heb van 12.2 pmol/l dan reageert mijn hypofyse met eenTSH van ca. 3.4 mU/l.
En bij een FT4 15.6 is mijn bijpassende TSH ca. 0.16 mU/l. De app berekende dat mijn setpoint is FT4 13.92 met een TSH van 0.79. En warempel, daar voel ik me het best bij. Dat zijn dus mijn streefwaarden.

Je hebt natuurlijk waarden die wat meer zeggen over bovenstaande relatie.
Want je gebruikt schildklierhormoon.
Heb je andere waarden? Met meer variatie?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door Aafgos »

Hoi Kiek
Dit zijn mijn waardes van de laatste jaren,erg weinig variatie,dus het was steeds goed volgens de huisarts.
Volgens mij en jullie? slik ik al jaren teveel dus kan ik beter naar de 175 microgram gaan met eutyrox?
Mijn angst is kom ik dan niet te veel aan.Heel wat jaren geleden moest ik van de internist verlagen met de thyrax van 250 microgram naar 200 microgram,nou dat heb ik geweten.Sliep bijna dag en nacht kwam 10 kilo aan.Nog veel moeier dan nu.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door Teun »

Wat vind jij belangrijker, je goed voelen of niet aankomen. Ik wist het wel.
Als je goede waardes hebt, heb je meer energie, slaap je minder en beweeg je meer, heeft positieve invloed op je gewicht. Vaak zijn mensen met hyperwaardes ook geneigd om meer te eten i.v.m. trek hebben.
Plaats reactie