Aafgos stelt zich voor

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Aafgos stelt zich voor

Bericht door Aafgos »

Hallo allemaal
Even mijzelf voorstellen,ben een verpleegkundige van 55 jaar.
In 1984 begon mijn schildklier gerommel,had een opeens een harde bult in mijn hals rechts en werd doorgestuurd naar de internist.na vele onderzoeken en punctie kwam er een koude nodus uit.Ben geopereerd en daaruit zat er een kwaadaardige tumor in mijn schildklier zelf,de koude nodus was niet kwaadaardig.Ter preventie werd de linker schilkdklier verwijderd.Nu verder zonder en op de thyrax gezet.Na ettelijke jaren werd ik op de euthyrox gezet en nu wil de apotheek mij weer op de levothyroxine zetten.Dit wil ik echter niet,wat een gezwaai met al die merken en pillen die je zomaar krijg.
Het gaat nu goed op de euthyrox en ik heb geen zin meer in weer andere medicatie.
Vorig jaar geprikt en de tsh waarde was toen 0,01 en de t4 21.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: even voorstellen

Bericht door Patricia31 »

Dag dag, ik denk dat Laura je berichtje nog wel zal verplaatsen zodat het niet meer bij Corrie staat.
Welkom hier en ik snap dat je geen zin hebt om weer te veranderen. Als het nu goed gaat, waarom zou je dan willen.
Ben je echt vorig jaar voor het laatst geprikt? Je TSH was toen wel erg laag en je FT4 aan de hoge kant!
Hier wordt geadviseerd om het prikken te doen zonder dat je je medicatie op hebt en het liefst op hetzelfde tijdstip zodat de waardes beter te vergelijken zijn.
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Re: even voorstellen

Bericht door Aafgos »

Bij mij zeggen ze altijd 1x perjaar laten prikken.
Mijn tsh is altijd al zo laag ik voel mij echt niet goed als hij op 1 staat.Nu ook sinds de euthyrox wel heel moe.Omdat de euthyrox een lagere dosering is ook weer aangekomen.(gebed zonder eind)
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: even voorstellen

Bericht door Patricia31 »

1 keer per jaar prikken zou prima zijn als je zonder klachten bent maar zo te lezen ben je helemaal nog niet goed ingesteld.
Weet je dat moeheid bij zowel hypo als hyperwaardes kan horen.
Je zou eens terug moeten lezen hoeveel mensen door een al dan niet gedwongen overstap helemaal uit balans zijn geraakt.
Daarom is het ook zo fijn als je weet wat je setpoint is en waar je dus naartoe kunt werken. Neem geen genoegen met 1 x per jaar als je jezelf niet oke voelt.
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Re: even voorstellen

Bericht door Aafgos »

Wat is een setpoint?Nog nooit van gehoord,is dit nieuw in de behandeling.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: even voorstellen

Bericht door Patricia31 »

Kiek die al heel erg lang bezig is met alles rondom de schildklier beschikt over een app. Deze app is samengesteld door wiskundigen van de TU Delft in samenwerking met wiskundig geinteresseerden endocrinologen vanuit de hele wereld.
Door combinaties van TSH en FT4 in te voeren berekent de app een combinatie die voor jou uniek is en die je bij de geboorte hebt meegekregen.
Voer in de zoekfunctie maar eens setpoint in dan kun je er veel meer over lezen.
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Re: even voorstellen

Bericht door Aafgos »

Ik heb het een beetje gelezen maar het id wrl erg moeilijk als je geen wiskunde knobbel heb.
Dus ik hou mij aanbevolen als iemand dit voir mij kan berekenen
Wat hebben jullie daar voor nodig?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door laura »

hallo Aafgos,

Met een nieuw onderwerp voor jou.
En reken maar dat je van een te hoge dosis moe kunt zijn.

Wellicht een idee om te kijken of je je prettiger voelt met een lagere dosis euthyrox.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door Aafgos »

Ik ben al een stuk lager gegaan van thyrax (225 microgram)naar euthyrox (200 microgram).Het probleem is 10 kilo erbij en vreselijk moe.
Ben bang als ik nog lager ga met de dosering dat het nog meer hypo wordt.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Aafgos stelt zich voor

Bericht door Teun »

Ben je na de dosiverlaging al wel weer gecontroleerd? Dat zou 6 weken na de verandering de moeite waard zijn. Je zegt dat je bang bent dat je nog meer hypo wordt, maar waarom denk je dat dit nu het geval is? Je vorige waardes waren beslist geen hypowaardes, dus je klachten kunnen evengoed komen omdat je nog teveel krijgt.
Plaats reactie