Wat is het belang van meten van de FT3 waarde ?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is het belang van meten van de FT3 waarde ?

Bericht door Kiek »

Je T3 lijkt in april laag.
Dat heeft een andere referentiewaarde dan de FT3.
En in augustus en september heb je de FT3 laten prikken.

Zowel je T3 als je FT3 staan mooi op niveau.
Het is een stof waarvan de gezonde schildklier een klein beetje aanmaakt.
En afscheidt, indien noodzakelijk.
Het meerendeel van je T3 wordt op commando gemaakt in je spieren, en in andere cellen.
Dan komt de FT4 in actie, om aan deze vraag van je cellen te voldoen door zich om te zetten in T3.
Een ander stofje zorgt er weer voor dat een héél klein beetje van die T3 zich bevrijdt, dat op hun beurt zich dan vrije T3 (FT3) mag noemen.

Je FT4 is de grote aanstuurder van je T3.
Zorg dus dat je FT4 goed blijft!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is het belang van meten van de FT3 waarde ?

Bericht door Kiek »

Dan bestaat er een hyperthyreoïdie.
Akelig gevoel, denk ik.
('k Heb alleen ervaring met een subklinische hyperthyreoïdie als gevolg van een te hoge dosering. En dat vond ik al heel vervelend.)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is het belang van meten van de FT3 waarde ?

Bericht door Kiek »

Je FT3 staat prachtig in het middenveld van de referentiewaarden.

Je TSH hoeft niet per se laag te zijn.
Het hangt af in welke mate je FT3 stijgt.

- Als je pillen T3 neemt, binnen de perken, dan lukt het weleens om de TSH redelijk op hetzelfde (normale) niveau te houden.
Je FT4 zal dan beslist dalen.
'Hetzelfde niveau' van TSH is hier wel relatief. Want een uurtje na je T3-pil daalt gedurende enige uren ook je TSH.
Je krijgt dan immers wel in één keer een klap T3 te verwerken. Ook weer afhankelijk van de hoeveelheid.

- Als je een T3-nodus hebt in je schildklier die dus chronisch en ongecontroleerd T3 afscheidt, dan kan ook zelfs in die situatie de TSH nog redelijk op niveau blijven.
Het is helemaal afhankelijk van de hoeveelheid T3 die zo'n nodus je bloedbaan binnen laat stromen.
Laatst gewijzigd door Kiek op 03 okt 2017, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is het belang van meten van de FT3 waarde ?

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Bij normaal gebruik van levothyroxine en ook in gezonde mensen blijft het niveau van FT3 aardig constant.
En soms gaat het minder soepel.

Dichtbij maakte ik iemand mee, die langdurig met een ernstig tekort heeft rondgelopen (T4 (<14 nmol/l n=60-150) en FTI (<18 nmol n=75-155).
Met levothyroxine ging het beter. Maar bij een check na 5 jaar bleek de T3 nog steeds onder de referentiewaarden.
Het lukte niet, ook niet met 300 µg LT4, het T3-niveau omhoog te sjorren.
De volgende optie was een ommezwaai van leef- en voedingsregime. En dat werkte. Tien kilo minder en meer beweging bracht de T3 in een jaar tijd binnen normale grenzen.
En nog eens tien jaar later is het T3 gestegen tot in het hoogste kwartiel (om er maar een statistisch begrip in te gooien).
Een mooi herstel, zonder Cytomel.

Over een T3-nodus weet ik vrijwel niets.
Het is slechts een voorbeeld van een denkbeeldige situatie dat de TSH binnen grenzen zou kunnen blijven, als zo'n nodus nog niet overdreven veel T3 in je lijf pompt.
In Schildklierziekten-1998, onder redactie van Wiersinga en Krenning, wordt op blz 101 zo'n toxisch adenoom beschreven. Het begint als een gewoon klein nodusje, om zich vervolgens te ontwikkelen in een lastige toxische toestand. Dat ontwikkelproces kan tien jaar of langer duren. En soms degenereert zo'n nodus al voordat een hyperthyreoïdie tot stand komt.
Ik herinner me niet dat we iemand met een T3-noduservaring op het forum hebben gehad.
De Thyroidmanager beschrijft:
A toxic adenoma is a monoclonal, autonomously functioning thyroid nodule (AFTN) that produces supraphysiological amounts of T4 and/or T3 resulting in suppression of serum TSH.

Hartelijke groet,
Kiek

http://www.thyroidmanager.org/chapter/t ... tiologies/

(De eerste zin in mijn vorig berichtje zal ik verbeteren: FT4 moet zijn FT3.)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is het belang van meten van de FT3 waarde ?

Bericht door Kiek »

"Valt aan de TSH in combi met FT4 waarde af te lezen hoe het met de T3 en de FT3 is gesteld?"

Van je totale voorraad T3 wordt automatisch een klein gedeelte vrij gehouden: de FT3.
Je lichaam zorgt ervoor dat die hoeveelheid FT3 zo goed mogelijk constant wordt gehouden.
Zelfs als je wat minder T3 beschikbaar hebt.

Gelukkig zorgt je lichaam ervoor dat bij voldoende FT4 er ook voldoende T3 wordt aangemaakt.

Pas als je totale voorraad T3 teveel zakt, dan kan je lichaam die boekhouding niet meer zo scherp stellen.
Het belangrijkste is de juiste hoeveelheid FT4 in een verder gezond lijf.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie