Nieuw even voorstellen Clemens wanneer op niveau

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Clemens
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 okt 2017, 08:41

Nieuw even voorstellen Clemens wanneer op niveau

Bericht door Clemens »

Hallo mijn naam is Clemens ben een man van 62 jaar en ik heb 6 weken terug de ziekte van Hashimoto gediagnostiseerd gekregen.
Zondagskind als ik ben heeft na maanden tobben wat ik nu mankeerde, een vervangende huisarts in opleiding mijn bloed laten prikken op een mogelijk schildklier probleem. Na in januari 2017 met roken te zijn gestopt, dachten mijn huisarts en ik niet aan een schildklier probleem maar aan afkick verschijnselen.
In de maanden vanaf mei 2017 namen de klachten disproportioneel onevenredig toe en betroffen o.a:
1. Misselijkheid;
2. Constipatie en enorm opgeblazen gevoel;
3. Enorme gewichtstoename van 20-25 kilo;
4. Gevoelloosheid delen armen en benen en vingertoppen;
5. Krampen handen en benen;
6. Uitpuilende ontstoken ogen;
7. Bloed in Urine;
8. Enorm gauw koud. Twee dekbedden boven op elkaar in de zomer;
9. Kort ademig;
10. Erg snel vermoeid;
11. Na 400 meter lopen 1 km fietsen dodelijk vermoeid;
12. Grauw kleurloos gezicht;
13. Spieren na inspanning vooral hamstrings erg pijnlijk en geblesseerd;
14. Angst om te stikken in bed als ik op mijn rug lag;
15. Hoge bloeddruk;
16. Geen ochtend erectie en plas meer ;
17. Om 15:00 uur in de middag nog niet een keer naar toilet geweest.
18. Slapeloosheid.

Nu naar 6 weken medicatie - geprikte uitslagen of waarden mij nog niet bekend - zit inmiddels op 75mg Thyrax ben ik benieuwd, hoe lang het duurt totdat ik weer gewoon een uur kan wandelen en fietsen. Ik geconcentreerd langer dan 3 uur op mijn werk aan de slag kan.
Schildklier zou volgens de Internist al jaren problemen hebben en functioneert nu helemaal niet meer. Zit voortaan mijn hele leven aan Thyrax vast. Mijn hoofd is minder opgeblazen, ik ben minder kouwelijk , zie minder grauw in het gelaat en merk dat kortademigheid iets minder is. Constipatie ook verdwenen en plassen e.d ook weer normaal. In zes weken tijd grote stappen gemaakt. Moet eerlijk bekennen dat ik af en toe een hele ochtend of middag onder een deken kruip. Val dan een paar uur weg.
Alcohol min of meer nihil want na een glas val ik om.
Zelf heb ik geen idee wanneer je weer flink aan de slag kunt om je conditie op te vijzelen zonder dat ik in bochten moet kruipen van de kramp.
Benieuwd naar medestanders met Hashimoto en waarvan de schildklier het ook heeft opgegeven. Ik ben nog niet bekend met de bloedwaarden maar ik ga me bij de Internist hierover laten informeren.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw even voorstellen Clemens wanneer op niveau

Bericht door laura »

Hallo Clemens,

Welkom op het Schildklierforum.
Een tip! Lees eerst dit eens: https://schildkliertje.blogspot.nl/2015 ... ertje.html

Belangrijk: laat kijken naar die uitpuilende ogen door een deskundige oogarts.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Nieuw even voorstellen Clemens wanneer op niveau

Bericht door Teun »

Welkom Clemens. Wat jou is overkomen, het niet in de gaten hebben wat er aan de hand is en de oorzaak ergens anders leggen is veel van je medestanders helaas ook overkomen.
Opvallend is ook dat het regelmatig voor komt dat iemand niet lang geleden daarvoor gestopt is met roken ineens geconfronteerd wordt met schildklierproblemen. Lijkt alsof dit een trigger is geweest na jarenlange sluimering.
Velen hebben net als jou dan Hashimoto, een auto immuunaandoening van de schildklier waarbij deze te traag werkt, een tegenhanger is de Hyperthyreoidie waarbij er juist overproductie is.

Helaas is het zo dat als je Hashimoto hebt je de rest van je leven afhankelijk bent van je schildklierhormoon uit een pilletje, zeker niet onoverkomelijk als je eenmaal goed ingesteld bent. Maar ja instellen gaat niet bij iedereen van een leie dakje en kost in sommige gevallen veel tijd.

Ik begrijp uit jou verhaal dat je nu 6 weken levothyroxine slikt, is nog maar heel kort en ik denk nog in een te lage dosering. Gelukkig merk je al in een paar dingen dat het wat doet, maar het zal echt nog wel een tijdje duren voordat je bent waar je zou willen zijn, je lichaam moet zich ook heel erg aanpassen.
Eerst zal er door 6 wekelijkse controle en aanpassing van je medicatie gewerkt worden naar bloedwaardes binnen de normaalwaardes van het lab. Dit zijn de TSH en Ft4. Dan begint de fijninstelling die bij jou past, met hele kleine dosisaanpassingen zal er gestreefd worden naar goede waardes voor jou en het goed voelen. Ik heb ook ervaren dat je daarvoor heel erg veel geduld moet hebben.

Wat heel handig is om elke keer je bloeduitslagen te noteren en daarbij hoe je je dan voelt, op die wijze krijg je zelf inzicht in hoe je waardes het beste kunnen zijn. De waardes kun je gewoon vragen aan de assistent van je arts daar heb je recht op. Ben benieuwd naar je waardes en je verloop.

Als ervaringsdeskundige adviseren we ook om altijd op ongeveer hetzelfde tijdstip 's morgens vroeg je bloed te laten prikken zonder dat je daarvoor je medicatie in hebt genomen, deze slik je dan pas na bloedafname, je krijg zo een reeeler beeld. Bij prikken na inname van je levothyroxine is er een piek van deze stof aanwezig in je bloed en de waardes schommelen nu eenmaal over de gehele dag.

Persoonlijk heb ik heel veel geleerd door dit forum en me goed in te lezen in de materie. Soms met veel moeite omdat zoals jij ook al zei concentratie en opnemen nogal een probleem was. Ik zal je nog een lonk sturen naast de link die Laura heeft gestuurd om kennis op te doen over de schildklier en zijn aandoeningen en over de behandeling die erbij hoort.

https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen


Vraag verder gewoon alles wat je wilt weten hier op het forum, er zitten een aantal mensen die enorm veel van de schildklierafwijkingen weten en je echt van goed advies kunnen dienen.
Zie dat dan ook als advies wat je eventueel als punt mee kunt nemen in je overleg met de arts, zij zijn je behandelaar. Probeer op die manier zelf de regie over je behandeling in handen te krijgen. Ga niet akkoord met mededelingen dat je bloed goed is, wat goed is voor een ander hoeft nog niet goed te zijn voor jou, ook al valt je bloeduitslag binnen de normaalwaahet hoogste doel is dat jij je goed gaat.
voelen.
Probeer je geduld te bewaren en naar je lichaam te luisteren, maar blijf daar waar mogelijk ook in beweging en actief.
Succes.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw even voorstellen Clemens wanneer op niveau

Bericht door laura »

laura schreef: 11 okt 2017, 14:39 Belangrijk: laat kijken naar die uitpuilende ogen door een deskundige oogarts.
Dit gaat over de oogziekte en Hashimoto.
Dat komt soms samen voor.

viewtopic.php?f=12&t=1312
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Nieuw even voorstellen Clemens wanneer op niveau

Bericht door rex »

Beste Clemens,

Jouw verhaal doet me herinneren aan toen ik 50 werd. Ik besloot na 34 jaar te stoppen met roken. Twee jaar later begonnen de hartritmestoornissen en de schildklier op te spelen, achteraf gezien dan. Niemand kon mijn klachten thuisbrengen,tot er geprikt werd op schildklierwaarden. Lang verhaal kort:Eerst werkte hij te snel en daarna te langzaam waarvoor medicatie.
EEN advies: Als je nog werkt en je moet naar een arbo-arts, vertel haar/hem dan direct over de schildklierproblemen waarmee je kampt. Volgens de protocollen kan het een jaar duren voordat je goed ingesteld bent. Gezien je leeftijd heb je zeker dat jaar nodig.

Rex
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Nieuw even voorstellen Clemens wanneer op niveau

Bericht door Patricia31 »

Dit heeft Laura onlangs geplaatst over de relatie "stoppen met roken en Hashimoto"
Het idee is dat anatabine de antistoffen onderdrukt zolang je rookt.
En als je stopt met roken zou dat onderdrukkend effect stoppen.

Ook hier wordt een dergelijk effect genoemd:
https://www.enm-kes.org/DOIx.php?id=10. ... 6.31.2.213

Smoking

It has been known for a long time that smoking is a risk factor for Graves disease [13]. Current smoking increases the risk of Graves' hyperthyroidism about two-fold and of Graves' orbitopathy about three-fold. The effect is dose-dependent, more pronounced in women than in men, and disappears a few years after cessation of smoking. Less well known is the more recent finding that smoking to a certain extent protects against hypothyroidism. Current smokers have a lower prevalence of TPO-Ab as compared to non-smokers, both in the Amsterdam AITD cohort at baseline (odds ratio [OR], 0.69; 95% confidence interval [CI], 0.48 to 0.99) and in the third National Health and Nutrition Examination Survey (OR, 0.57; 95% CI, 0.48 to 0.67) [14, 15]. In the population-based HUNT study in Norway current smokers as compared to never smokers have also a lower prevalence of subclinical hypothyroidism (OR, 0.54; 95% CI, 0.45 to 0.66) and of overt hypothyroidism (OR, 0.60; 95% CI, 0.38 to 0.95) [16]. The effect is dose-dependent, and disappears a few years after cessation of smoking. In the longitudinal Amsterdam AITD cohort de novo occurrence of TPO-Ab and/or Tg-Ab occurred in 20% of the initially antibody-negative participants during the 5-year follow-up [17].

Participants who stopped smoking in this period increased their risk to develop de novo TPO-Ab and/or Tg-Ab. In the prospective DanThyr study, 140 patients diagnosed with autoimmune hypothyroidism had more often quitted smoking in the last 2 years before diagnosis than 560 matched controls (16.4% vs. 3.4%) [18]. The increased risk of autoimmune hypothyroidism upon quitting was transient: OR's <1 year after stopping smoking, 1 to 2 years after cessation of smoking and 3 to 10 years after quitting were 7.36 (95% CI, 2.27 to 23.90), 6.34 (95% CI, 2.59 to 15.3), and 0.75 (95% CI, 0.30 to 1.87), respectively.
Clemens
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 okt 2017, 08:41

Re: Nieuw even voorstellen Clemens wanneer op niveau

Bericht door Clemens »

Bedankt voor de reacties.Ik zal goed in mijn oren knopen om de bloedwaarden, regelmatig en nuchter te laten prikken en te noteren. Binnenkort eerste gesprek Internist over resultaten.
De relatie stoppen met roken en Hashimoto dat in een van de reacties naar voren kwam is opmerkelijk zeg. In die zin verbaast het mij dat mijn huisarts mij zolang heeft laten zwemmen.
Nou gezonde voeding en bewegen zijn heel belangrijk. Pijnvrij zal dat mogelijk niet meer geheel lukken. In gesprek met de Internist zal ik navraag doen wanneer extra inspanningen niet meer tot vervelende blessures aan bijvoorbeeld mijn hamstrings tot gevolg hebben.
Ik zit nu halverwege de dosis Thyrax die ik mogelijk moet aanvullen. Sommige ui gesnipperd zaken zijn al aardig verbeterd.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Nieuw even voorstellen Clemens wanneer op niveau

Bericht door Patricia31 »

Dag Clemens, zowel mijn moeder als ikzelf zijn ongeveer 4 maanden na het stoppen met roken gediagnostiseerd met Hashimoto. Daarvoor was het ook al aan het rommelen.
Wat betreft sporten en Hypowaardes. Je spieren krijgen een tik door de schildklierproblematiek en de speirvezels veranderen (staan artikelen hierover op het forum) en daarom wordt aangeraden om wel te blijven sporten maar op te letten met het over de grenzen heen gaan.
Door de slechte waardes zal de spiervezel nooit hetzelfde reageren als dat de waardes goed zijn.
Dus rustig aan.
Plaats reactie