Wanneer spreken we over SUBKLINISCH?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Wanneer spreken we over SUBKLINISCH?

Bericht door rex »

Mijn huisarts heeft het nog steeds over :" Uw subklinische hypothyroide"
Nu heb ik in 2004 al een radio-actieve slok gekregen voor een destijds te snel werkende schildklier.
Ik kan me herinneren dat de internist toen ook die term hanteerde bij het eerste bezoek en eigenlijk wilde afwachten, maar omdat mijn hart ook in het spel was, besloot hij tot die behandeling. Hij zei er direct bij dat dan de kans wel groot was dat ie na een jaartje te langzaam zou gaan lopen en hij kreeg gelijk. Mijn boerenverstand zegt dat een schildklier die ooit met radioactiviteit is bewerkt nooit meer 100% werkt of???
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wanneer spreken we over SUBKLINISCH?

Bericht door Kiek »

Dat is een soort van diagnose benaming.
Men spreekt van een subklinische hypothyreoïdie als de FT4 nog binnen normale grenzen valt, maar de TSH hoger dan de referentiewaarden scoort.

Jij komt dus van een Graves af.
En niet van een subklinische hypothyreoïdie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Wanneer spreken we over SUBKLINISCH?

Bericht door rex »

Nogmaals bedankt voor je inbreng en kennis op deze site.
Ik hoor het mijn huisarts alweer zeggen:"We zijn nooit te oud om te leren".
Of hij dat meent, laat ik in het midden.
Nata82
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2017, 12:29
Locatie: Drenthe

Re: Wanneer spreken we over SUBKLINISCH?

Bericht door Nata82 »

Ik heb ook net gehoord dat ik subklinische hypothyreoïdie heb. Is dus trage schildklier. Zit helaas in fam. Het betekent dat het nog niet waarneembaar is zei arts en dat het in de gaten gehouden word.
Nata82
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2017, 12:29
Locatie: Drenthe

Re: Wanneer spreken we over SUBKLINISCH?

Bericht door Nata82 »

Graag gedaan. Ik krijg nog uitslag van arts naar de huisarts. Sterkte en aub in de gaten blijven houden(doe ik ook).
Plaats reactie