hypo of hyper

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
oma1957
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 nov 2017, 15:27

hypo of hyper

Bericht door oma1957 »

Ik slik al jaren Thyrax voor een traagwerkende schildklier, maar omdat die niet meer te leveren waren heb ik sinds januari euthyrox gekregen. Ik heb ook hoge bloeddruk en in juni is er bloedonderzoek gedaan en de assistente zei dat het TSH wel laag was, maar de huisarts zei dat als je medicijnen gebruikt dat het dan anders is. De bloeddruk was goed waarvoor ik hydrochloortiazide gebruikt.


Ik heb de laatste tijd een opgejaagd gevoel en mijn hartslag was altijd laag (in rust 50-55), maar is nu 63-68, daarbij heb ik soms hartkloppingen/overslagen, maar ik ben ook snel geprikkeld en kan om alles zitten janken, ben soms ook neerslachtig. Eind september ben ik geopereerd en onder narcose geweest, waarna ik eenmaal thuis een longontsteking kreeg, waarvoor ik anti-biotica heb gehad. En nu heb ik ook weer een hoge bloeddruk.

Ik heb vandaag bloed geprikt en aan de assistente gevraagd wat de waarden eind juni waren en de TSH was, 0,18 en de T4 was 18.
Ik vraag me of de klachten die ik heb door de schildklier kunnen komen? Ik heb de apotheek gebeld en de meeste mensen die zijn overgegaan van Thyrax naar Euthyrox hebben de hoeveelheid medicijnen moeten verlagen.Mijn man had ook problemen van opgejaagdheidheid met de euthyrox en heeft nu weer een ander soort medicijn (levothyroxine teva). Ik heb dus nog steeds dezelfde dosis als de thyrax en achteraf denk ik wel dat ik wel al langer klachten heb, maar nu lijkt het gewoon erger te worden.

Ben ik nu aan het hyperen met de Euthyrox, TSH 0,18/T4 18??
oma1957
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 nov 2017, 15:27

Re: hypo of hyper

Bericht door oma1957 »

Omdat mijn bloeddruk weer omhoog was, heb ik zitten lezen op internet en ging er een lampje branden, dat het wel eens met de schildklier te maken kon hebben.
Ik moest nog een keer bloedprikken vanwege de hoge bloeddruk en heb zelf het TSH en FT4 aangekruist/ingevuld.Toen is een afspraak maakte voor de bloeddrukcontrole heb ik het tegen de assistente verteld dat ik dat gedaan had en vroeg naar de laatste waarden. Zij vond het niet erg dat ik dat gedaan had en dinsdag heb ik de afspraak voor de controle. Ik wist niet dat het allemaal zoveel met elkaar te maken had. Mijn man heeft onlangs Thyrax 100 gekregen en die moest hij dan maar doorbreken, maar hij heeft de levothyroxine/Teva die heeft tabletten van 50 (de dosis van hem) Ik wil dus terug naar de Thyrax en neem morgen dus niet meer de euthyrox maar de thyrax.
Ik las dat hoge bloeddruk ook door de schildklier kan komen dus ik hoop wel dat het goedkomt allemaal.
Ik heb het wel allemaal opgenoemd aan de assistente, maar het bloedonderzoek moet het dan uitwijzen.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: hypo of hyper

Bericht door Patricia31 »

De TSH in juni was erg laag dus waarschijnlijk zit je te hoog met je FT4.
Belangrijker vind ik wat de waardes nu zijn maar daarvan heb je nog geen uitslag.
Misschien handig om gewoon een afspraak te maken zodat je met je huisarts het rustig kan bespreken.
Wat al eerder werd gezegd is dat Euthyrox potenter lijkt dan de Thyrax.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: hypo of hyper

Bericht door Teun »

Je lijkt inderdaad hyperwaardes te hebben. Om echt inzicht te hebben in jou eigen waardes is het handig om ook de voorgaande waardes er naast te hebben. Dan zie je het verschil en weet je waar je naar moet streven. Sommige mensen voelen zich bij deze waardes wel oke. S
oma1957
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 nov 2017, 15:27

Re: hypo of hyper

Bericht door oma1957 »

ik ben net 60 geworden en het is zeker al meer als 20jaar geleden dat ik via de endocrinoloog hoorde dat ik subklinische hypothyroidie had. TSH was iets van 5.Hij zei dat ik maar terug moest komen of naar de huisarts moest gaan als ik meer klachten kreeg. Omdat ik het steeds koud had en gewrichtspijn had heeft de huisarts mij thyrax voorgeschreven. Ik heb heel lang 3 blauwtjes (0,75) gehad en toen ik het nog steeds koud had en had gelezen dat mensen met hypo vaak hoog in de waarden zitten heb ik er nog 0,25 bijgekregen. Ik zat dus op 100 (wit tabletje). Nu dus 100(mcg of mg) euthyrox en pas sinds donderdag ging er een lampje branden. Mijn bloeddruk was goed en nu ineens hoog, mijn hartslag was altijd laag, nu hoog. Ik heb het snachts ook erg warm en heb ook een hoge lichaamstemp en wel eens verhoging gehad niet wetend waar het vandaag kwam.
Zo raar allemaal. De uitslag zou er maandag zijn en dinsdag heb ik een afspraak met de praktijkondersteuner voor de bloeddrukcontrole en nu lees ik dat het een en ander verband houdt met elkaar.

Vorig jaar was ik tijdens een vakantie (toen nog) de thyrax vergeten en ook bij thuiskomst. Dan ben je helemaal uit de routine en toen ik ze weer ging nemen werd ik midden in de nacht wakker met hartkloppingen die maar doorgingen en een hoge bloeddruk en ben zelfs naar de HAP gegaan voor controle. Ik heb toen propanolol gekregen en moest een afspraak maken met de huisarts. Hij zei dat die hartkloppingen kwamen door de thyrax en zei dat ik wel een keer mocht stoppen.

Nu ga ik dat niet doen op eigen houtje, maar ik heb besloten om vandaag maar eens geen euthyrox te nemen. Mijn man heeft pas de witte tabletjes van Thyrax gekregen om door te breken, maar met grote handen is dat geen doen. Dus hij heeft de levothyroxine/Teva gehouden en er ligt dus hier thyrax.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? morgen met de thyrax beginnen of iemand een idee?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: hypo of hyper

Bericht door Teun »

Ik zou niet zomaar weer over gaan op de thyrax, omdat je hoe dan ook daar ook weer aan moet wennen.
Hoe lang geleden ben je overgestapt op 100mcg en sinds wanneer slik je euthyrox? Veel mensen merken dat de dosering van euthyrox sterker aankomt als de Thyrax. Het voordeel van euthyrox is dat de dosering in veel kleinere verdeling is, er is bijvoorbeeld ook een 88 mcg, welke voor jou misschien wel goed is.
Maar ik moet zeggen dat ik zelf nooit iets anders heb gehad dan Euthyrox (op een kleine vergissing van de apotheek in het begin na dan) dus ik kan het verschil ook niet beoordelen.
Ik denk dat je er wel goed aan doet een keertje over te slaan en daarna weer gaan slikken, bijvoorbeeld 3/4 tablet, (zo zou ik het doen) om dinsdag met de huisarts te overleggen of je al dan niet weer terug gaat naar de thyrax of een lagere dosering gaat slikken, ook afhankelijk van de nieuwe uitslag natuurlijk.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: hypo of hyper

Bericht door Patricia31 »

1 ding is zeker, je voelt je lichaam goed aan en dat is mooi ant dan kun je daarop ook anticiperen.
Maar zoals Teun zegt, doe dit maar niet zelf, daarvoor is de medicatie te sterk.
oma1957
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 nov 2017, 15:27

Re: hypo of hyper

Bericht door oma1957 »

Teun schreef: 04 nov 2017, 09:13 Ik zou niet zomaar weer over gaan op de thyrax, omdat je hoe dan ook daar ook weer aan moet wennen.
Hoe lang geleden ben je overgestapt op 100mcg en sinds wanneer slik je euthyrox? Veel mensen merken dat de dosering van euthyrox sterker aankomt als de Thyrax. Het voordeel van euthyrox is dat de dosering in veel kleinere verdeling is, er is bijvoorbeeld ook een 88 mcg, welke voor jou misschien wel goed is.
Maar ik moet zeggen dat ik zelf nooit iets anders heb gehad dan Euthyrox (op een kleine vergissing van de apotheek in het begin na dan) dus ik kan het verschil ook niet beoordelen.
Ik denk dat je er wel goed aan doet een keertje over te slaan en daarna weer gaan slikken, bijvoorbeeld 3/4 tablet, (zo zou ik het doen) om dinsdag met de huisarts te overleggen of je al dan niet weer terug gaat naar de thyrax of een lagere dosering gaat slikken, ook afhankelijk van de nieuwe uitslag natuurlijk.
Zover ik weet slik ik al jaren de 100mcg en ik heb gisteren de apotheek gebeld en die zei dat ik op 23-01-2017 voor het eerst Euthyrox heb meegekregen. Ik had nog wat thyrax in huis, en ik denk dat ik eind febr.begin maart met de euthyrox ben begonnen.
Ik heb vanmorgen de bijsluiter eens gepakt en wist niet dat de euthyrox ook in 0,88, 100 en 112 verkrijgbaar zijn.

Wat kan ik nu het beste doen? morgen weer nemen maar dan minder of 2 dagen wachten??
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: hypo of hyper

Bericht door Patricia31 »

Ik zou 1 dag niets innemen en dan afhankelijk wanneer je bij de Huisarts terecht kunt.......1 dag 100 en de andere dag 50 microgram.
Dan in overleg met hem over op de Thyrax en wat wij weten is dat Euthyrox potenter is dan de Thyrax dus mogelijk kun je die dan in 100 microgram hervatten.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: hypo of hyper

Bericht door Bella »

Hm, dat klinkt wat ingewikkeld. Zou na vandaag niks gewoon de dosis verlagen naar 75 mcg Euthyrox of Thyrax? Dan kan je gelijk ervaren of de klachten verdwijnen... Dat is wel zo duidelijk in het overleg met de huisarts dinsdag. Bij de apotheek kan je een handige pillensnijder krijgen!

Sterkte,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Plaats reactie