Ook nieuw

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
deebee
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2013, 14:07

Ook nieuw

Bericht door deebee »

Hallo allemaal, ik ben ook nieuw hier. En meteen maar met een vraag beginnen. Het duizelt me allemaal met al die waardes eerlijk gezegd. Ik ben onlangs met mijn dochter van 19 naar de huisarts geweest om bloed te laten prikken. Ze heeft vandaag gebeld en kreeg te horen Dat ze qua T4 waarde 14 heeft. Ze is altijd erg moe en omdat ik zelf ook enorm moe was ben ik een aantal jaren geleden ook naar de huisarts geweest en heb toen Thyrax voorgeschreven gekregen, dat heeft mij in ieder geval goed geholpen. Allleen weet ik inmiddels zelf niet meer hoe het nou zit met die waardes, beetje suf :? Maar de vraag is dus: zit ze dan laag? Kan dit voor haar de oorzaak zijn van die vermoeidheid? Ik probeer die waardes te begrijpen, maar de huisarts heeft gezegd dat het tussen de 12 en de 21 zou moeten zitten, dan zit ze goed lijkt mij, maar als ik hier op het forum kijk lees ik andere getallen? T4 : 58 - 160 nmol/l - - - (4,5 - 12,6 μg/dl)*
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ook nieuw

Bericht door laura »

Hallo Deebee,

Welkom op het Schildklierforum!

Jouw dochter is dus geprikt op haar schildklier.
Is haar tsh-waarde ook geprikt?
Die waarde wordt eigenlijk altijd het eerst geprikt.

Die T4-waarde van 14 is de fT4-waarde. Ofwel de waarde van de vrij T4.
De T4-waarde waarvan jij de waarde geeft, wordt bijna nooit meer geprikt.

Alleen een fT4-waarde zegt niet alles. Op het eerste gezicht is het wel een nette waarde.
Maar haar vermoeidheid moet ergens vandaan komen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
deebee
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2013, 14:07

Re: Ook nieuw

Bericht door deebee »

*suze* schreef:Hallo Deebee,

Welkom op het Schildklierforum!

Jouw dochter is dus geprikt op haar schildklier.
Is haar tsh-waarde ook geprikt?
Die waarde wordt eigenlijk altijd het eerst geprikt.

Die T4-waarde van 14 is de fT4-waarde. Ofwel de waarde van de vrij T4.
De T4-waarde waarvan jij de waarde geeft, wordt bijna nooit meer geprikt.

Alleen een fT4-waarde zegt niet alles. Op het eerste gezicht is het wel een nette waarde.
Maar haar vermoeidheid moet ergens vandaan komen.
Dankjewel voor het welkom! Ze heeft het opgeschreven op een briefje en daarop staat: TSH 3,7 en T4 14, dat is althans wat de huisarts haar doorgaf, ze zei dat de huisarts wel vond dat het aan de lage kant zit. Maar de huisarts had de vorige keer ook gezegd dat de een nou eenmaal moeier is dan de ander, maar ik vind het niet normaal dat een meisje van 19 zoveel klaagt over vermoeidheid en vaak ook maar overdags na school gaat slapen.
Omdat ik vroeger het zelfde had en sinds de thyrax daar veel minder last van had leek het mij een goed plan om naar de huisarts te gaan.
Ik vind het lastige materie hoor, ik heb al een paar keer de betekenis van die waardes en hoe je dat dan moet duiden opgezocht maar door al die verschillende waardes zie ik door de bomen het bos niet meer.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Ook nieuw

Bericht door Jenny »

IK zou zeggen, laat ze vragen om een proefbehandeling Thyrax van 6-12 weken. Dan bloedprikken en evalueren.
Mijn inziens zijn haar waarden inderdaad aan de krappe kant. Gezien jouw eigen verleden zou ik zeggen: hypothyreoïdie.
Heb jij anti-stoffen?
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
deebee
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2013, 14:07

Re: Ook nieuw

Bericht door deebee »

Jenny schreef:IK zou zeggen, laat ze vragen om een proefbehandeling Thyrax van 6-12 weken. Dan bloedprikken en evalueren.
Mijn inziens zijn haar waarden inderdaad aan de krappe kant. Gezien jouw eigen verleden zou ik zeggen: hypothyreoïdie.
Heb jij anti-stoffen?
En mijn broer heeft ook schildklierziekte. uhm... hoe weet ik of ik anti-stoffen heb?
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Ook nieuw

Bericht door Eekhoorn »

deebee schreef:uhm... hoe weet ik of ik anti-stoffen heb?
Door aan je arts een labformulier te vragen en 'anti-TPO' aan te kruisen. De anti-TPO staat voor de antistoffen die zorgen voor het aanvallen van schildklierweefsel, zodanig dat je op een gegeven moment hypo wordt. Dat heet dan de ziekte van Hashimoto. Er zijn veel mogelijke oorzaken voor hypo, maar Hashimoto is in 95% van de gevallen de oorzaak.

Is er ook gekeken naar andere mogelijke oorzaken voor die vermoeidheid? De schildklierwaarden zien er niet heel verontrustend uit. Maar wat suze al zegt, de vermoeidheid moet ergens vandaan komen. Is vermoeidheid de enige klacht of zijn er meer klachten die je niet zo snel zou verwachten bij een 19-jarig meisje?
Jenny schreef:IK zou zeggen, laat ze vragen om een proefbehandeling Thyrax van 6-12 weken. Dan bloedprikken en evalueren.
Mijn inziens zijn haar waarden inderdaad aan de krappe kant. Gezien jouw eigen verleden zou ik zeggen: hypothyreoïdie.
Geen goed idee vind ik, althans niet in dit stadium. Eerst kijken naar andere mogelijke oorzaken.
deebee
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2013, 14:07

Re: Ook nieuw

Bericht door deebee »

Eekhoorn schreef:
deebee schreef:uhm... hoe weet ik of ik anti-stoffen heb?
Door aan je arts een labformulier te vragen en 'anti-TPO' aan te kruisen. De anti-TPO staat voor de antistoffen die zorgen voor het aanvallen van schildklierweefsel, zodanig dat je op een gegeven moment hypo wordt. Dat heet dan de ziekte van Hashimoto. Er zijn veel mogelijke oorzaken voor hypo, maar Hashimoto is in 95% van de gevallen de oorzaak.

Is er ook gekeken naar andere mogelijke oorzaken voor die vermoeidheid? De schildklierwaarden zien er niet heel verontrustend uit. Maar wat suze al zegt, de vermoeidheid moet ergens vandaan komen. Is vermoeidheid de enige klacht of zijn er meer klachten die je niet zo snel zou verwachten bij een 19-jarig meisje?
Jenny schreef:IK zou zeggen, laat ze vragen om een proefbehandeling Thyrax van 6-12 weken. Dan bloedprikken en evalueren.
Mijn inziens zijn haar waarden inderdaad aan de krappe kant. Gezien jouw eigen verleden zou ik zeggen: hypothyreoïdie.
Geen goed idee vind ik, althans niet in dit stadium. Eerst kijken naar andere mogelijke oorzaken.
Het lijkt in ieder geval heel erg op hoe ik me altijd voelde, en mijn waardes waren ook niet heel verontrustend. Bij haar is meerdere malen bloed geprikt, en o.a. gekeken naar bloedarmoede ~Pfeiffer en dat soort dingen. Dit loopt voor haar al een paar jaar, ik zelf zou ook geneigd zijn zo'n proefbehandeling aan te vragen, omdat het niet heel erg kwaad kan toch? En dan weten we gauw genoeg of het effect heeft, ze gaat dat echt niet voor de lol slikken als het geen effect heeft.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ook nieuw

Bericht door laura »

hallo Deebee,

Als er TPO-antistoffen geprikt gaan worden, kan dat beter bij je dochter gedaan worden.
Bekend is wel dat schildklieraandoeningen vaker in families voorkomen.
Het wordt verdacht als je broer en jij ook al behept zijn.

Met Eekhoorn ben ik het wel eens dat er ook gekeken moet worden naar andere oorzaken.

Leestips:
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... -jaar.html
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... to-of.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie