Vreemde waardes en vraag over setpoint

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
hedwich
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2015, 07:57

Vreemde waardes en vraag over setpoint

Bericht door hedwich »

Goede middag,
Kiek heeft al eens eerder geprobeerd mijn setpoint te berekenen, maar dat ging toen helaas niet, omdat mijn waardes vreemd waren.
We zijn inmiddels weer een poos verder en ik vraag mij nu af of met de nieuwe waardes wél een setpoint kan worden bepaald.

De waardes van dit jaar zijn:
05/04 TSH-2,65 fT4-20
10/07 TSH-4,6 fT4-19
25/08 TSH-2,8 fT4-20
17/11 TSH-4,3 fT4-20
de ref.waardes van dit lab zijn voor de TSH 0,3/3,9 en voor de fT4 10/24

De dosering van de levothyroxine is op 10/07 van 81,5 naar 84,3 verhoogd omdat de TSH ietsje te hoog was. Nu is die opnieuw te hoog. Maar omdat de fT4 hetzelfde is gebleven vraag ik mij af of ik de dosering opnieuw een heel klein beetje moet verhogen, of nu maar zo laten. Volgens de arts hoef ik over een half jaar pas weer opnieuw te prikken omdat de fT4 goed is.

Verder vraag ik mij af wat nu de belangrijkste waarde is om je op te richten; de TSH of de fT4?

Vriendelijke groet,
Hedwich
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vreemde waardes en vraag over setpoint

Bericht door Kiek »

Met je waarden kan ik jammer genoeg niets, Hedwich.
Een FT4 met de variatie van 19 of 20 pmol/l zegt niets over de reactie van je TSH op je FT4.
Jammer dus.

Je slikt levothyroxine. Dat is T4.
Dan is het handig om te kijken naar je FT4, in combinatie met je TSH.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
hedwich
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2015, 07:57

Re: Vreemde waardes en vraag over setpoint

Bericht door hedwich »

Hallo Kiek,

Dankjewel voor je reactie. Ik begrijp je antwoord echter niet. Je zegt dat het gaat om de combinatie van TSH en FT4? Kun je uitleggen wat je dan precies bedoelt? Bij iedere datum dat er dit jaar geprikt is zijn beide waardes bepaald. Op 5 april was de TSH 2,65 en de FT4 20 enz. Het blijkt dat bij mij de TSH naar verloop van tijd steeds stijgt, terwijl de FT4 vrijwel constant blijft. Ik vermoed zelf dat dat zou kunnen komen doordat mijn schildklier steeds minder gaat doen, maar nog wél voldoende doet om de FT4 op peil te houden. In het verleden hoogde ik steeds een klein beetje op als de TSH te hoog was. Maar ik vraag mij af of dat wel nodig is, omdat de FT4 nog hoog is. Ik weet ook niet welke waarde nu het belangrijkste is om naar te kijken, de TSH of de FT4?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vreemde waardes en vraag over setpoint

Bericht door Kiek »

De TSH is de stimulator van de schildklier.
Als er voldoende FT4 in het bloed zit, dan verlaagt de TSH, waarop de T4-fabriek (=schildklier) op een lager pitje de productie voortzet. Als er net te weinig FT4 in het bloed zwermt, dan wordt er meer TSH naar de schildklier gestuurd, om de schildklier tot hogere productie te manen.
Zo zorgt de TSH voor de juiste hoeveelheid FT4.

Het set point is het resultaat van het zoeken naar de reactie van jouw TSH op je FT4.
Ieder mens heeft een net iets andere reactie van de TSH op de FT4.
Net zoals je vingerafdruk persoonlijk is.
De wijze van werken van je TSH is dus uiterst individueel.

De TSH's schommelen heen en weer, van hoog naar laag, en andersom.
De TSH zwiert bij de ene mens flink om de boel op niveau te houden, en bij een ander heeft de TSH minder beweging nodig. Zoals een knikker in een bewegend schaaltje. In het ene schaaltje maakt de knikker een grote beweging tot aan de rand, en in het andere schaaltje beweegt de knikker een klein beetje. De knikker komt altijd door het laagste punt heen. Dat punt is het set point: het punt met de sterkste kromming. De vorm van het schaaltje verschilt bij ieder mens.

De TSH wil bij de ene persoon de boel altijd op een gemiddelde van 15 pmol/l houden, en bij de ander op een gemiddelde van 20 pmol/l.

Misschien zwiert jouw TSH van nature meer. En misschien heb jij een FT4 nodig van 20 pmol/l.
De mijne zwiert niet veel, en ik heb een FT4 van rondom de 13 pmol/l nodig.
Ieder mens heeft dus een persoonlijk patroon van waarden.

Een persoonlijk set point kan berekend worden als je een reeks gevarieerde waarden hebt van TSH met de FT4.
Jij hebt een tamelijk standvastige FT4 van 20, met een gevarieerd aanbod van TSH.
Dat geeft in de app een verticale lijn, en geen curve.
Door het ontbreken van variatie in de FT4 kan de app niet berekenen waar de sterkste kromming van de curve zich bevindt.

Het fijne is dat je FT4 stevig op z'n plek blijft staan. Dat is het belangrijkste!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
hedwich
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2015, 07:57

Re: Vreemde waardes en vraag over setpoint

Bericht door hedwich »

Ik ben heel blij met deze uitgebreide uitleg! Nu is alles me een stuk duidelijker. Heel erg bedankt daarvoor.
Plaats reactie