Wanneer behandeling?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Portonia
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2017, 18:39

Wanneer behandeling?

Bericht door Portonia »

Goedemiddag,

Hierbij eerst even mijn verhaal:

Een tijdje geleden (begin oktober) heb ik bloed laten prikken omdat ik dacht dat ik te weinig testosteron had. Ik ben bijna altijd moe heb een redelijk laag libido en ik boek weinig progressie in de sportschool (terwijl ik daar bijna tot autistisch aan toe mee bezig ben).
Nu bleek uit de bloedtest ( want ik heb best veel dingen laten meten ) dat mijn tsh iets verhoogd was (4.67). Echt maar een klein beetje dus. Voor de rest waren al mijn waardes goed of in ieder geval binnen de referentiewaardes.

Doordat de tsh iets verhoogd was en ik die klachten al enige tijd heb ben ik toch maar naar de huisarts gegaan om te vragen wat het inhoudt. Hij vond het niet erg en bij een tsh onder de 10 kom je in ieder geval nog niet in aanmerking voor behandeling. Omdat mijn tsh toch wel iets verhoogd was wou hij wel dat ik nog een keer bloed ging prikken om het in de gaten te houden. Afgelopen week kreeg ik de resultaten terug en nu bleek mijn tsh 6.4 te zijn. Mijn t4 zeiden ze was 21 dus normaal. Ze zeiden dat er niks aan de hand was en dat ik over 3 maanden weer moest gaan prikken, eigenlijk net zo lang tot het echt te hoog wordt of dat het zo blijft / verlaagd.

Nu ben ik het er opzich mee eens omdat het maar licht verhoogd is. Maar de klachten heb ik nog wel..
Ik was wel benieuwd wanneer er normaal gesproken tot een behandeling over gegaan wordt? Want ik lees vrij veel dat een tsh van 1.0 tot 2.0 eigenlijk optimaal is ook al zijn de referentiewaarden wel tot 4.0

Het is niet zo dat ik nou graag een behandeling wil, het liefst juist niet maar ik weet niet of er dingen zijn om de tsh omlaag te krijgen buiten medicijnen?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wanneer behandeling?

Bericht door Teun »

Hallo Portonia,
Wat vervelend dat je zoveel klachten hebt en het niet echt duidelijk is wat er aan de hand is.
Je waarde van tsh is indedaad licht verhoogd, de keer erop was deze nog wat hoger. Er kan sprake zijn van een subklinische hypothyreoidie. Hoe jou huisarts je nu benaderd is eigenlijk precies volgens protocol. Over drie maanden nogmaals prikken en kijken hoe het er dan voorstaat. Het is op zich ook vrij gebruikelijk dat men pas behandeld als de tsh wat hoger is. Echter als je klachten blijft houden en de tsh blijft zo of stijgt nog meer is het zeker een optie om te gaan behandelen, dan lijkt het er echt op dat je schildklier te weinig produceerd. Vraag eventueel of er ook een ft4 geprikt mag worden, die combinatie zegt iets meer.
Dat je wat gelezen hebt over optimale waardes van Tsh tussen 1 en 2 geldt eigenlijk alleen voor mensen die behandeld worden voor de schildklierafwijking, vele voelen zich dan het beste. voor gezonde mensen gelden daadwerkelijk de vermelde referentiewaardes. Anders zou bijna iedereen behandeld moeten worden. 😊
Ik plaats een paar linkjes voor je met informatie oven de schildklier en de normale behandelrichtlijnen van (subklinische)hypothyreoidie van de huisarts. Misschien kun je er wat mee.

https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen

https://schildkliertje.blogspot.nl/

Sterkte.
Plaats reactie