Waarde tsh

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Juud
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2017, 10:24

Waarde tsh

Bericht door Juud »

Hoi
Mijn dochter(12) heeft net als ikzelf Hashimoto. Ze slikt hiervoor euthyrox 100. Ze is al een tijdje moe. Vlak voor de zomer nog waardes schildklier laten prikken. Ik weet niet alle waardes meer, maar de TSH was 0.9
Dat vond ik toen erg laag maar de KA niet. Heb me toen toch weg laten sturen met uitleg dat het bij pubers anders lag. Bovendien verdween de vermoeidheid langzaam aan.
Nu zit ze op het voortgezet onderwijs en de vermoeidheid eerst nog toegeschreven aan alle nieuwe ervaringen. Maar na de herfstvakantie werd de vermoeidheid erger. Deze week bij de huisarts bloed laten prikken. TSH 0.11, b12 35(!) En de waarde van de ft4 was goed (assistentie kon exacte waarde ff niet vinden). Met deze waardes is ze terug verwezen naar de KA. Die vind deze waardes niet verantwoordelijk voor haar vermoeidheid. Naar wat mij altijd is verteld en wat ik lees, moeten alle alarmbellen toch gaan rinkelen? Of zit ik zo mis? Tsh is toch veel te laag?
T3 wilde de huisarts er niet bij mee prikken.....

Vanmiddag gaan we weer terug naar de huisarts, dan zal ok de uitdraai van de waardes mee vragen. Maar ik wil graag feedback op mijn kennis. Ik twijfel nu zo....
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waarde tsh

Bericht door Kiek »

Welkom, Juud!

Voor je dochter is het wel zo prettig om een moeder te hebben met dezelfde kwaal.
En dezelfde pilletjes.
Mijn dochters hebben ook een Hashimoto. Ze werden als twintiger gediagnosticeerd.

Het lijkt dat pubers gemiddeld per kg iets meer levothyroxine nodig hebben dan volwassenen, om goede waarden te scoren.
De Thyroidmanager meldt:
...and 2-3mcg/kg/day for these 11 ages and older. Lower dose as 1 to 3 mcg/kg/day may be sufficient in less severe cases. The dose should be individually titrated as the lowest useful to keep TSH in the normal range and FT4 or T4 in the upper half of the reference range.

Verder meldt de Thyroidmanager, een soort van chronisch ge-update schildklierbijbel, bij pubers en adolescenten geen aangepaste schildklierwaarden.
Ze vallen binnen dezelfde referentie als die van volwassenen.
In principe is dan een TSH van 0.9 mU/l toch wel goed. Eentje van 0.11 mU/l zou voor volwassenen aan de te lage kant zijn.
Het is ook afhankelijk van het tijdstip van prikken. Nuchter zonder levothyroxine levert andere waarden op, dan met levothyroxine in d'r maag.

Misschien is de verdeling van een groep jongeren binnen de referentie anders dan die van een groep volwassen mensen?
Ik zal zoeken naar publicaties over TSH/FT4-lab bij kinderen.

Vriendelijke groet,
Kiek


http://www.thyroidmanager.org/chapter/d ... dolescence
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Waarde tsh

Bericht door Teun »

Lastig is dit altijd weer, niet goed voelen en waardes die net niet fijn zijn. Goed dat jij een vinger aan de pols houdt. Maar Juud de vitamine b12 waarde is ook superlaag, daar zou ik ook zeker injecties voor vragen. Mogelijk knapt ze dan ook al flink op. Succes en beterschap
Juud
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2017, 10:24

Re: Waarde tsh

Bericht door Juud »

Dank je wel voor de reacties👍

Vanmiddag dus bij de HA geweest. Die durft zich niet met de schildklier te bemoeien want dat doet de KA.

De b12 is anders gemeten, nl de actieve b12. De waarde moet dan hoger zijn dan 45. Deze methode schijnt sneller een opnamestoornis van b12 aan te tonen dan de "oude". Feit is dat deze te laag is. Over injecties wilde de huisarts nog niets horen.... eerst nog methylmalonzuur laten bepalen. Oké... nog even afwachten dus.

Baal alleen dat de KA zo laks reageert. Schildklier en b12 komen vaker voor in deze combi. ondertussen wordt mijn dochter steeds vermoeider.

Voor mijn dochter is het inderdaad prettig om een "ervaren" mams te hebben, maar ik merk dat artsen het niet prettig vinden als je gericht vraagt....

Overigens was haar ft4 16.

Ik ga me verder verdiepen in deze stof (gek he... als het om je kind d gaat, verdiep je je nog beter....)
Plaats reactie