Hallo ik ben Lot! -> Hypo

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Lot1981
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2017, 21:46

Re: Hallo ik ben Lot! -> Hypo

Bericht door Lot1981 »

Hoi Kiek en Teun,

Hartelijk dank voor jullie reacties en adviezen. Echt heel waardevol!

Zojuist bij de huisarts geweest. Ze was aangenaam verrast dat mijn waarden ten opzichte van 2 weken geleden al weer verbeterd zijn. Wel zei ze (wat ik al voorspelde) dat ze toch een iets lagere TSH wil en dus iets wil ophogen met de levothyroxine.

Ik vertelde dat ik 's ochtends vroeg zonder medicijnen geprikt heb en dat mijn TSH daardoor aan de hoge kant en FT4 daardoor aan de lage kant is. Ze vond dit een duidelijk verhaal en ze vertelde dat huisartsen nooit adviseren om nuchter te prikken en ze vroeg zich af of internisten dit wel doen. Mijn voorstel om op deze dosis (0.075) te blijven en over 6 weken weer te prikken zo'n 3 uur na inname van de medicijnen (ik slik rond 07.00 , dus eind maart ga ik rond 10.00-10.30 uur prikken), vond ze een goed plan. Ik ben blij dat ze meegaat in mijn ideeën.

Nogmaals, hartelijk dank Kiek voor dat advies. Ik zou dat zelf nooit bedacht hebben en mijn huisarts al helemaal niet.

Eind maart prik ik dus zo'n 3 uur na medicijninname. Ik laat jullie weten wat de uitslag is.

Fijne dag! Hier schijnt de zon :) :) :)
Lot1981
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2017, 21:46

Re: Hallo ik ben Lot! -> Hypo

Bericht door Lot1981 »

Hoi,
Hier weer een berichtje van mij na lange tijd.
Ik slik al een aantal maanden levo 0.75 en dat leek goed te gaan.
Hierbij de waarden van afgelopen maanden:

21 maart 2018
TSH 1.67
T4 16.3

7 juni 2018
TSH 0.73
T4 16.9

4 sept. 2018
TSH 5.53
T4 14

Ik heb de afgelopen 3x om 10.00 uur bloed geprikt. Drie uur na inname van mijn medicatie.

Aanstaande maandag heb ik een afspraak met mijn huisarts om uitslag te bespreken. Ik denk dat zij adviseert om op te hogen naar 0.100.

Hebben jullie advies? Qua klachten alles oké verder. Ben redelijk stabiel gelukkig.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Hallo ik ben Lot! -> Hypo

Bericht door Teun »

He wat een verschil met juni. Mede daarom zou ik in ieder geval niet met 25 mcg verhogen maar maximaal met 12,5. Dan over 6 weken weer prikken. Mogelijk schiet je anders ineens door.
Lot1981
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2017, 21:46

Re: Hallo ik ben Lot! -> Hypo

Bericht door Lot1981 »

Ha Teun, bedankt voor je snelle reactie!
Wat een verschil hè?! Ik baal er ook van. Het ging een half jaar goed....
Ik zelf denk ook ophogen naar 0.088. Ben ook bang dat ophogen naar 0.100 te heftig kan zijn.

En als ik dan na 6 weken bloed prik, doe ik dat dan nuchter om 08.00? Of zo'n 3 uur na inname van de medicatie?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hallo ik ben Lot! -> Hypo

Bericht door Kiek »

Qua klachten alles oké verder. Ben redelijk stabiel gelukkig.
Dit is belangrijk. Je lijkt tevreden, dus wijzig niets.
Je laatste waarden kunnen evengoed een licht labmissertje zijn.
Of misschien een turbulentie-schuiver door de dynamiek van het moment, verzin ik ter plekke.

Als je de volgende keer rondom dezelfde tijd met dezelfde dosisperikelen (prikken ná slikken levothyroxine) dezelfde waarden presteert, zou je een experiment met een tikje hogere dosis kunnen wagen.
Of in het vervolg gewoon de vlakke en veilig bekende waarden van de vroege ochtend, zonder dosis levothyroxine.

'k Heb je laagste FT4 met je hoogste TSH uit je curve gehaald.
Met deze waarden bovenaan de curve veranderde vrijwel niets aan het set point.
En zonder deze waarden blijft je FT4-set point in hetzelfde gebied: 15.9 pmol/l.
Het bijbehorende TSH-set point is nu een fractie verlaagd van 1.6 via 1.5 naar 1.3 mU/l.

Hieronder de weergave zonder je 'slechtste' waarden.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Lot1981Sept2018.jpg
Lot1981Sept2018.jpg (39.95 KiB) 562 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lot1981
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2017, 21:46

Re: Hallo ik ben Lot! -> Hypo

Bericht door Lot1981 »

Bedankt Kiek! Als ik het goed begrijp adviseer jij: verander niks aan je dosis. Laat alles bij het oude omdat ik me oké / stabiel voel.

Dan prik ik over zo'n 6 weken weer (half oktober), want ik wil er niet weer 3 mnd tussen laten zitten. Prikken doe ik onder dezelfde condities. Om 10.00 uur, zo'n 3 uur na inname medicatie. Dan kijk ik wat de waarden zijn en hoe ik me dan voel. Op basis van de waarden in okt. en hoe ik me voel besluit ik om al dan niet iets op te hogen in oktober.

Vind jij bovenstaande een goed plan?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hallo ik ben Lot! -> Hypo

Bericht door Kiek »

Precies!
Niets wijzigen.
Immers, niet uit te leggen waarden zijn waardeloos.

Een prettige september toegewenst!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Hallo ik ben Lot! -> Hypo

Bericht door Teun »

Ook ik kan me hier goed in vinden, mocht je je tussentijds toch slechter gaan voelen kun je voortijdig prikken. Goed voelen is het belangrijkste criterium.
Plaats reactie