Medicatie en anti conceptie gebruik

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Medicatie en anti conceptie gebruik

Bericht door Leah0710 »

Hoi allemaal,

Ik zit dus al een hele week met een vraag in mijn hoofd en zojuist dacht ik: ‘Leah, stel je vraag op het forum’ (na google afgezocht te hebben).
Sinds vorig jaar slik ik 0,75mg Levotyroxine voor een traag werkende schildklier(hashimoto).
Ik ben nu opzich goed ingesteld en voel me eigenlijk wel prima, vergeleken een paar maanden terug. (Even afkloppen)
Nu lees ik op internet dat de anticonceptie pil nadelige invloed kan hebben op je schildklier. Ik slik de pil al vanaf mijn 16e/17e en ik ben nu 24. 2 jaar terug ben ik geswitcht van pil en toen zijn mijn waardes van mijn schildklier ook ineens erg veranderd(de voor gaande jaren zat ik telkens op ‘het randje’)

Ik heb de volgende vragen:
- Als ik zou stoppen met mijn anti conceptie pil, zouden mijn waardes dan anders worden/ verbeteren? Wat zou ik kunnen verwachten?
- Zou het dan mogelijk KUNNEN zijn dat ik dan helemaal geen Levothyroxine meer hoef te gebruiken? Als ik geen anti conceptie meer zou gebruiken?

Ik ben erg benieuwd naar (jullie) antwoorden :-)!

Alvast fijne feestdagen allemaal. :roll:
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Medicatie en anti conceptie gebruik

Bericht door Leah0710 »

Bedankt voor je uitgebereide reactie!
Hier kan ik zeker wat mee :-)
Ik ga op internet nog even research doen.

Fijne jaarwisseling
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Medicatie en anti conceptie gebruik

Bericht door Kiek »

Hallo Leah,

Je hebt een grote voorraad T4 in je lijf.
Bijna alle T4 zijn gebonden aan een speciaal eiwit.
Slechts 0.03% is niet gebonden aan dit eiwit.
Dat deeltje is vrij beschikbaar. Free, van F T4, FT4.

De oestrogenen in 'de pil' veroorzaken een extra binding van die FT4, zodat er minder FT4 beschikbaar is.
In een gezonde schildklier wordt dat gewoon gecompenseerd door extra stimulans van de TSH.

Als je levothyroxine gebruikt, en stopt met de pil, dan verhoogt je FT4.
Dit corrigeer je door verlaging van de levothyroxine.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie