Pieter stelt zich voor

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Pbak
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2018, 21:32

Re: Pieter stelt zich voor

Bericht door Pbak »

Beste Kiek,

Jouw uitleg maakt e.e.a. veel duidelijker.
Ik zie regelmatig afgeronde FT4 waarden, ook op dit forum verschijnen.
Weet je of mijn lab ook de niet afgeronde waardes zou kunnen hebben, of is de kans klein.

Er is inderdaad verschil in labs. Eerst liep ik bij het EMC, vanaf 2015 bij Result via mijn huisarts.

Als ik over 2 weken mijn nieuwe waardes heb zal ik deze naast je grafiek leggen.

gr Pieter
Sinds 1999 Hashimoto, slik nu 137,5 ug Thyrax
Pbak
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2018, 21:32

Re: Pieter stelt zich voor

Bericht door Pbak »

Mijn nieuwe waardes zijn binnen.
Na 6 weken verlagen van 150 naar 137,5 ug is mijn TSH 0,86 en FT4 is 13, nagenoeg op de 2e curve.

Voorstel van mijn huisarts is de dosering gelijk te houden (137,5 ug) of iets te verlagen.

Gezien mijn ervaring "ijlt" de TSH de komende tijd nog wel na en zal richting de 1,0 gaan.
Ik denk dan ook dat ik beter iets kan ophogen bv (143,75 ug) om bij mijn setpoint in de buurt te blijven.
Nu mijn huisarts nog overtuigen.
In ieder geval over 2 mnd nog maar eens prikken.
Sinds 1999 Hashimoto, slik nu 137,5 ug Thyrax
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Pieter stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Pieter, je wilt natuurlijk niet de rest van de dag hyperwaarden hebben.

Je huidige waarden zijn de laagste van de afgelopen 24 uur.
Zodra je je pil slikt, stijgt je FT4 en daalt je TSH.

Misschien voelt dat minder goed.

Je set point staat nu op 12,48 pmol/l (was 12.43) met een TSH van 0.8 mU/l (zelfde).
De passingsgraad is 93% (was 91%).

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pbak
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2018, 21:32

Re: Pieter stelt zich voor

Bericht door Pbak »

Beste Kiek,

Ik begrijp je reactie niet helemaal. Het klopt toch dat mijn TSH de komende tijd nog zal stijgen?
Om dit voor te zijn wil ik iets meer Thyrax nemen. Lijkt mij logisch.
Daarbij komt dat ik mij de laatste 2 weken duidelijk minder goed voel en minder energie heb.

Groet Pieter
Sinds 1999 Hashimoto, slik nu 137,5 ug Thyrax
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Pieter stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Pieter,

Dan heb ik een verkeerd idee gegeven.
(Altijd al wat warrig met veel beelden en te weinig woorden.)

De TSH (halfwaardetijd grofweg 1 uur) kan best interessant zijn voor de controle.
Maar je FT4 doet er toe. Daarvan had je een tekort. Daarvoor slik je levothyroxine/T4.
De TSH kan in combinatie met de FT4 een inconsistentie aantonen.
Maar de basis van alles is je FT4.
Dat niveau moet in orde zijn.
Je TSH is nu immers niet meer dan een bepaalde reactie op je FT4.
Die reactie verschilt bij ieder mens.
Daarom is een streven naar een TSH van 1 of 0.5 mU/l voor iedereen grote onzin.

De reden dat onderzoekers- en dus onze behandelaars - meer waarde hechten aan de TSH komt door de eenvoudige constatering dat ze geen idee hebben van de dynamiek over 24 uur. Noch van de individuele relatie van FT4 en TSH.
Ze hebben geen idee dat een nuchtere waarde na 6 weken het resultaat is van je dagelijkse per 24 uur totaal verbruikte dosis levothyroxine.
Met nuchtere waarden, zonder levothyroxinedosis van die dag vang je het laagste en meest stabiele niveau van FT4, en daarbij ongeveer het hoogste niveau van TSH per 24 uur.

Daarna slik je je levothyroxine. Vervolgens stijgt je FT4 waarbij je TSH daalt. Na een uur of 4 daalt de FT4 traag tot de volgende ochtend, en in reactie op die daling stijgt je TSH.

De FT4 is stabieler dan de TSH. De TSH wervelt om de FT4 heen.
Hoe zou de TSH nu nóg hoger kunnen worden, zonder dat je te weinig FT4 binnenkrijgt?
Met dezelfde dagelijkse dosis en dezelfde omstandigheden lukt dat niet.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pbak
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2018, 21:32

Re: Pieter stelt zich voor

Bericht door Pbak »

Beste Kiek,

Er wordt dus vaak gekeken naar de verkeerde waarden als ik je goed begrijp.
Maar het feit blijft, gezien onze eerder conclusie, dat de waarden toch wijzigen, na de eerste bepaling na 6 weken.
De TSH stijgt en de FT4 daalt nog na de eerste 6 weken van de ophoging.
Dus als we alleen kijken naar de FT4 zal deze de komende tijd dalen, hoewel jij in je laatste bericht toch iets anders zegt.
Dan kom ik toch duidelijk uit onder mijn "ideale" waarde. (p.s. je hebt mijn nieuwe waarden met de oude curve vergeleken)

Kun je mij nog aangeven wat vlgs jou de juiste niet afgeronde FT4 waarde, zou moeten zijn bij de laatste bepaling?

Verder vindt ik het toch opmerkelijk dat ik me lange tijd het beste gevoeld heb met een zeer lage TSH en een FT4 van de rond 15.
Nu voel ik me daar echt niet prettig bij.

Groet Pieter
Sinds 1999 Hashimoto, slik nu 137,5 ug Thyrax
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Pieter stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Pieter,

Het lijkt wel een spel van tegenstrijdigheden :)
De TSH stijgt en de FT4 daalt nog na de eerste 6 weken van de ophoging.
Dus als we alleen kijken naar de FT4 zal deze de komende tijd dalen, hoewel jij in je laatste bericht toch iets anders zegt.
Deze veronderstelling is niet juist, Pieter.
Ophoging van T4/levothyroxine betekent na 6 weken een navenante ophoging van FT4, en een bijbehorende daling van TSH, passend bij jouw eigenschappen.

Nu nog even terugkomen op de ochtend van het lab.
Je gaat daar nuchter naartoe.
Mijn interpretatie van nuchter is:
- je levothyroxine-pillen van die ochtend (nog) n i e t innemen. (Dat doe ja na het prikken.)
- geen boterham, geen koffie, geen melk. (Je neemt een boterham, een half uurtje na je pillen.)
- naar het lab.

Dan zul je zien dat je waarden na een ophoging een consistent patroon volgen, passend bij jouw eigenschappen.
Gebruik je deze kennis, dan is het eenvoudig om te voorspellen wat jouw waarden zullen doen.

Hieronder de curve, met je laatste FT4 van 13 pmol/l en een TSH van 0.86 mU/l.
Ik ga ervan uit dat je TSH juist is gemeten.
Je FT4 van 13 staat exact op de curve.
Dat wil zeggen dat deze FT4 van 13, precies 13.0 pmol/l bedraagt.

Dag!
Kiek
Bijlagen
PieterBfebr2018.jpg
PieterBfebr2018.jpg (41.35 KiB) 1238 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pbak
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2018, 21:32

Re: Pieter stelt zich voor

Bericht door Pbak »

Beste Kiek,

Het lijkt erop dat we wat langs elkaar heen praten/schrijven.

Wat ik wilde zeggen was het volgende:
Vanaf eind december het ik 6 weken verlaagd van 150 naar 137,5 ug.
Mijn laatste waarden zijn geprikt aan het eind van die 6 weken en zitten eigenlijk nagenoeg op mijn setpoint.
Als ik naar mijn resultaten in het verleden kijk en die conclusie had jij ook, zal de trend voor de waarden van TSH en FT4 ook na die eerste 6 weken nog wijzigen. In dit geval dus TSH omhoog en FT4 naar beneden.
Maar dat wil ik niet, dus was mijn conclusie dat ik iets moet ophogen om rond mijn setpoint te blijven.

Mijn ochtend van het lab is conform jouw voorschrift :)

Groet en dank voor de reacties Kiek,

Pieter
Sinds 1999 Hashimoto, slik nu 137,5 ug Thyrax
Pbak
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2018, 21:32

Re: Pieter stelt zich voor

Bericht door Pbak »

Na een aantal maanden en meerdere aanpassingen van de dosis ben ik de weg weer kwijt.
Kan iemand chocola maken van mijn nieuwe waarden.

De laatste waarden op 9-2 waren tsh 0,86 en FT4 13 met 137,5 ugr Thyrax
(achteraf bleek dat 37,5 ugr nog uit mijn restje Teva bestond, stom maar waar)

Dit was het dicht bij mijn setpoint.
Omdat de tsh toch wat hoog was, iets verhoogd en daarna weer verlaagd.

Nieuwe waarden zijn:
16-4 bij 143,75 ugr. Thyrax; Tsh 0,35 en FT4 13
13-6 bij 137,50 ugr. Thyrax; TSH 0,25 en FT4 13

Huisarts geeft aan dat ik moet verlagen, maar voel me niet echt hyper, dus voel daar niet veel voor.
Meeste dagen heb ik weer energie, hartlopen gaat beter en ik slaap rustiger (ivm slaapapneu ook belangrijk).

Kan iemand chocola maken van mijn nieuwe waarden.

Gr. Pieter
Sinds 1999 Hashimoto, slik nu 137,5 ug Thyrax
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Pieter stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Pieter,

Je set point staat met je nieuwe waarden vrijwel op dezelfde plaats: FT4 van 12.48 naar 12.44 pmol/l bij een TSH van 0.8 naar 0.77 mU/l.

Dus doe je er inderdaad beter aan iets minder levothyroxine te slikken.
Je ochtend FT4 van 13 met een TSH van 0.25 doet vermoeden dat je eerder een 13.4 pmol/l hebt dan een 12.8 pmol/l. Zo heb je wel de ganse dag/nacht teveel FT4 in je lijf.

Maar goed, je voelt je lekker.
Chronisch hyper en je lekker voelen.
Tegenover de nadelen van chronische hyperwaarden.
Denk aan je botten, etc.

Dag!
Kiek
Bijlagen
PieterBjuni2018.jpg
PieterBjuni2018.jpg (39.37 KiB) 1077 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie