Mamavan2

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door laura »

laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door mamavan2 »

Ik lees nu dat je bij een ophoging na 6 weken moet prikken. Mijn huisarts stelde voor 2 weken na de ophoging. Wat zou je daarmee kunnen bereiken, vraag ik me nu af? Een van jullie een idee?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door Kiek »

Na 2 weken zie je hoe de vlag er op dàt moment bij hangt.
Niet meer, en ook niet minder.
Dat dit een te korte tijd is, komt door de halfwaardetijd van T4 van gemiddeld een week.
De halfwaardetijd verschilt per individu.

Door die lange halfwaardetijd is het resultaat van de verhoging pas na gemiddeld 6 weken te zien.
Dan is er een nieuw evenwicht bereikt: er wordt evenveel geslikt als verbruikt.
En zie je het maximale resultaat van die dosering in jouw lijf.

Zie ook het plaatje op
https://schildkliertje.blogspot.nl/2014 ... e-van.html
De zwarte gekromde lijn is in werkelijkheid getand.
Want iedere dag komt er b.v. 100 µg bij, en iedere dag wordt er van de totale voorraad ongeveer 10% verbruikt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door mamavan2 »

Nu begrijp ik het, dankje. Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat mijn setpoint is. Hoeveel waardes heb je nodig om dat te kunnen berekenen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door Kiek »

Ik zag je waarden in je eerste post.
Deze 2 hebben geen relatie met elkaar.
Misschien verschillend lab?
De ene FT4 met decimalen, de andere zonder.

Er is ook een onbegrijpelijk hoge TSH bij een relatief stevige FT4:
FT4 :19,2 TSH: 21. Misschien FT4 9.2 TSH 21?
Of mist deze uitslag van de TSH een komma? TSH 2.1 mU/l?

In principe kunnen 2 waarden in het beloop van een (subkl.) hypothyreoïdie een prima uitgangspunt zijn.
Het schildklierproces vertaalt zich in de meetwaarden van een bepaalde meetmethode.
Als daar rare dingen uitkomen, ga je eerst na of het lab klopt, of dat je een (slik-)reden kunt bedenken, voordat je aan jezelf gaat sleutelen met dosering.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door mamavan2 »

Het lab verschilt inderdaad. De eerste x prikken was bij de huisarts om te ondersteunen wat er aan de hand was.

De tweede keer was 4 weken na start medicatie bij de prikpost, waar ik vanaf nu moet prikken. Over 1,5 week heb ik daar nieuwe waardes van.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door mamavan2 »

Mijn waardes nog een keer gecheckt:

13-12-2017 T4 vrij 2,00 pmol/L (OG-BG 10,0 - 26,0 (15.00 uur 's middags. Geen medicatie. Lab via huisarts)
13-12-2017 TSH 127,00 mU/l (OG-BG 0,27 - 4,2)

Op 15-12-2017 gestart met 100 mcg levothyroxine

18-12-2017 TSH receptor antistoffen 0,5 IU/l

17-1-2018 T4 vrij 19,20 pmol/L (OG-BG = 10,0-24,0) ('s ochtends vroeg en nuchter. Lab via zkh)
17-1-2018 TSH 21,00 mU/L (OG-BG = 0,4 - 4,00)

19-1-2018 opgehoogd naar 125 mcg levothyroxine
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door Teun »

Als jij over 1,5 week gaat prikken zie je hoe de medicatie zijn werk aanhet doen is.
Persoonlijk zou ik als de tsh nog hoog is dan zeker nog niet gaan verhogen omdat je nog niet op de top bent. Je moet ook niet door gaan schieten naar de andere kant. Momenteel zit je ft4 al aan de bovenkant van de normaalweaardes, dus geef het de kans om te stabiliseren.
Ik ben wel benieuwd wat de ft4 dan gedaan heeft want net als Kiek verbaasd mij de combinatie van die twee waardes.
Ik zou me voor kunnen stellen dat jij je hyper gaat voelen doordat je in een heel korte tijd van erge hypo naar deze waardes bent gegaan.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door mamavan2 »

Is het dan wel slim dat ik 125 mcg ben gaan slikken vanaf vorige week op advies van m'n tweede arts? De andere arts gaf namelijk een dag daarvoor telefonisch via de secretaresse aan dat 100 kon blijven staan de komende 4 weken, zonder onderbouwing dus ik weet de reden niet.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door mamavan2 »

Wat is jullie advies op het moment dat ik het gevoel heb te gaan hyperen? Wachten tot bloedprikken volgende week of nu op gevoel weer naar oude dosis teruggaan?
Gesloten