Mamavan2

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door Teun »

ik vind dit best een lastige vraag. Je tsh kan het hebben deze verhoging, maar als je ft4 echt 19,2 vind ik het een gewaagde verhoging. Persoonlijk vind ik het advies van de eerste huisarts slimmer, mAr je zult een reden hebben gehad om met de tweede huisarts mee te gaan.
Kijk hoe jij je voelt zou ik zeggen. Mocht je je toch hyper gaan voelen, wat dat ook mag zijn ga dan prikken om te zien wat het daadwerkelijk gedaan heeft. Het kan ook best zijn dat je er fluitend doorheen gaat en dat de tsh goed zakt hierop en met de ft4 weinig gebeurd. Misschien heeft iemand anders een ander advies en ervaring daarmee. Succes.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door Kiek »

Meestal begint een PPT met hyper, en eindigt hopelijk via hypo naar normale waarden.
Sommige moeders volgen een ander patroon.
Ik zou na een verandering in gevoel, bijvoorbeeld een week lang chronische hartkloppingen- kortademig -zweterig- kort lontje etc., naar de huisarts gaan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door mamavan2 »

Ok dank! Ik vind de verhoging van medicatie wel spannend, vandaar dat ik wat extra alert ben (gemaakt). Maar even aanzien. De griep heerst ook hier thuis dus wie weet komt m'n gevoel daardoor.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even voorstellen... Hypothyreoïdie na zwangerschap

Bericht door mamavan2 »

Zojuist heb ik de uitslagen binnen gekregen.

31-1-18 BSE/CRP/leuko's zijn normaal. Vit D iets te laag, vit B12 449 = normaal.
FT4: 21 en TSH: 8

Ik krijg maandag de uitslagen op papier, dus misschien komen er dan nog cijfers achter de komma. Ik ben namelijk wel benieuwd of daar een setpoint uit te halen valt.
Ik heb 5 dagen 125 mcg geslikt en de overige 8 dagen na de laatste keer prikken 100 mcg.

Mijn eerste idee nav deze waardes is voor nu de dosis niet veranderen zodat het beeld kan stabiliseren? Ik voel me nog niet top, maar wel onderweg. Wat denken jullie?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mamavan2 met PPT

Bericht door Teun »

Even voor mezelf, je slikt nu 8 dagen 125 mcg en hebt de waardes nu op 8 en 21 staan? Of heb je 5 dagen 125 geslikt en bent vervolgens weer naar 100 gegaan gedurende 8 dagen?
Je waardes 21 en 19,2 zijn van 17/1 als ik het goed begrijp, dus er zit nu 11 dagen tussen deze grote verandering. Ik zou dan ook denken niets veranderen welke dosis je nu ook slikt, over ongeveer 5 weken weer prikken en kijken waar je dan staat.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2 met PPT

Bericht door mamavan2 »

Klopt, dit is de verandering in ongeveer 13 dagen slikken, dus de tweede optie die je noemt. (ik slik nu 100)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mamavan2 met PPT

Bericht door Teun »

Dan zit je nu behalve die paar dagen dan ongeveer 6 weken op een dosis van 100? Verandering in die tijd van een tsh van 126 naar 8 en ft4 van 2 naar 21. Een enorme verandering dus.
Mijn vraag is dan hoe voel je je nu? Misschien verbeteren de waardes op deze dosering nog verder, ook al denk ik dat je nog wel iets erbij kunt hebben. Maar dan niet 25 maar bijvoorbeeld 12,5 mcg.
Een andere gedachte die in mij op komt is als jij je goed voelt kun je ook overleggen om nog een week of 3 of 4 op deze dosis te blijven en dan opnieuw te controleren en eventueel te verhogen. Als je dan aan de top van de werking zit zul je geen verbetering zien of verslechtering van je waardes en kun je a.d.h. van deze waardes verhogen.
Succes
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2 met PPT

Bericht door mamavan2 »

Fijn hoor, het meedenken. Qua energie zit ik op 80/90% van vroeger. Ik voel me redelijk fris, maar na een uurtje huishoudelijk werk ben ik kapot. Mijn heupen en benen blijven een zwakke plek, die voelen nog regelmatig 'gammel'.
Verder is het wel echt een wereld van verschil met zes weken terug.
kruisje84
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 jan 2018, 17:41

Re: Mamavan2 met PPT

Bericht door kruisje84 »

Je FT4 ziet er goed uit. Alleen je TSH is nog aan de hoge kant. Als je je al zo goed voelt, dan is het inderdaad misschien het beste om nog even op 100 mcg te blijven en te kijken wat je TSH de komende weken nog gaat doen. Bij mij kwam de TSH daling ook wat achter de toename van FT4 aan.
Het zou zonde zijn als je nu gaat verhogen en dan weer in een hyper terecht komt. Ik merk zelf dat het heel fijn is om alles even rustig in balans te laten komen met dezelfde hoeveelheid medicatie. Maar belangrijker is jouw gevoel hierbij. Verhogen kan trouwens ook met kleinere stapjes dan 25 mcg.
1-12 Tsh100 Ft4 2
4-5 Tsh0,02 Ft4 26
28-5 Tsh0,05 Ft4 21
20-6 Tsh0,13 Ft4 20
6-7 Tsh0,13 Ft4 20
25-8 Tsh0,21 Ft4 22
10-10 Tsh0,65 Ft4 20
28-11 Tsh4,8 Ft4 18
30-1 Tsh0,78 Ft4 20
23-2 Tsh2,1 Ft4 18
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2 met PPT

Bericht door mamavan2 »

Vanochtend ben ik bij de huisarts geweest. Ze stuurt me op haar initiatief door naar de internist voor een behandelplan.
De medicatie is opgehoogd naar 112 mcg. Hoop dat dat goed gaat en niet weer aangepast hoeft te worden...
Gesloten