Mamavan2

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Kiek, de vorige keren heb ik /moest ik binnen 4/5 weken na dosiswijzjging prikken. Zou dat de beperkte samenhang kunnen verklaren?
De komende x prikken is na ruim 6 weken op de nieuwe dosis (100 mcg Thyrax). Rustig doorgaan maar inderdaad, Teun.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mamavan2

Bericht door Kiek »

Nee, ook met 3x dosis slikken de vorige dag lukt het niet om zo'n FT4 te produceren, mammavan2.
Deze labuitslag is dus zonder waarde.
Het is misschien tijd je te bezinnen op een beter slikritme.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Heb ik meteen gedaan na die uitslag. Heb inmiddels een mooie weekdoos: zoiets overkomt je een keer en niet weer.

Overigens speelde dit begin mei, heb ik toen ook benoemd hier omdat ik last leek te hebben van de hoge FT4 en reacties op gekregen.

Ik heb nu een ruime dag heel warme handen en voeten, eerst alleen 's nachts nu ook overdag. Vandaag voel ik me in z'n geheel warmer dan gewoonlijk. Is dit normaal tijdens instellen of lijkt t weer richting hyper te gaan? Wat is jullie advies, Een aantal dagen aanzien? Of echt wachten tot volgende Prikmoment in juli?
Laatst gewijzigd door mamavan2 op 04 jun 2018, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mamavan2

Bericht door Teun »

Ik zou het nog even aanzien en mocht je na een week of anderhalf/twee het gevoel hebben dat je aan het hyperen bent weer prikken. Soms is het beter om even een rust in te lassen en de medicatie de kans te geven. Jij bent net een week begonnen met Thyrax, toch weer even wennen. Succes.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Het is wennen weer nieuwe 'klachten' na een aantal heel goede dagen en nachten.
Bedankt voor je snelle reactie en bevestiging Teun.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Ja hè, het is inderdaad anders hoe je lichaam reageert, lijkt het.
Ik heb het hooguit alleen vlak voor de diagnose heel koud gehad, dus ik denk bij warme/hete handen en voeten uh.. Wat is dit?
Bijzonder hoe het per persoon verschilt.

Deze twee weken op Thyrax zijn gemiddeld genomen beter dan de weken ervoor op ander medicijn. Ik herken wel wat jij zegt, dat het net even wat milder verloopt - voel me fitter en opgewekter, daardoor ook beter belastbaar. M'n energie is verbeterd en spieren voelen ook een stuk beter aan. Blij mee.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Zojuist kreeg ik mijn bloeduitslagen na 4,5 week Thyrax: FT4 22,5 en TSH 10,0
Kiek, wil jij kijken of dit in mijn curve past en of mijn setpoint hiermee verandert?
De arts adviseerde op te hogen met 12,5 mcg.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Nou inderdaad! Ik zet ze hier wel ff bij:
13-2-18 FT4 22,70 en TSH 8,20 = 100 mcg Teva
27-3-18 FT4 23,9 en TSH 2,9 = 112 mcg Teva
30-4-18 FT4 30,8 en TSH 1,3 = twee weken 118 Teva en twee weken 125. Toen over op Thyrax 100 mcg

Als ik mn waardes vergelijk, verschilt de sterkte van Thyrax/Teva voor mij niet echt?
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Mn setpoint was de vorige keer ft4 25.3 met TSH van 1.7
Ik voelde me met name de laatste week wel wat meer afglijden. Vooral meer last van m'n spieren en vermoeider wakker worden 's ochtends. Als ik vervolgens de dag begon, ging het ook wel weer.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mamavan2

Bericht door Teun »

Waarom heb je al na 4,5 weken geprikt? Helemaal betrouwbaar is de werking dan nog niet zoals je weet. Dus dat zal nog iets verschiiven, maar je tsh blijft nog flink hoog dus je hebt volgens mij gewoon wat meer levo nodig.
Met deze waardes en setpoint zou ik zeker ophogen met 12,5, en pas over 6 weken weer laten prikken.
Gesloten