Waardes schildklier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Gerarenes
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2017, 20:43

Waardes schildklier

Bericht door Gerarenes »

Hallo allemaal,
Ik heb me in december op dit forum aangemeld, maar daarna even niet meer meegelezen door allerlei oorzaken. Ik ben 55 jaar en sinds een jaar of 14 bekend met een trage schildklier. Al veel langer allerlei klachten. Nooit ben ik er op gewezen door ha en internist dat de vele klachten van mij weleens door de schildklier zouden kunnen komen.

Mijn waardes waren altijd wel goed werd er gezegd.

Afgelopen jaar hoorde ik na prikken dat mijn schildklier te snel ging en werd mijn medicatie aangepast. Ik ben toen veel gaan lezen en er ging een wereld voor mij open. En omdat er het hele jaar voor mijn gevoel niet veel verbeterde heb ik in december de ha gevraagd of ik mocht overstappen van euthyrax naar thyrax.

De ha vond het prima. Ik slik nu ruim 6 weken thyrax en ik moet zeggen dat ik het idee heb dat het wel wat beter wordt. Ik heb een veel minder "wattig" gevoel in mijn hoofd en ben wat minder moe, slaap beter. Alleen nu kom ik weer aan en heb het constant vreselijk koud. Ik vraag me af of de thyrax wat moet worden opgehoogd, zodat mijn tsh wat lager wordt. Wat denken jullie ervan?

Datum tsh t4 medicatie
Feb 13 0.78 19 150 euthyrax
Aug 14 0.28 22 "
Aug 15 0.11 19 "
Okt 15 0.41 18 "
Jun 16 0.56 24 "
Mrt 17 0.02 27 125 euthyrax
Apr 17 0.88 23 "
Okt 17 0.16 25 112 euthyrax
Dec 17 0.48 24 112 euthyrax
8 dec 17 112 thyrax
19 jan 2018 3.6 21

Ben benieuwd of jillie tips hebben.
Groetjes Gera
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Waardes schildklier

Bericht door laura »

hallo Gera,

Wat vreemd dat je bent overgestapt van euthyrox naar thyrax, terwijl een aanpassing van de dosis euthyrox mogelijk voldoende geweest was.
Met euthyrox ben je de hele tijd hoog gedoseerd geweest.

Aangeraden wordt om zo weinig mogelijk te veranderen van merk.
Dat thyrax nu beter bevalt kan komen doordat die dosis beter bij je past.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gerarenes
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2017, 20:43

Re: Waardes schildklier

Bericht door Gerarenes »

Hoi Laura,
Dank voor je reactie.
Ja misschien wel vreemd de overstap, maar ik hoorde en las dat meer mensen na de verplichte overstap vsn thyrax naar euthyrax niet goed ingesteld raakten en meer klachten kregen. Dat zette mij aan het denken en daarom gevraagd om de overstap. De dosis is hetzelfde als de euthyrox (112). Dan ga ik toch denken dat de werking wel verschilt, omdat ik in al die jaren mijn tsh niet zo hoog heb gehad.
Mijn gevoel zegt dat de tsh nog wat moet zakken, dus dat ik iets moet ophogen in de dosis thyrax.
Gr. Gera
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Waardes schildklier

Bericht door Teun »

Ik vind het ook vreemd om over te stappen op een ander merk terwijl ik denk dat aanpassen van dosering, in jou geval wat minder, sneller resultaat zou hebben gehad. Maar ja die overstap is nu eenmaal gemaakt en ja volgens ervaring van anderen is er met Thyrax t.o.v. Euthyrox meer nodig. Daarom wordt er o.a. ook geadviseerd om ook niet zomaar over te stappen. Er moet weer gesleuteld worden aan de dosering en je moet a.h.w. opnieuw ingesteld worden.
In jou geval zou ik nu met Thyrax met hele kleine stapjes omhoog gaan. Uiteraard in overleg met de arts.
Gerarenes
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2017, 20:43

Re: Waardes schildklier

Bericht door Gerarenes »

Dank je Teun.
Ik ben nu eenmaal overgestapt en ga dat nu niet weer terugdraaien. Volgens mijn ha waren er best veel mensen (weer) overgestapt naar de thyrax, en maakte er geen probleem van toen ik vroeg of het voor mij nut xou hebben om over te stappen. Wist ik veel. Voor mij is aleen al dat ik veel minder "wattig" in mijn hoofd ben het me al waard.
Ik vind het wel bijzonder dat dat na ca 2 weken thyrax steeds beter is geworden. En dat is echt geen inbeelding. Ik ga idd overleggen om kleine stapjes op te hogen. En dan Maar kijken bij welke waardes ik mij het beste ga voelen. Afwachten dus. Ik krijg wel steeds meer de indruk dat artsen niet goed omgasn met schildklierproblematiek. Als je maar binnen de waardes valt is het al gauw goed.
Plaats reactie