Mezelf even voorstellen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Theetje
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2013, 14:24

Mezelf even voorstellen

Bericht door Theetje »

Hallo allemaal,

Ik ben Thea, 33 jaar, getrouwd en moeder van 3 zoons.
Al een tijdje loop ik rond met mijn klachten van vermoeidheid, prikkelbaar( kort lontje) haar uitval en nog een aantal andere klachten. Afgelopen maart ben ik voor het eerst voor mijn schildklier geprikt en de waarden weken toen al af van "normaal", mijn huisarts wou het even aankijken en over een paar maanden weer eens prikken en dit is dus zo'n kleine 2 weken geleden gebeurd. De huisarts hoorde mijn klachten aan en stuurde me door om bloed te laten prikken en ze vond dat mijn anti depressieve verhoogt moest worden. Een paar dagen later was er de uitslag en die was TSH 9,4 en hoger dan de vorige keer, de andere waarde was 12. Toch besloot mijn huisarts om alleen wéér mijn dosis anti depressieve te verhogen en hiermee ging ik naar huis maar het voelde niet goed. Iets in mij zei dat dit niet helemaal klopte, het klopte niet met mijn gevoel. Met de wetenschap dat mijn beide ouders en mijn beide zussen een trage schildklier hebben en hiervoor medicijnen gebruiken dacht ik dat het wel heel goed zou kunnen dat mijn klachten ook wel aan mijn schildklier liggen. Na wat meer informatie her en der te hebben in gewonnen heb ik weer een afspraak gemaakt met mijn huisarts. Na dat ik haar vertelde dat ik wat info had ingewonnen en dat mijn moeder zich best wel zorgen om mij maakt zei ze mij dat ze meestal pas met medicijnen begint aks je TSH waarde op 10 of hoger ligt. Maar ze dacht wel dat ik die kant op zou gaan en dan toch als ik dat wil proberen het wel kan voorschrijven. Ik heb haar toen ook gezegd dat ik het niet zie zitten om nogmaals mijn dosis anti depressieve te verhogen. Ze is akkoord gegaan,gelukkig! Dus nu vanaf morgenvroeg begin ik met de eerste dosis thyrax, het heeft even tijd nodig om te ontdekken wat je nodig bent, waar je je goed bij voeld, nou ik hoop dat het mag helpen!

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie vinden van hoe mijn huisarts heeft gehandeld en wat vinden jullie van mijn waardes?

Groetjes van mij en ik lees nog even verder op het forum;)
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: Mezelf even voorstellen

Bericht door Marjolijn »

Ik vind dat jouw huisarts niet goed gehandeld heeft. Jouw bloedwaarden wezen op een subklinische hypo, daarbij is het inderdaad zo dat er eerst wordt aangekeken of het zich hersteld, dat gebeurt vaak. Maar als je directe familieleden hebt met een schildklieraandoening had de arts op z'n minst verder kunnen kijken, bijvoorbeeld door te testen op hashimoto (anti tpo). Als dat nog niet is gebeurd zou ik daar een volgende keer zeker om vragen.

Fijn dat je nu in ieder geval een proefbehandeling krijgt. Blijf de dosis aanpassen totdat jij je goed voelt, staar je niet blind op de bloedwaarden. De meeste mensen voelen zich goed bij een tsh rond de 1,0 en een hoognormale ft4, maar het is heel persoonlijk. Laat altijd 's ochtends vroeg prikken zonder thyrax in je maag!
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Mezelf even voorstellen

Bericht door Jenny »

Depressieve gevoelens worden nogal eens verward met ene trage schildklier, want de klachten lijken op elkaar. Ik kom van een hyperklier en toen die afgeremd werd, merkte ik ook dat mijn gevoelsleven de andere kant op ging. Nog steeds als ik rare gedachten heb weet ik dat het aan mijn schildklier kan liggen en ga ik bloedprikken.

Wie weet kun jij over ene tijdje wel stoppen met de AD.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Theetje
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2013, 14:24

Re: Mezelf even voorstellen

Bericht door Theetje »

Marjolijn bedankt voor je reactie. Ik ben nog niet zo bekend met alle termen maar ik zal er een volgende keer eens naar vragen. Voor nu hebben we afgesproken dat ik 1 pilletje slik en na zo'n 6 weken mij weer laat prikken en tot die tijd mezelf goed in de gaten blijf houden dit ook omdat we niet willen dat ik terug zou vallen in een zware depressie. Ik ben namelijk al eens een aantal maanden opgenomen geweest vanwege een postnatale depressie. Nu voelt het mij nog niet zo toe en hoop ik ook dat de thyrax een gunstig effect op mij zal hebben.

Jenny, jij ook bedankt voor je reactie.
Ik hoorde ook dat dit invloed kan hebben op gevoel, geestelijk en daarom wil ik dat ook graag proberen voordat ik meer ad ga nemen.
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: Mezelf even voorstellen

Bericht door Marjolijn »

Is je eerste dosis 25 mcg? Ik merkte daar zelf niet heel veel verbetering van en mijn TSH was "maar" 6,8 toen ik startte met de behandeling. Na 6 weken prikken is goed, eerder heeft geen zin vanwege de lange halfwaardetijd van het schildklierhormoon, later is niet nodig.
Theetje
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2013, 14:24

Re: Mezelf even voorstellen

Bericht door Theetje »

Ja Marjolijn, mijn huisarts wou beginnen met 25. 6 weken is best wel lang vooral als zou blijken dat het niet voldoende zou zijn. Nou ja, kijk het wel aan;)
Plaats reactie