Afbouwen met schildkliermedicijn

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
susan s
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:51

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door susan s »

Ben ik weer. Kiek, je helpt me echt en maakt alles goed duidelijk. Ik vind de materie rondom de schildklier nog altijd abracadabra. Ik ben doorgegeaan met 0,05 te slikken en heb 13 april zonder medicijn, sochtends mijn bloed laten prikken. Waardes THS 3,58 en T4 20. Nu ben ik net terug van vakantie en was de eerste 2 dagen vergeten mijn medicijn te slikken. Ik dacht, dit is een goed moment om even te stoppen. Na ongeveer 10 dagen geen medicijn te hebben geslikt heb ik afgelopen maandag mijn bloed laten prikken; TSH flink omhoog naar 7.37 en T4 wat naar beneden 18. Ik voel me prima (afgezien van jet lag, waren in Florida). Mijn huisarts raadt me aan weer het medicijn te gaan slikken. Wat raad jij mij aan?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door Kiek »

Hallo Susan,

Je waarden heb ik in de app gezet, Susan.
Je lab meet de decimalen niet. Dat is best jammer, omdat je nu niet precies weet wat die 21 betekent. Een 20.6 of 21.5 pmol/l? Best een groot verschil, dat laten de bijbehorende TSH's zien.
Van je eerste reeks waarden, dus allen met een FT4 van 21 (valt dus binnen de 20.6 tot 21.5), met een grote variatie aan TSH's, heb ik de hoogste TSH genomen en de FT4 gezet op de laagste 21, dat is 20.6 pmol/l.

Ook je waarde van FT4 20 met een TSH van 3.85 staat in de app, evenals de FT4 van 18 met een TSH van 7.37.
De uitkomst is dat je met deze waarden een set point hebt van een FT4 van rond de 21.5 pmol/l met een TSH van ca. 1.7 mU/l.

Je voelt je nu prima.
Voel je je net zo goed als met levothyroxinepillen?
Laat dan eerst over 4.5 week weer FT4/TSH bepalen.
Als je je dan nog prettig voelt, dan zou ik er geen levothyroxine bijslikken, en b.v. iedere anderhalve maand TSH/FT4 checken. Of eerder als je je toch te lang duffig gaat voelen.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
SusanSmei2017.jpg
SusanSmei2017.jpg (39.58 KiB) 993 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
susan s
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:51

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door susan s »

sorry dat ik zo laat reageer, ik kijk nu pas of ik een reactie heb gehad. Straks naar de huisarts om alles eens te bespreken. Wat voor app gebruik je? en wat is set point?
ik voel me prima zonder medicijnen, beetje een wattenhoofd af en toe maar dat kan ook komen omdat we net terug zijn van vakantie :-) ik wil je advies wel nemen om over nu dan 3 weken mijn bloed weer te prikken en zal aan de huisarts de exacte FT4 waardes vragen. Denk je dat ik zonder medicijn verder kan?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door Teun »

Als ik zie wat je waardes nu zijn en het setpoint zie ik toch een ruim verschil, dus ik denk van niet.
Maar jij voelt je nu nog goed en alleen voel je je wattig (door de omslag van je vakantie zeg je, of is het toch door je schildklierwaardes?) en jij wilt bewijs hebben of je al dan niet je t4 uit een verpakking nodig hebt.
Ja t4 is geen medicijn, maar het is een stof die je lichaam nodig heeft en normaal zelf maakt maar die van jou niet genoeg.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat je anders wilt gaan eten (gezond is altijd goed) maar ook supplementen wilt gaan nemen waarvan je niet weet of je dat tekort hebt. Maar de destijds bewezen en waarschijnlijk binnenkort ook weer bewezen t4 tekort er niet bij wilt slikken.

Jarenlang was dat het geval, waarschijnlijk nu ook nog, maar voor jou is dat niet genoeg om door te gaan , jij wilt opnieuw bewijs. Neem dan zou ik zeggen het advies van Kiek ten rade, ga over een aantal weken weer prikken en zodra jij je minder goed voelt weer en hou het vervolgens goed in de gaten.
susan s
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:51

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door susan s »

dank je Teun voor je reactie. We zijn nu een aantal weken verder, ik slik nog steeds geen T4 en voel me prima! mijn punt met het medicijn is (of je het nu ziet als medicijn of niet) dat ik het niet meer zo wil slikken. Dit heb ik 15 jaar lang gedaan en dat is prima gegaan maar nu vraag ik me af, een stukje bewustwording, wat kan mijn lichaam, mijn schildklier nu werkelijk zelf. Ik ga volgende week bloedprikken dan zit ik 6 weken zonder medicijn. Ik hou jullie op de hoogte.
susan s
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:51

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door susan s »

de diagnose zal toen wel geklopt hebben maar we zijn nu 15 jaar verder. ik vraag me gewoon af (stukje bewustwording) of ik niet zonder T4 slikken kan, dus zonder iedere dag een pil in te nemen. Ik heb nu al 7 weken geen medicijn geslikt en heb vandaag bloed laten prikken. Ik ben benieuwd. ik heb me deze weken prima gevoeld alleen de laatste week heb ik last van wolken in mijn hoofd. Is dit een van de symptomen van een hypotheriodie?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door laura »

Wolken in je hoofd of een wattenhoofd?
Ik neem aan dat je eenzelfde gevoel bedoelt.

Op 24 mei schreef je ook over dat wattenhoofd: viewtopic.php?f=10&t=2735&start=10#p21827
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
susan s
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:51

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door susan s »

ja ik bedoel een wattenhoofd, het gevoel alsof je een kater hebt. Ik heb het eerder gehad, een paar weken geleden maar toen trok het weer weg. Nu is het erger. Hoort dit bij een hypo? Dit is eigenlijk het enige wat ik heb en misschien heeft het niet met mijn schildklier te maken...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door Kiek »

Met een wattenhoofd wordt bedoeld een afname van 'helderheid'.
Beetje dommer. En neervallende oogluiken.
Dat kan lastig zijn.
Ik associeer een hypostaat, dus lagere FT4 met hogere TSH, absoluut niet meer een kater.

Een chronische kater zou ik zeker oplossen met een lichte verhoging van de levothyroxine.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie