Afbouwen met schildkliermedicijn

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
susan s
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:51

Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door susan s »

15 geleden is er bij mij een hypothyreoide geconstateerd. ik heb jaren lang thyrax geslikt en nu sinds ongeveer een jaar levothroxine. ik wil eigenlijk van mijn medicijn af omdat ik het via de natuurlijke weg wil proberen. ik ben nu aan het minderen en ben van 0,1 naar 0,075 gegaan in juli 2017. zie hieronder mijn waardes


maart 2017 / 1.8 / 21
juli 2017 / 2.9 / 21
nov 2017 / 3.15 / 21
feb 2018 / 4.2 / 21

de eerste waarde is mijn TSH, de tweede is T4. Je ziet mijn TSH omhoog gaan. Mijn ha heeft daarom nu aangegeven dat ik beter weer terug kan gaan naar 0,1. Ik voel me voor de rest goed en wil wel eens uitproberen hoe laag ik met het medicijn kan gaan. Nu blijf ik de aankomende 3 mnden 0,075 slikken en ga dan weer bloed prikken.

Heeft iemand ervaring met afbouwen naar 0?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door laura »

hallo Susan,

Aan welke natuurlijke weg denk je?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
susan s
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:51

Re: afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door susan s »

meer op mijn voeding gaan letten om schildklierfunctie te ondersteunen en het nemen van supplementen
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door Kiek »

Dag Susan,

Je slikt T4 (=levothyroxine) omdat je een tekort hebt aan FT4.
Je FT4 blijft mooi hetzelfde.
Deze vasthoudendheid van je FT4 laat dus zien dat je een stabiele productie hebt.
Je schildklier doet prima z'n best de verminderde hoeveelheid T4-pillen aan te passen.
En de TSH zwiert er mooi omheen.
Die anticipeert alvast op je nieuwste productiewijze.

Ga je altijd dezelfde tijd naar het lab?
Zonder de levothyroxine-dosis van die dag?
Dat is wel belangrijk.
Anders heb je geen vergelijkingsmateriaal.

Waarom niet een weekje stoppen met de levothyroxine?
En vervolgens naar het lab?
Dan weet je na een week al hoe de vlag erbij hangt.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
susan s
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:51

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door susan s »

dank je wel Kiek voor je berichtje. Ik ga altijd rond dezelfde tijd bloedprikken (sochtends 9 uur) maar heb dan altijd wel mijn medicijn geslikt. Niemand heeft mij ooit verteld dat ik dat niet moet doen. Kan ik zomaar een weekje zonder medicijn? niet afbouwen oid?
susan s
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:51

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door susan s »

dank je wel BB1100XX voor je reactie. Ik weet het niet heel zeker maar volgens mij Hashimoto. Maakt dat iets uit? (sorry dat ik er zo weinig vanaf weet, wordt nu pas kritisch :-)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door Kiek »

Wat zou er gebeuren als je een week stopt met de T4 (=levothyroxine)?
Zonder T4 daalt je T4 als je een slechte schildklierproductie hebt.
Tot nu toe heb je steeds mét T4-pil je bloed laten prikken.

Dat is onhandig als je een goed beeld van je schildklierhormonen wilt hebben.
En je waarden wilt vergelijken.
Want als je je levothyroxinepil slikt, dan gaat er van alles en nog wat aan het werk: je TSH zwiert, je FT4 stijgt, en andere hormonen worden prettig verdeeld.
Kortom, een drukte van belang.

Je wilt juist een beeld hebben op een rustig moment.
Zonder de drukte van die beweeglijke hormonen.
Pas dan kan je goed vergelijken met vorige labwaarden die op dezelfde wijze geprikt zijn.

Dat is 's ochtends vroeg, nuchter, zonder levothyroxinepil.

Nee, afbouwen hoeft niet.
Je voorraad T4 zal wel omlaag gaan.
Als je schildklier helemaal niets meer doet, dan zal de waarde van je FT4 ongeveer 10 pmol/l kunnen bereiken.
Niet veel lager. Dat komt door de lange halfwaardetijd van T4. Een aspirientje heeft een halfwaardetijd van 2 uur. De T4/levothyroxine doet er een week over voordat de stof gehalveerd is.

Het voordeel is dat je na één week weet hoe de vlag erbij hangt.
Je slikt in die week natuurlijk geen stofjes zoals andere hormonen of jodium-achtige middelen, want dan weet je nóg niet wat je schildklier doet.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
susan s
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:51

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door susan s »

ik ben van de week bij de dokter geweest en die vertelde mij dat ik bloed moet prikken nadat ik het medicijn genomen heb aangezien we dit al jaren doen. Ook vertelde hij mij dat ik eigenlijk meer moet gaan slikken omdat de TSH te hoog is, deze moet tussen de 1 en de 3 zijn. Tevens raadde hij mij ten zeerste af om minder te gaan slikken omdat dat gevaarlijk kan zijn en je in een coma kan raken....ik moet zeggen dat ik wel een beetje bang ben gemaakt en vermoed dat dit zijn manier is te zeggen speel niet met je leven, slik gewoon je medicijn (wat ik dus niet wil). Op de vraag of mijn langzaamwerkende schildklier is begonnen met Hashimoto kon hij mij geen antwoord geven, deze gegevens ontbraken in mijn medisch dossier (ben 10 jaar geleden overgestapt naar andere huisarts, vermoed dat de gegevens niet zijn meegegaan, toen was nog niets digitaal en alles op papier). Al met al dus niets opgeschoten. ik ga nu gewoon verder met de 0,05 die ik slik en ga over een maand weer bloedprikken, we wachten af.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door Teun »

Ik denk dat je huisarts gelijk heeft door tussen de regels door te zeggen speel niet met je leven.
Je levothyroxine is geen supplement, en is geen geneesmiddel. Het is een stof welke je lichaam niet meer in voldoende mate (misschien wel helemaal niet) meer maakt maar welke je wel nodig hebt denk ik met deze waardes.
Waarom zou je van dit noodzakelijke middel af willen waarvan je tekorten hebt en tegelijktijdig wel supplementen gaan slikken waarvan niet bewezen is dat je deze tekort hebt?
Wil je toch voor jezelf een bewijs dat je geen levo nodig hebt en snel weten of stoppen voor jou zin heeft dan zou ik inderdaad doen wat Kiek ook al voorgesteld heeft, een week niet slikken en dan bloed prikken. Je ziet dan of je ft4 in de waardes blijft waar deze nu staat of dat hij zakt. Waarschijnlijk het laatste, dan weet je zeker dat je niet zonder je tabletje kunt.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen met schildkliermedicijn

Bericht door Kiek »

Susan schrijft: ...raadde hij mij ten zeerste af om minder te gaan slikken omdat dat gevaarlijk kan zijn en je in een coma kan raken..

Dit geeft het kennisniveau van je dokter aan wat betreft de schildklier.
Blijkbaar is deze huisarts (nog) niet geïnteresseerd in het onderwerp.
Dan weet ie dus niks, en vult dit op met aparte verbeeldingen, zoals coma.

Florence, na ruim tien jaar slikken van levothyroxine geeft de aanwezigheid van anti-TPO geen clou.
De anti-TPO is een aardig middeltje om artsen over de streep te helpen om levothyroxine voor te schrijven.
Wil je van de levothyoxine af, omdat je vermoedt dat je startwaarden misschien toch niet zo gek waren, of dat er misschien sprake was van een voorbijgaande schildklierongesteldheid, dan moet je natuurlijk de kans krijgen dat te onderzoeken door de stoppen met levothyroxine.

De beste en kortste weg is: prikken, een week geen levothyroxine slikken, en dan weer prikken.
Na een week is maximaal de helft verdwenen.
Je leert dan eveneens iets over je individuele halfwaardetijd.
Da's nooit weg.
En je weet na een week exact hoe het gesteld is met je schildklierproductie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie