Voel me zeer crappy met een TSH van 4.0

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
levenproberen
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2018, 08:44

Voel me zeer crappy met een TSH van 4.0

Bericht door levenproberen »

Hallo iedereen,

Ik heb al mijn hele leven moeheidsklachten (ben nu 19).
Ik heb al 5 bloedonderzoeken gedaan, maar alles bleek goed te zijn volgens de dokter.

Uit nieuwsgierigheid en wanhoop heb ik gister de resultaten van de bloedonderzoeken van dit jaar en vorig jaar gehaald.
Wat mij opviel is dat ik in 2016 een tsh had van 5.0 en in 2017 eentje van 4.0.

Ik weet dat die 4.0 nog net binnen de normale waarde valt. Maar ik lees op internet dat het nog wel eens wil helpen
als je de TSH under de 1.0 krijgt, dat tussen de 3.0 en 4.0 nog steeds symptompen op kunnen leveren?

Mijn symptomen zijn: moeheid(vooral mentale), slecht tegen kou en warmte, brain fog etc. (Ik zie daarentegen dat
met hypo sneller aankomt, ik ben juist altijd dunner geweest)

Mijn dokter wilt hier niets van weten omdat de waardes goed zijn en wilt me naar een psycholoog sturen.

Is het verstandig hier nog naar te kijken of is dat energieverspilling?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Voel me zeer crappy met een TSH van 4.0

Bericht door Teun »

In de basis is er geen reden om te denken dat er iets aan de schildklier aan de hand is. Zoals je ziet is de tsh t.o.v. eerder zelfs gezakt. Het lijkt dus alsof de schildklier gewoon zijn werk doet. De waardes onder de 1 is vooral bedoeld voor mensen die schildklierhormoon slikken.
Wat je eventueel nog aan je huisarts kunt vragen is of er ook een keertje ft4 geprikt kan worden. Samen met de tsh geeft dit een completer beeld.
Wat de klachten betreft, dat is een algemene benadering, niet iedereen voldoet altijd aan de standaarden. Daarbij zijn jou klachten ook erg algemeen voorkomend, echt specifieke klachten zijn er niet bij Schildklierafwijkingen.
levenproberen
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2018, 08:44

Re: Voel me zeer crappy met een TSH van 4.0

Bericht door levenproberen »

Teun schreef: 02 mar 2018, 17:40 In de basis is er geen reden om te denken dat er iets aan de schildklier aan de hand is. Zoals je ziet is de tsh t.o.v. eerder zelfs gezakt. Het lijkt dus alsof de schildklier gewoon zijn werk doet. De waardes onder de 1 is vooral bedoeld voor mensen die schildklierhormoon slikken.
Wat je eventueel nog aan je huisarts kunt vragen is of er ook een keertje ft4 geprikt kan worden. Samen met de tsh geeft dit een completer beeld.
Wat de klachten betreft, dat is een algemene benadering, niet iedereen voldoet altijd aan de standaarden. Daarbij zijn jou klachten ook erg algemeen voorkomend, echt specifieke klachten zijn er niet bij Schildklierafwijkingen.
Hallo Teun,

Dank voor je reactie.
Ik heb trouwens de FT4 ook geprikt, maar was die vergeten te delen :p Mijn FT4 is 16,1 pmol/l. Dus volgens mij is dat ook redelijk normaal.
Volgens een artikel dat ik had gelezen, is bij elk lichaam de maximale waarde TSH anders, dus sommige hebben er nog baat bij de TSH lager te brengen. Alleen doen huisartsen dit volgens de artikelen niet omdat in theorie tot 4 normaal is. Vandaar dat ik me het hier afvroeg. Maar zoals jij zegt, kunnen vele andere dingen ook zijn. Ik probeer een voor een dingetjes af te strepen.
Plaats reactie