herstel ziekte de Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Goedemorgen,
Ik ben nu sinds eind juni gestopt met levothyroxine op advies internist om te kijken of de schildklier het zelf weer op pakt. Nu had ik eind juli een tsh van 5.0 en voelde me wel oke. in principe zou ik in november weer bloed laten prikken, ware het niet dat ik nu sinds 2 weken super slecht slaap en angst aanvallen heb. Ook is de energie laag en trillen mijn handen soms. En super emotioneel(janken om niks) Nu net na bloedprikken blijkt mijn schildklier toch te normaliseren, tsh 4.6
Mijn vraag nu kan het dat door het normaliseren dat er klachten bij komen kijken? Of moet ik het ergens anders zoeken?
gr Lin
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Linrose,

Er is niet veel ervaring met het stoppen van levothyroxine bij een De Quervain.
't Is meer hópen dat de FT4 redelijk blijft, dan wéten hoe het ontwikkelt.

Zolang je TSH zo hoog is, heb je een tekort, en zul je klachten houden.
De een zal daar heftiger op reageren dan een ander.
Hoe laat heb je je bloed laten prikken?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Ik heb s morgens om 8.30 laten prikken. Ft4 is nog niet bekend, vond de internist ook minder interessant zij hij
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Ik hoop de ft4 en ft3 een deze dagen te weten. Ik zal het dan even posten hier.
En dat is ook de reden dat ik overstap naar een ander ziekenhuis....

inmiddels mijn t3 vrij en t4 vrij ontvangen t4 12,9
t3 4,2
volgens mij ook niet echt verontrustend toch?
gr lin
Laatst gewijzigd door Linrose op 07 sep 2018, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Angel82
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2018, 14:20

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Angel82 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en lees het een en ander over quervain. Kan op internet niet veel vinden.
Zelf ben ik sinds 3 weken ziek.
Het begon met verhoging in de avond en enorm zweten in de nacht. Na een week ook pijn in de hals en steken richting de oren.
Begin deze week bloedgeprikt met de volgende waardes:

Tsh: 0,01
T4: 23
Crp: 47
Bezinking: 27

De huisarts kwam met het bericht thyroiditis de quervain .
Sinds dien wordt ik alleen maar beroerder, extreem moe en duizelig, hartkloppingen

Weten jullie hoe lang dit kan duren?
Ik zit met twee kleine kinderen en kan amper Mn bed uit komen.
Iemand ervaring met de lengte van deze ziekte en het herstel?
Ik lees dat sommige van jullie maanden bezig zijn😳😳
Hoe komen jullie de dag door?

Groetjes Angel
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Angel, erg vervelend voor je, ik kreeg deze verschijnselen vorig jaar eind november. Ik ben echt tot eind januari heel ziek geweest. En kwam ook bijna niet van mijn bed af. Daarna nam de ontsteking af maar door ontsteking eerst te snelle werking( schildklier stort hormonen) nadat ontsteking over was is mijn schildklier doorgeschoten naar te trage werking. Mijn internist heeft toen besloten mij levothyroxine voor te schrijven, om klachten van de trage schildklier weg te nemen. Wordt niet altijd gedaan. Achteraf vraag ik me af of ik dat wel had moeten doen. Ik heb me geloof ik een week of 2 redelijk gevoeld, en toen pas eind juni eindelijk wat beter. Nu mocht ik stoppen met medicatie, omdat bij deze aandoening bijna altijd de schildklier het zelf weer oppakt. In deze fase zit ik nu, nog iets te traag en ben nog steeds thuis en werk niet. Dit komt ook omdat ik een frozen shoulder erbij heb gekregen. Ik weet wel dat de schildklier echt een klier kan zijn...En wens jou sterkte, en neem echt de tijd en genoeg rust. Al zal dat niet meevallen met een jong gezin. Ik heb hier een man en 2 pubers...viel ook niet altijd mee maar die kunnen prima voor zichzelf zorgen :) als je nog vragen hebt hoor ik het wel, ik was ook zoekende toen. En om je vraag te beantwoorden, ik heb veel geslapen, tv gekeken en informatie zoeken over Quervain, en er is ook veel langs me heen gegaan toen. Ik was zo moe dat ik niet veel kon.
Gr Lin
Angel82
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2018, 14:20

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Angel82 »

Hoi linrose,

Bedankt voor je verhaal!
Wat ben je lang onderweg met deze klier.
Voelde je je wel beter toen hij trager ging werken?
Heeft de ontsteking tot eind jan geduurd? Heb je iets gekregen of gedaan om het herstel proces van de ontsteking te versnellen?

Groetjes Angel
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Toen hij trager ging werken meteen aan de levothyroxine gezet, daar voelde ik me eerst super slecht door, na een week of 4 ging het redelijk. Daarna leek ik weer te gaan hyperen, hartkloppingen trillende handen hoofdpijn migraine. En ja tot eind januari duurde de ontsteking, ik heb toen ook prednisolon geslikt omdat ik zo beroerd was. En ik heb wel wat geprobeerd op natuurgeneeskundig gebied, maar heb niet echt het gevoel dat dit echt veel heeft versneld. je lichaam moet het zelf oplossen. En echt rust nemen is de enige methode.
Ik snap dat je hier snel van verlost wil zijn, maar mijn ervaring is dat je er rekening mee moet houden dat je er een jaar zoet mee bent, alles wat sneller is, is meegenomen. Er tegen vechten vertraagd alleen maar.
vraagje voor jou, hoe was je hb?
gr Lin
Angel82
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2018, 14:20

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Angel82 »

Jeetje een jaar 😳
Mijn hb was iets verlaagd maar de waarde heb ik niet gehoord. Ze sprak over een lichte bloedarmoede, mogelijk door de ontsteking.
Had jij dat ook?
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Ik had in 6.3 dus best laag. Mij niet verteld dat het door ontsteking kwam! Nu nog steeds aan lage kant 7.2
Hoe is het met je gewicht? Ik was in 2 weken 5 kilo afgevallen!? En had ook super veel dorst, last van hitte aanvallen.
Plaats reactie