herstel ziekte de Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Goedemorgen,
Na mijn ontstoken schildklier, ziekte de Quervain kreeg ik van de internist levothyroxine voor geschreven. Dit omdat ik nogal last had van hypoklachten. Eerst 75 mcg, al snel opgehoogd naar 100.
9-2 bloed geprikt en afspraak internist had ik waardes van TSH 1,99 ft4 14,2 wat hij prima vond. Ik gaf aan dat ik me nog niet goed voelde. Hierop kreeg het antwoordt, over 6 weken bloedprikken, en bij aanhoudende klachten naar de huisarts terug.
Na een dag of 10 kreeg ik naar mijn idee hyperklachten, gejaagd, hele zere spieren, misselijk, hoofdpijn, migraine. Dus huisarts gebeld. Bloed geprikt en waardes waren idd verhoogd. TSH 0.95 ft4 21.0
Dus besloten te verlagen naar 88mcg. Dit is nu inmiddels 11 dagen geleden, en voel me nog steeds erg moe misselijk en zere spieren. Hoe lang duurt het voor je effect merkt, of is mijn eigen schildklier het weer aan het overnemen? Hoe weet ik dat eigenlijk, en moet je dan in een keer stoppen met de levo? Help ik wordt er moedeloos van, ben al sinds november vorig jaar zoet ermee...
Gr Linrose
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Goedemiddag
Nogmaals de vraag, kan ik in een keer stoppen met levothyroxine na ziekte de Quervain? Ik heb de dosis nu al 2 x verminderd, en blijf maar hyperen! lijkt erger te worden zelfs...
gr Linrose
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Als je hypert en je wilt uitproberen of je ook zonder levothyroxine kunt voortstappen, dan stop je een week.
Na één week is ongeveer de helft van de voorraad verdwenen.

Je laatste waarde van FT4 is 21 pmol/l.
Zonder schildklierhormoon, en zonder schildklierfunctie is na één week je FT4 maximaal gedaald tot ongeveer ca. 10 pmol/l.
En als je schildklier het weer oppakt, dan zal je FT4 na een week wat hoger zijn.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Dat ga ik uit proberen, rond 28 maart ga ik bloedprikken 30 maart bel afspraak met internist. Weet ik meteen hoe het gesteld is... bedankt voor de info
EvaLuna
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 nov 2017, 12:10

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door EvaLuna »

Hi, ben erg benieuwd ... laat je het weten?
Ik twijfel ook erg.
De klachten die ik had aanvankelijk, horende bij trage schildklier zijn/ waren anders dan mijn huidige klachten
Nu met name al 4 dagen enorme spanningshoofdpijn en spierpijn tussen schouderbladen
Wel apart want de dosis leek eerst heel goed. Mijn waarden waren ook wat laag ....
Weet nu niet zo goed wat te doen
Arts denkt ook aan progesteron tekort
Ondertusssen gaan de dagen voorbij :-(
26-11-17 TSH:14 FT4:9.6
21-12-17 TSH:10.1 FT4:9.6
18-01-18 TSH: 4.6 FT4: 12.8(75)
12-03-18 TSH: 0.4 FT4: 14.5
28-03-18 TSH: 0.6 FT4: 15.4
24-05-18 TSH 8.7FT4 9.5 (0)
30 -07-18 TSH 10 FT4 11.6
1-09-18 TSH 10 FT4 10.1
3-09-19 TSH 5.7 FT4 11.9 0.75
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Evaluna
Heb jij ook een schildklierontsteking gehad? Bij mij had ik na een schildklierontsteking door virus (oftewel ziekte de Quervain) eerst hyperklachten (schildklier stort door ontsteking de hormonen in je bloed) daarna sloeg hij door naar te traag. Normaal gesproken hersteld de schildklier zelf hiervan, maar door de heftige hypoklachten kreeg ik dus levothyroxine voorgeschreven. Waarschijnlijk gaat mijn schildklier het zelf weer oppakken,(ging ontzettend hyperen) en heb ik hoogstwaarschijnlijk de levo niet nodig. Morgen bloedprikken, vrijdag uitslag bespreken met internist. Ik moet zeggen dat ik me een dag of 3 wel wat beter voel...fingers crossed! Ik zal het even delen hier hoe het is gegaan dan!
gr Linrose
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Vraagje Kiek
Ik ben inmiddels sinds 11-3 helemaal gestopt met levo. 28-3 geprikt ft4 11,0 tsh 9,31
Internist wil dat ik weer ga slikken maar ik heb nu toch betere dagen, ook mindere...wat denk jij kiek?
gr Linrose
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Wat jammer, Linrose, dat het je schildklier niet is gelukt.
Ja, je moet heus je FT4 ophijsen naar minstens 15 pmol/l.
Daarbij zal je TSH tegen de 2 mU/l liggen.

Snel naar een prettiger niveau van je FT4!
Succes!
Kiek
Bijlagen
LinroseApril2018.jpg
LinroseApril2018.jpg (39.6 KiB) 10800 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi kiek
Ik heb 6-4 totaalbloedbeeld geprikt om andere tekorten ed uit te sluiten. dus ook tsh en t4vrij geprikt. 28e had ik al gepost dat het tsh 9,31 en t4 vrij 11,0 was.
Nog geen medicatie geslikt (ben toch op mijn gevoel af gegaan) nu waren de tsh 8,5 t4 vrij 12,7
Dit is natuurlijk nog niet goed, maar wel iets verbeterd toch?
gr Lin
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Je hebt je vast rot gevoeld met zo'n grote variatie aan waarden binnen een relatief korte tijd, Linrose. Je hebt met je schildklierwaarden toch best in een roetsjbaan gezeten.

Vallen je huidige waarden mee, tegenover die ruige hyperwaarden?
Want wat rustiger?
Het zijn wel hypowaarden.

Je set point staat stevig op een FT4 van ca. 15 à 16 (15.89-15.51-15.91 pmol/l) en een TSH van ca. 2 mU/l (1.93-2.02-1.93 mU/l).
Deze waarden horen blijkbaar bij je lijf en leden.

Een kleine verbetering.
Je slikt geen levothyroxine. Dat betekent een ander 24-uurs ritme.
Dit wil zeggen dat je 's ochtends in de vroegste ochtenduren ongeveer het hoogste niveau van je FT4 zou moeten bereiken. De rest van de dag heb je een nog lagere FT4.
Vanwege deze ritmiek is de hoogte van FT4 dus afhankelijk van het tijdstip van prikken.
Hoe laat was dat bij jou?

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
LinroseApril.2.2018.jpg
LinroseApril.2.2018.jpg (39.32 KiB) 10753 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie